Citat:
Ursprungligen postat av
Solipsism
Eftersom du är en faktabaserad historiker kommer du givetvis ge mig siffror på detta extremt stora missnöje.
Här ges en annan bild
https://msuweb.montclair.edu/~furrg/research/furr_bloodliesch1.pdf
https://en.interaffairs.ru/article/who-caused-the-holomodor-in-the-non-soviet-parts-of-ukraine/
Bra frågor. Svar finns i texterna ovan och passar bättre i en annan tråd. PMa mig om jag inte hittat dit.
ATO attackerade den ryskspråkiga befolkningen 2014.
Hur går det med diplomatin i Brasilien, Kina och Indien och Afrika? Bara Nigeria kommer vara stort som hela NATO om en generation eller så. Det här är nu inte en generell tråd Ryssland vs EU, så du får sy ihop det till frågeställningen om du vill fortsätta.
Dina rabiata personangrepp sätter verkligen en intellektuel prägel på den här tråden. Tack för bidraget.
Och eftersom du är så långt ifrån en historiker man kan komma så känner du inte till något som för icke-lågintelligenta är rätt självklart: källkritik. Tittar man kort på ditt "bevis" faller den på två viktiga källkritiska kriteriet – tendens och mångfald.
Boken du refererar till är uppenbart tendentiöst då författaren är en känd historierevisionist som ängnade en stor del av sitt akademiska miv åt att rentvå Josef Stalin. Få historiker tar honom seriöst och boken du refererar till är varken kurslitteratur eller används i vida historiska kretsar utan är rakt igenom ett apologetiskt verk, skriven av en litteraturvetare (alltså inte en historiker). Källorna han använder sig av i verket är extremt tunt då han nästan enbart refererar till en källa: Mark C. Tauger som själv aldrig förnekat att Sovjetunionens regim var skyldiga till svältkatastrofen 1930–1933, bland annat i "The 1930 harvest and the famine of 1933" (ss. 70–89). Att hänvisa till så få olika källor för att uppnå en poäng, att författaren bakom litteraturen själv saknar akademisk bakgrund i ämnet (modern rysk historia) samt att författaren till verket så tydligt tagit ställning redan i första kapitlet istället för att ta ställning i slutsatsen är därför ogiltigt enligt sedvanlig källkritik underkänt. Så tyvärr, du är för lågintelligent för att kunna behärska detta ämne.
Det andra du länkar till som ett bevis för att Rumänien också drabbades är en rysk, statlig källa. Vad dessa påstår är att det ska ha förekommit svält i Rumänien och Polen, och beviset för dessa svältkatastrofer är inget annat än deras ord. De hänvisar inte till vilka nyhetskällor de refererar till när de kommer till påståendena och de visar inte upp statistik som går att undersöka. Återigen faller ditt resonemang och dina "bevis" på källkritik. Det finns inga utomstående källor annat än rysk propaganda som styrker det du påstår, och därför måste ditt påstående ses som ditt sedvanliga lågintelligenta dravel.
Inga frånsett Ryssland själva, inte ens observatörer från Kina, har hävdat att Ukraina attackerade den ryskspråkiga minoritetsbefolkningen i Ukraina före Rysslands attack 2014. De enda som påstår detta är Ryssland och dess lydstat Belarus, trots att det varit uppe i FN. Därför måste detta ses som en sedvanlig lögn från Ryssland för att rättfärdiga sitt illegala angrepp mot Ukraina. Jag påpekar det igen: Du är lågintelligent och därför bör du inte ge dig in i debatter du inte behärskar.
Och sist, de länder i BRICS som inte är Ryssland har samtliga EU, USA, Japan, Sydkorea eller Australien som starkare handelspartners än Ryssland. Faktum är att Ryssland vollymmässigt inte ens kommer upp i topp fem största handelspartners hos något av dessa länder, frånsett Indien där anledningen är att de får rabbaterad olja, och detta trots att de ingår i en samarbetsorganisation med just Ryssland. Så var det med denna "vänskap". Dock, varför skulle detta spela någon roll i huruvida Ryssland är ett bra land? Sanningen är ju att Ryssland är ett skitland som misslyckats med exakt allt, och det är därför folk inte vill leva under ryskt styre. Du har fortfarande inte kommit med ett enda argument kring varför Ryssland skulle vara ett bättre alternativ än väst?
Personangrepp håller jag inte på med. Jag sysslar med personbeskrivning av dig eftersom du är just extremt lågintelligent och därför inte är kapabel att föra fram ditt proryska budskap speciellt väl.
EDIT: Ett symptom på en diktatur är att aldrig kunna erkänna sina misstag. I Tyskland har man erkänt och försökt försonas med sitt förflutna. I USA har man erkänt slaveriet och dess mörker. Även i Europa höjs hela tiden röster för att vi måste ställas till svars för de övergrepp som begicks under kolonialismen. Även jag vet att väst begått fruktansvärda övergrepp, och jag ser inte NATO som en god allians eftersom den rubbar maktbalansen. I Rysslands fall har man aldrig erkänt ett enda misstag som skett i det förflutna utan man skyller alltid ifrån sig på alla andra. Det är ett tecken på en diktatur, men också på en svag och skör stat. Om man är en stark stat så tål man kritik och att erkänna sina misstag.
EDIT 2:
Solipsism år lågintelligent, men hans enda fördel i debatten är att han har all tid i världen att sitta och skriva på Flashback. Vi andra har ett liv med flickvänner, studier, heltidsjobb, barn eller familj så vi har inte lika mycket tid som honom. Det gör att folk tillslut ger upp eftersom man inser att det är lönlöst att diskutera med en människa som är så lågintelligent och faktaresistent som honom, och man har inte tid att övertyga en sån människa. Problemet då är att
Solipsism uppfattar det som att han vunnit när det i själva verket handlar om att människor inte orkar övertyga en lågintelligent människa som har samma IQ som ett barn, och dessutom har ett liv utanför Flashback, vilket han själv saknar.