Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Ja märkligt fall detta. Inte de skarpaste knivarna i lådan.
Ja jag tror en hel del (inre spaning digitalt startade tämligen snabbt när man ändrade brottsrubriceringen från försvunnen person till misstänkt människorov i princip inom 24 timmar. Man får tips om väskan, mord. Då hade man nog ganska bra koll inom något dygn vilka som kunde vara inblandade (pejling av mobiler etc. samt olika typer av annan digital kommunikation). Polisen hade ju redan uppgfter på både brottsoffret och kvinnan i sällskapet som anmälde de tre våldtäkterna som lades ner. De har sannolikt kontrollerat vilken väg de tagit, flyg/tåg/bil (bil hittad i tyskland), tåg eller flybokningar, övervakningsfilmer så de visste åt vilket håll det bar av (mellanamerika och kanske någon direkt till USA), de hade släkt i USA (Kalifornien), en grips vid gränsen Mex-USA vid gränskontroll mot Kalifornien och snaran börjar dras åt så det är bara en tidsfråga innan siste misstänkta grips om han nu inte lämnat USA fast det är inte så lätt att göra okontrollerad (bl.a. pass måste visas upp och vad jag förstår isf ett förfalskat pass om han nu har en falsk identitet).
Jag tror polisen vet var småbarnen befinner sig och att de ligger lågt om detta, det är ju inte småbarns fel att vuxna begår grova brott. De kan vara i USA men likväl kvar i Europa.
Det kan ta månader innan de landar på Arlanda bojjade med två konstaplar bredvid sig och då påbörjas förhör, omhäkningar omvartannat så en FUP kommer kanske framåt december i bästa fall.
Det är säkerligen aningen komplicerat att få fram vem som gjort vad (teknisk bevisning) och åtalas för, mord eller mord i samförstånd men långtifrån säkert, förberedelse till mord, medhjälp till mord, grovt främjande av flykt, grovt griftefridsbrott. Ett gidiget jobb för åklagaren att få till ett brett åtal mot samtliga som kan gå till verkställande dom. Sen blir det en fet miljonkostnad för staten, dels få dem till Sverige, tid i häktet, advokater etc, eventuella skadestånd. Mångmiljonbelopp är ingen vidlyftig gissning.