2024-04-10, 09:26
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
detta är trams. snowden läckan visade i detalj hur de arbetar. de kräver helt enkely ssl privata nycklar av amerikanska företag med en gag order, och hackar servrar för att få tag i ssl nycklar från utländska sevrar.

vill påminna alla i tråden om att läsa på om snowden läckorna

här är en samanfattning: https://blog.cryptographyengineering.com/2019/09/24/looking-back-at-the-snowden-revelations/

Vad var trams i det jag sa? Nsa, Interpol etc har ex hackers som anställda s.k white hats som pysslar just med detta du nämner, och framställer dessa program som Snowden läckt
Senast redigerad av Yoloswag55 2024-04-10 kl. 09:30.
Citera
2024-04-10, 09:42
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswag55
Vad var trams i det jag sa? Nsa, Interpol etc har ex hackers som anställda s.k white hats som pysslar just med detta du nämner, och framställer dessa program som Snowden läckt

tramset låg i att du påstod att ingen aktör gav bort sina privata nycklar, vilket snowden läckorna visar att de visst gör. det har varit allmänt känt sedan 2013
Citera
2024-04-10, 09:46
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
tramset låg i att du påstod att ingen aktör gav bort sina privata nycklar, vilket snowden läckorna visar att de visst gör. det har varit allmänt känt sedan 2013
Hmm. Okej.
Citera
2024-04-10, 09:53
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Hmm. Okej.

programmet heter PRISM

kolla https://en.m.wikipedia.org/wiki/PRISM
Citera
2024-04-10, 09:56
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
programmet heter PRISM

kolla https://en.m.wikipedia.org/wiki/PRISM
Jo jag känner till prism!
Anser inte att det programmet = aktörer delar ut nycklar
Citera
2024-04-10, 09:58
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Jo jag känner till prism!
Anser inte att det programmet = aktörer delar ut nycklar

då får du ta och utbilda dig i ämnet då. kan rekommendera wikipedialänken ovan.
Citera
2024-04-10, 09:59
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frossten
Jag menar att just nu gör polisen en massövervakning, godtyckligt. De behöver inte ens ha en misstanke enligt den nya lagen.

Så jag är väldigt intresserad av att veta hur de jobbar.
Ja visst är det skit att de inte har en flik på sin hemsida där man kan se exakt hur de arbetar med att bekämpa brottsligheten både teoretiskt och praktiskt.
Även tips hur man kan avlyssna Farbror Blå och en självklarhet att alla som deltar i avlyssningar skulle visas bild med namn och personnummer på
Vad fan ska man inte kunna få vara brottsling inkognito i Svea rike
(viss ironi förkommer som svar på en så in i helvete dumt inlägg)
Citera
2024-04-10, 12:21
Medlem
Automatvapens avatar
Det är alltid kul att läsa inlägg i trådar om it säkerhet.
90% av inläggen är skrivna av personer med absolut noll koll men som ändå är helt säkra på hur saker går till 😂
Citera
2024-04-10, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Automatvapen
Det är alltid kul att läsa inlägg i trådar om it säkerhet.
90% av inläggen är skrivna av personer med absolut noll koll men som ändå är helt säkra på hur saker går till 😂

Ja jag känner samma. Så sjukt många outbildade som tror de är framtidens ”hacker".

Vi utbildade som Klarna/Spotify faktiskt ringer och ber om hjälp drunknar snabbt i lavinen av inlägg så fort det handlar om "hacka/säkerhet".
Citera
2024-04-10, 12:44
Medlem
Automatvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Ja jag känner samma. Så sjukt många outbildade som tror de är framtidens ”hacker".

Vi utbildade som Klarna/Spotify faktiskt ringer och ber om hjälp drunknar snabbt i lavinen av inlägg så fort det handlar om "hacka/säkerhet".

Ja jag förstår verkligen varför ingen orkar beskriva hur det faktiskt fungerar i verkligheten.
Sällan är det så spännande och häftigt som de som har noll noll beskriver det heller 😅

Edit: sitter du på second/thirdline och slavar?
Senast redigerad av Automatvapen 2024-04-10 kl. 12:49.
Citera
2024-04-10, 22:58
Medlem
HomoDeuss avatar
Dom har en manick som skickar ut en grej till din telefon som luren gillar. Sen kan dom lyssna. Typ.
Citera
2024-04-11, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Dom har en manick som skickar ut en grej till din telefon som luren gillar. Sen kan dom lyssna. Typ.

Det en väldigt dålig förklaring. Men tack ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in