2024-04-11, 09:06
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
Du har lyssnat på avsnitten, det hör ju jag. Första avsnittet som handlar om sjukdomsfallet är en förstagångsförbrytare som är dömd för övergrepp i rättssak. 6 månaders straff om jag inte missminner mig.
Och? Ska de särbehandlas tycker du, baserat på att du är kåt på unga kriminella?
Citera
2024-04-11, 09:21
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Du har lyssnat på avsnitten, det hör ju jag. Första avsnittet som handlar om sjukdomsfallet är en förstagångsförbrytare som är dömd för övergrepp i rättssak. 6 månaders straff om jag inte missminner mig.

Ja övergrepp i rättssak är ju ingenting. Det är som att snatta ungefär. Han har ju bara medelst hot eller våld försökt förmå andra att inte vittna eller skvallra för rättsväsendet.

Moussa påstår ju själv att han är en jävligt hyvens kille, som jag skrev ovan.

Citera
2024-04-11, 09:25
Medlem
Dinks avatar
Aldrig haft problem där eller på andra anstalter.
Satt där senaste för 4år sen dock men kan säga att alla anstalter är ingen bra arbetsmiljö alls pga överkapacitet det är nu.

Bara du öppnar käften får varningar så riskerar du 90 dagar extra på straffet vilket är otroligt dumt varför ger dem den vinsten för.

Men det kommer alltid in lättkränkta jävlar som tror de vinner på att ha en respektlös attityd och att det är tufft, oftast är det luffare som förstör för andra och de får stryk av intagna ändå.
Citera
2024-04-11, 09:42
Medlem
Citat:
Vad är det du önskar ha sagt med "i dagens samhälle"?

Vad är det för idiotiskt med min andra mening i mitt föregående inlägg?
Lev civiliserat enligt normen.
Begå inte brottsliga handlingar så slipper man kriminalvården.
Citera
2024-04-11, 09:42
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Haha! Att anställda skulle kunna göra det mot intagna betvivlar jag starkt! Personal har ett liv på utsidan och skulle genast bli attackerade senare isf eller genast. Personal på anstalter är muppar som inte skulle ha en chans att försvara sig på utsidan.
Finns alltid folk som kan ge ut id på personal.

Sala anstalten som ett ex, all personal som jobbar där finns att tillgå alla adresser, telefon nr mm mm.

Likaså Tillberga, Mariefred, Kumla, hall.

Jag tänkte också på det. Hur vågar dom?
Citera
2024-04-11, 09:46
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Jag tänkte också på det. Hur vågar dom?

Dom som blir utsatta är inte sådana som har stort våldskapital eller kontakter på utsidan som
kan genomföra vedergällningar.
Citera
2024-04-11, 09:48
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Du behöver inte betvivla det eftersom flera av händelserna är bekräftade. Dessutom bekräftar anstaltschefen att vissa anställda "valt att sluta".

Men hur vågar dom?
Citera
2024-04-11, 09:49
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Dom som blir utsatta är inte sådana som har stort våldskapital eller kontakter på utsidan som
kan genomföra vedergällningar.

Hur vet du det? Deras kompisar kanske har? Familjer?
Citera
2024-04-11, 09:54
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Hur vet du det? Deras kompisar kanske har? Familjer?

Enligt KV anställda som jag pratat med så vet man vilka man inte skall ta strid med.
Ömsesidig respekt och var och en håller sig på sin kant.
Citera
2024-04-11, 09:58
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Hur aktuella är dina erfarenheter?
Alla gängkriminella måste ju sitta någonstans.
Det har ju skett en glidning av att anstalter som varit för småbrottslingar huserar gängkriminella.

Det var länge sedan jag kände någon som jobbar där, men jag har mycket kontakter i Skänninge. Det bor en hel del människor där som har "anknytning" till anstalten, och då mer jag med de intagna, och inte med de som jobbar där. Och det är mest svenne white-trash typer med missbruksproblem.

Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesunderbar
Mest tjackisar och heroinister som sitter på Skänninge.

Låter rimligt. Jag vet i alla fall folk som bor på Trojenborg som trivs bra eftersom det finns "tillgång".
Citera
2024-04-11, 09:59
Medlem
Citat:
P1-programmet Kaliber har i en granskning i tre delar uppmärksammat missförhållanden på Skänninge anstalten.

En grupp kriminalvårdare på anstalten Skänninge anklagas bl.a för att ha systematiskt misshandlat och förnedrat intagna. Tidigare intagna och flera tidigare och nuvarande anställda vittnar om övervåld, provokationer och trakasserier. Flera uppger att de larmat cheferna.

https://sverigesradio.se/artikel/systematisk-misshandel-pa-anstalten-skanninge-kriminalvardare-pekas-ut

https://omni.se/misshandel-och-trakasserier-pa-anstalten-skanninge/a/O8RddO

i organisationer som polis och kriminalvård finns det en kåranda. Som många gånger kan ha en positiv inverkan på personalen. Men i vissa fall få effekten som vi mot alla andra och i värsta fall en subkultur i form av våld och hot. En kontrollgrupp (insatsgrupp) måste i bland använda våld i sin myndighetsutövning. Jag gissar att det har eller finns en psykopatisk ledarfigur i kontrollgruppen i Skänninge.

Ett annat problem är att 20 procent av kriminalvårdarna slutar årligen. Så hela tiden fylls det på med gröngölingar, som ofta inte vet bättre, utan de tar efter äldre vårdare. Och är dessa idioter så blir resultatet dåligt.

Problemet för samhället är att vi, som medborgare, får ut mer hatiska och farliga individer i samhället. Dessutom ska inte kriminalvårdare bryta mot lagen. Då är de inte bättre än de som sitter inlåsta på anstalten.
Citera
2024-04-11, 10:01
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Enligt KV anställda som jag pratat med så vet man vilka man inte skall ta strid med.
Ömsesidig respekt och var och en håller sig på sin kant.

Kollat för mycket på fängelseserier på tv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in