2024-04-10, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Det är lite underliga vibbar här.
BO kom till Sverige första vändan 2007 och åkte till Grekland 2009 (åter första EU land)
Då han inte beviljades asyl var det dit han åkte tillbaka till, träffade sin fru där mars 2010, dom förlovar sig 2011, gifter sig 2012 och flyttar tillsammans i Sverige.
Han har inte varit gift i Sverige första vändan och inte gift sig här efter skilsmässan heller.
Om yngsta dottern blir 14 i höst måste hon blivit till och fötts 2010, var ens BO i Sverige då?

Måste redigera lite….
Om äldsta dottern är tillblivien och född då BO var i landet, varför heter inte hon Abbas?
När/hur fastställdes faderskapet på den yngsta som då heter Abbas, BO var ju inte i landet?
Om BO var i landet under ett annat namn, varför heter Cs dotter Abbas och Cs ex. Ako?
Om han har 1 barn innan han åkte, varför fick han inte vårdnaden och få stanna?
Om han inte fick vårdnaden hade han ju rätt till umgänge och anknytning, eller?

Men de blev gravida 2010 eller möjligen 2009 och då var han väl i Sverige sen 2007? Det är den uppgiften som media gått ut med.

Var hitta du uppgifter om Grekland 2009 och händelserna framåt?

Kan bara konstatera att han inte är pappamaterial dvs brister i föräldrar -& omvårdnadsansvar har nog gjort att han ”dumpar” barn på kvinnorna. Har inte kvinnan kunnat ta hand om barn har de hamnat i fosterhem. En sådan person klarar knappast vårdnad eller umgänge utan uppsikt.

Det har inget att göra att han inte är ”snäll” eller ”hjälpsam” som hans ex vittna om. Vissa har helt enkelt inte förmågan att ta hand om barn på egen hand.
Citera
2024-04-10, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Michaela9403
Han hade inte någon kontakt med sina barn & tror inte hon & han hade så mycket kontakt heller så det kanske inte existerade så mycket bilder & dem hade en fling eller något för många år sedan. Så det är inte så märkligt alls.

OK om de hade två barn tillsammans är det väl en relation på minst två graviditeter. Så lite kontakt hade de nog om du vet hur barn blir till
Citera
2024-04-10, 20:03
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Men de blev gravida 2010 eller möjligen 2009 och då var han väl i Sverige sen 2007? Det är den uppgiften som media gått ut med.

Kan bara konstatera att han inte är pappamaterial dvs brister i föräldrar -& omvårdnadsansvar har nog gjort att han ”dumpar” barn på kvinnorna. Har inte kvinnan kunnat ta hand om barn har de hamnat i fosterhem. En sådan person klarar knappast vårdnad eller umgänge utan uppsikt.

Det har inget att göra att han inte är ”snäll” eller ”hjälpsam” som hans ex vittna om. Vissa har helt enkelt inte förmågan att ta hand om barn på egen hand.

Sen var ju C gravid med sin ex. 2007 och födde sonen i slutet av året.
Så möjligen att äldsta dottern var en olyckshändelse i början av 2009.
Om det gjorts någon utredning gällande BO lämplighet vet vi inte.
Under vilken identitet han vistades 07-09 vet vi inte heller.
Så namnet Ako Abbas hade han inte innan utvisning till Grekland 2009.
Hur sanningsenligt det är om flera barn, flera giftemål är inte heller fastställt.
Citera
2024-04-10, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag får liksom känslan att just att media helt plötsligt anförde att de visste mer men av pressetiska skäl inte publicerar. Då kommer jag iaf osökt in på BO och/eller barnen, möjligen någon ute i periferin på utredningen men man vill inte skriva för då kan personen identifieras, bara en tanke.
Det kan ju samtidigt vara polisen som bett om att ej publicera vissa saker som pressen kanske har fått eller haft sedan tidigare och av rent utredningstekniska skäl vill ha det för sig själva och inte att det skall torgföras.

Här väger man å ena sidan "allmänintresset", å andra sidan enskilda individers rätt till "personlig integritet" och "privatlivets helgd".

Att skriva snask om brottsoffret brukar inte pressen göra, lika lite om det gäller som i detta fall två småbarn vars föräldrar är på flykt. Finns nog en hel del här under grytlocket som kommer puttra ut vad det lider. Men först måste man hitta/gripa mannen o kvinnan vilket är prio ett.
Jag tror fortfarande att det dom inte vill gå ut med handlar om MGKs barn och att dom ska ha olika pappor. Efterlyst gick ut med det men AB och exp har inte skrivit något om det så jag gissar att dom gjort olika bedömningar i om dom vill gå ut med det eller inte.
Citera
2024-04-10, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haparandaflickan
Jag tycker mer det är underligt att tjejen på Tiktokkontot som är lågbegåvad inte har några egna favoritbilder på Ako, för den hon lade upp har ju florerat på nätet. Om mina barns pappa hade blivit mördad hade jag inte tagit random bild från nätet utan en personlig på dem tillsammans eller med kidsen.
Å andra sidan länge sen dom träffades, typ 2009-2010. Finns kanske inga bilder kvar, iaf inte på något lättillgängligt vis. Lättare att ta en bild från media. Han lär nog knappt finnas med några bilder med kidsen om han inte haft så mycket/inget umgänge med dom.
Citera
2024-04-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Menar inget personligt mot dig nu, men svårigheten är väll att ingen (ev förutom de med utgivningsbevis) vet vilka namn och personnumret han uppget i Sverige.

Media har varit tydliga med att han har sökt asyl med olika identiteter. Och varit gift flera ggr.
Är lite oklart varifrån han egentligen är och hette.
Jag har dålig koll på lagar och regler om sånt här. Hur får media reda på det?
Men det borde gå å se om något av barnen har en pappa registrerad på sig hos skatteverket och på så sätt se om han haft en annan identitet.

Intressant vad som skulle ske juridiskt då med arvet. Barnen ärver ju honom först (och blir målsägande och borde ha rätt till ev skadestånd?), men å andra sidan är det ju isf en annan identitet som dött än den som står registrerad som pappa, fast det är samma person egentligen...
Citera
2024-04-10, 20:48
Medlem
Citat:
Ja barnen får betala högsta priset i dessa personers liv oavsett BO eller ”MGF” (misstänkt gärningsmannafamilj) Förhoppningsvis ligger det orosanmälningar på soc och väntar. De lär väl också bli fosterhemsplacerade om de hittas.
Japp och sen kommer Family United gråta om hur socialen tar muslimska barn och är sååå hemska
Citera
2024-04-10, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Sen var ju C gravid med sin ex. 2007 och födde sonen i slutet av året.
Så möjligen att äldsta dottern var en olyckshändelse i början av 2009.
Om det gjorts någon utredning gällande BO lämplighet vet vi inte.
Under vilken identitet han vistades 07-09 vet vi inte heller.
Så namnet Ako Abbas hade han inte innan utvisning till Grekland 2009.
Hur sanningsenligt det är om flera barn, flera giftemål är inte heller fastställt.
Men barnet fött 2010 heter Abbas i efternamn, enl tiktok iaf. Inte helt pålitligt men varför skulle C skriva det för typ ett år sedan om det inte stämmer... Så Abbas borde han ha hetat iaf.
Men på exfruns fb finns från 2012 en bild på stenar i sanden som formar I <3 A, las upp i samband med att dom gifte sig 2012 bla. Men även tidigare. Annat förnamn innan?
Citera
2024-04-10, 21:05
Medlem
Citat:

Han kom till Sverige maj 2007, enl FB reste han till grekland 2009, men vet inte om det ska stå flyttade? (Blev tillbaka skickad). Står inte när han är tillbaka i Sverige men 2011-12 befinner han sig i Sverige iaf, men kanske inte på heltid?
Frågan är om C blev gravid med barn nr 2 och sedan behövde AA åka till Grekland, innan barn nr 2 ens fötts?
Citera
2024-04-11, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yaric
Frågan är om C blev gravid med barn nr 2 och sedan behövde AA åka till Grekland, innan barn nr 2 ens fötts?

Jag orkar inte gå genom Cs tiktok för det var det värsta jag sett. Med alla märkliga duetter. Men det är väl bara för någon att bli duettvän med henne där och fråga. Jag är ingen tiktokare men jag bara kände att det där måste ju vara sådan slöseri med tid att det inte finns något värre. Men hon kanske svarar, you never know
Citera
2024-04-11, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Reglerna idag är att barnen får (här i Sverige) automatiskt moderns medborgarskap om hon är ogift (men för att få medborgarskap i hennes land måste barnet registreras korrekt i det landet, och det är inte alltid enkelt). De får automatiskt svenskt personnummer om modern har det (och fortfarande uppfyller villkoren för att vara folkbokförd i Sverige och barnet föds i Sverige på sjukhus). Om föräldrarna är gifta är det oftast moderns medborgarskap som gäller, men du kan fylla i på skatteverket tex gemensam vårdnad och oavsett så utreder Skatteverket vilket medborgarskap barnet ska få baserat på föräldrarnas länders regler. Det är dock fortfarande så att barnet saknar medborgarskap eftersom landet Skatteverket registrerar är ansvariga för att registrera barnet. Genom detta bryter Sverige mot barnkonventionen "varje barn har rätt till ett medborgarskap". Svenska myndigheter är tyvärr ganska låsta av sina regler och har svårt att tillgodose tex Rumänien krav för att barnet ska bli rumänsk medborgare (declare the babys name lound in front of the public in Skatteverket bland annat)

Tack för svar😊!! Exakt vad som fylldes i när vi föddes vet jag inte. Jag har kvar mitt första pass och det är inte svenskt och jag var väl 2-3 månader när jag fick det. Vet bara att alla vi syskon fick pappas medborgarskap ”automatiskt”. Mina föräldrar var gifta med varandra i Sverige men hade varsitt medborgarskap från sina respektive europeiska länder. Tack för info, alltid intressant att lära sig något😊
Citera
2024-04-11, 05:15
Medlem
Citat:

Ako kom till Sverige i maj 2007. Då han antagligen inte fick uppehållstillstånd här så reste han till Madrid i Spanien den 29 december 2009.
Och det var troligtvis i Spanien som Ako träffade A*ki den 29 mars 2010. Och året därpå 2011 den 29 mars förlovade han sig med A*ki. Sedan någon gång i mitten på december 2012 så gifte han sig med A*ki. Så det med att Ako ska ha något eller några egna barn får inte jag till att gå ihop.
Senast redigerad av Braskamin58 2024-04-11 kl. 05:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in