2024-04-11, 20:00
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Är hela Ukraina lika väl försvarat som själva frontlinjen?

Pröva google, funkar för mig. Återkom senare till tråden med argument, gärna någonting längre en rad.
Citera
2024-04-11, 20:02
Medlem
Citat:
Är hela Ukraina lika väl försvarat som själva frontlinjen?

Frågar åt en vän.
Är alla shoppingcentra i moskva lika välbevakade som Crocus? Frågar åt mig själv🤓🤓🙂
Citera
2024-04-11, 20:19
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Menar du att en värdelös potatisåker i västar Ukraina är lika befäst som frontlinjen i öst?

Då tror jag Ukraina behöver byta general en gång till.

Du får nog räkna på det här en gång till.

Problemet här, är att "klapp-mongo-kören" intalar sig att de här siffrorna stämmer, och det skrämmer mig.

Snart sitter jag i skyttegraven, sida vid sida med en av er. Det kommer inte gå nå bra då.

En vanlig taktik bland rysstrollen är att komma med en handfull påståenden, dom får svar på alla men svarar själva bara på ett i bästa fall och i nästa inlägg så kommer det fem påståenden till. Ofta så har dom uppföljande påståendena inte ett dugg att göra med starten på delämnet.

Du brukar köra med oneliners och efter att ha fått ett genomtänkt svar så ger du en respons med ytterligare en rad. Ingenting större genomtänkt, inget form av resonerande eller uppbackning med siffror. Inget kött på benen så att säga...

Med det sagt, har du några frågor så brukar google fungera för mig. Av det jag läser av ovanstående så kan jag visserligen lägga ner tid och energi på att svara dig. Alla fem delpåståenden i ovanstående citat. Men allt jag får som respons kommer troligen bara bli en till enradare. Ett jävla slöseri på tid plus att du skitar ner tråden.
Citera
2024-04-11, 20:29
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag tror att Putin behöver/måste gå på offensiven, och i år är hans bästa chans att få till det avslutet han kan försöka sälja som en vinst på hemmaplan. Tror också att han främst skulle vilja ha donbas.., men Kharkiv som ett "tröstprist"..ja, det kan fungera också !
Problemet för Putin är att han inte kan välja när den speciella militäroperationen (kriget?) är över. Ukraina kommer inte låta diktaturen i Ryssland komma undran med att mörda och våldta tiotusentals ukrainare och stjäla stora delar av deras land. Ukraina kommer fortsätta att slå mot Ryssland, och Ryssland kommer behöva svara. Jag kan inte tänka mig annat än att det här fortgår under många år, fast med lägre intensitet när de militära musklerna börjar ta slut. Tippar att frontlinjen inte kommer flytta sig nämnvärt från där den är idag. Ingendera part tycks ha kapacitet att göra någon större framryckning.
Citera
2024-04-11, 20:38
Medlem
attogs avatar
Citat:
Hur går det för Ukraina, håller de någon mark i dag då?

Har inte kollat på ett tag.
Har du någon bra karta?
Vad tror du?
Citera
2024-04-11, 20:40
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Varje dag så rapporterar varje Ukrainsk soldat in till sitt befäl hur många som har skjutits. Varje dag tar det befälet och summerar och skickar informationen vidare. Upprepa tills man har nått toppen och nästa dag får vi andra en sammanställning.

Det här är inget konstigare än att befälen längst ner rapporterar in hur många sårade och döda som Ukrainska sidan har fått varje dag, samma information sammanställs och går högst upp i kedjan, där är det däremot stopp, det är en krigshemlighet.

Det här är ingenting nytt för en arme, redan 1912 började den amerikanska armen som ett exempel med dagliga rapporter.

https://www.goldenarrowresearch.com/morning-reports-locate-army-veterans/
Och den som "skjuter" skulle sen gå fram och titta "hur många sårade och döda"?
BS och det vet du.
Citera
2024-04-11, 20:47
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Varje dag så rapporterar varje Ukrainsk soldat in till sitt befäl hur många som har skjutits. Varje dag tar det befälet och summerar och skickar informationen vidare. Upprepa tills man har nått toppen och nästa dag får vi andra en sammanställning.

Det här är inget konstigare än att befälen längst ner rapporterar in hur många sårade och döda som Ukrainska sidan har fått varje dag, samma information sammanställs och går högst upp i kedjan, där är det däremot stopp, det är en krigshemlighet.

Det här är ingenting nytt för en arme, redan 1912 började den amerikanska armen som ett exempel med dagliga rapporter.

https://www.goldenarrowresearch.com/morning-reports-locate-army-veterans/

Har sett videos hur Ukraina använder drönarbilder för att räkna. Så tror nog siffrorna idag är mycket bättre än förr.

De flesta ryzzar dödas av drönare o sen kommer artilleri. Skjutna i närstrid är nog en mindre andel numera.
Citera
2024-04-11, 20:48
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
BS och det vet du.

Som jag nämnde för Tok-Frans det finns fler än ett sätt att uppskatta antalet döda på, det har varit uppe på tapeten flera gånger i tråden, dom uppgifterna är hyfsat samstämmiga med Ukrainas uppgivna siffror.
Citera
2024-04-11, 20:49
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Hur såg siffrorna ut mellan 1979 och 1989 i Afghanistan?

Ryzzka förlusterna var ca 50k i Afghanistan. Är ju ungefär samma som två månaders köttanfall i Ukraina;-)
Citera
2024-04-11, 20:51
Medlem
attogs avatar
Citat:
Vem kom först till Berlin?
Snällt av USA att ge bort sina allra snabbaste lastbilar till ryssen.

Vad det nu har med tråden att göra.
Men ja, snällt av de allierade att hjälpa Sovjetunionen med vapen och i slutet låta Ryssland ta Berlin först.
Vad nu detta har med denna tråden att göra??
Citera
2024-04-11, 20:55
Medlem
attogs avatar
Citat:
Menar du att en värdelös potatisåker i västar Ukraina är lika befäst som frontlinjen i öst?

Då tror jag Ukraina behöver byta general en gång till.

Du får nog räkna på det här en gång till.

Problemet här, är att "klapp-mongo-kören" intalar sig att de här siffrorna stämmer, och det skrämmer mig.

Snart sitter jag i skyttegraven, sida vid sida med en av er. Det kommer inte gå nå bra då.

Lättskrämd?
Synd om dig.
Men det är värre för de civila kvinnor,barn och äldre i Ukraina som utsätts för detta idag.
Tror inte du kan klaga.
Citera
2024-04-11, 20:57
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
BS och det vet du.

Du vet?
Hur då?
Berätta och länka gärna till fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här