2024-04-10, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
Det finns många som begått allvarliga brott i ett ögonblicksverk. Innan dess levt som helt vanliga medborgare, så ditt påstående haltar.
Du får ursäkta kriminella hur mycket du vill, men din tid, och andra som resonerar som du, är lyckligtvis snart förbi.
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Med hårdare straff tror jag de flesta menar längre straff.
Med hårdare straff menas fängelsestraff. Inte böter, skyddstillsyn, fotboja, samhällstjänst eller annat trams.
Citat:
Hur som helst är det inte okej att anställda hittar på egna regler och metoder för att göra straffen "hårdare".
Nej, det påstod jag inte heller. Men det är en helt annan fråga hur allvarligt problemet ska uppfattas av allmänheten, vilket är vad jag är ute efter. De straffliberalas dödsryckningar får inget gesvar hos allmänheten idag. Vilket är bra.
Citera
2024-04-10, 19:28
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Alla är inte gängkriminella. Det finns vanliga svenssons på anstalterna också som begått ett enskilt brott och i övrigt levt hedersamt.
Du hamnar inte på en anstalt om du gått mot röd gubbe
Om man begår brott så är man kriminell
Citera
2024-04-10, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercadier
Du får ursäkta kriminella hur mycket du vill, men din tid, och andra som resonerar som du, är lyckligtvis snart förbi.
Med hårdare straff menas fängelsestraff. Inte böter, skyddstillsyn, fotboja, samhällstjänst eller annat trams.
Nej, det påstod jag inte heller. Men det är en helt annan fråga hur allvarligt problemet ska uppfattas av allmänheten, vilket är vad jag är ute efter. De straffliberalas dödsryckningar får inget gesvar hos allmänheten idag. Vilket är bra.

Hur var det med läsförståelsen? Var det inte just extensiva tolkningar som du precis innan vände dig så kraftigt emot att du var i behov av nitroglycerin?
Citera
2024-04-10, 19:31
Medlem
Citat:
Har jag påstått det?

Däremot antyder du att det är rätt att anställda på anstalterna hittar på egna straff för intagna.
Citat:
1. Med dagens samhälle menar jag tidsandan där man vill att kriminella ska få hårdare straff.
Låt rättsapparaten sköta sånt, det är inget anställda ska syssla med.
Citat:
De straffliberalas dödsryckningar får inget gesvar hos allmänheten idag. Vilket är bra.
Tråden handlar inte om hur "hårda" straff som ska dömas ut, utan om att anställda hittar på egna straff.
Citera
2024-04-10, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Nej, nej, enligt TS är de hedersknyfflar som hade otur och råkade göra något dumt helt plötsligt. En engångsgrej, som att smiska upp kärringen eller köra ihjäl någon på fyllan, kan ju hända vem som helst.
Citera
2024-04-10, 19:32
Medlem
Citat:

Nej det är riktigt att man inte hamnar på anstalt om går mot röd gubbe eftersom det inte är olagligt. Visst är man kriminell om man begår brott, precis som dessa anställda kriminalvårdare som begår brott mot intagna. Jag har heller inte hävdat något annat.
Citera
2024-04-10, 19:33
Medlem
Citat:
Däremot antyder du att det är rätt att anställda på anstalterna hittar på egna straff för intagna.
Det gör jag inte alls, det är lögn. Däremot hävdar jag att folk idag inte blir upprörda av sådant. Så Kaliber kan göra journalistik av detta hur mycket de vill, ingen bryr sig.
Citera
2024-04-10, 19:37
Medlem
Citat:
Nej det är riktigt att man inte hamnar på anstalt om går mot röd gubbe eftersom det inte är olagligt. Visst är man kriminell om man begår brott, precis som dessa anställda kriminalvårdare som begår brott mot intagna. Jag har heller inte hävdat något annat.
Det är visst olagligt att gå mot röd gubbe. Däremot har RÅ beslutat om att ta bort ordningsboten. Dock gör man det på egen risk och om man orsakar något på grund av det kan man få penningböter (vårdslöshet i trafik). Men ditt felaktiga påstående ligger i linje med din syn på kriminalitet i övrigt...
Citera
2024-04-10, 19:37
Medlem
Citat:
Nej, nej, enligt TS är de hedersknyfflar som hade otur och råkade göra något dumt helt plötsligt. En engångsgrej, som att smiska upp kärringen eller köra ihjäl någon på fyllan, kan ju hända vem som helst.

Försök och föra en sansad diskusion istället för att försöka överdriva det som är skrivet i det föregående. Eller känner du att du måste försöka generalisera allt för att du känner att saker börjar glida dig ur händerna?
Citera
2024-04-10, 19:38
Medlem
Citat:
Det gör jag inte alls, det är lögn. Däremot hävdar jag att folk idag inte blir upprörda av sådant. Så Kaliber kan göra journalistik av detta hur mycket de vill, ingen bryr sig.
Du anser alltså att det inte är okej att anställda hittar på egna straff, har jag då förstått dig rätt?

Samtidigt tror du inte att folk blir upprörda av att anställda hittar på egna straff? Har jag förstått dig rätt då?

Själv blir jag vansinnig över arbetsplatser med självutnämnda chefer som skapar egna rutiner och arbetsmetoder mot vad arbetsledning och lagar stipulerat.

Om vi ska ha hårdare straff och kanske straffarbete och enklare mat och trängre celler, är en helt annan fråga än ifall det är okej att anställda på Skänningeanstalten dömer ut egna straff.
Citera
2024-04-10, 19:39
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Bra det att de kriminella får lite pisk när de åker in, så de inte tror att det är något jävla lyxhotell de hamnat på
Citera
2024-04-10, 19:41
Medlem
Citat:
Bra det att de kriminella får lite pisk när de åker in, så de inte tror att det är något jävla lyxhotell de hamnat på
Men anser du att det är de anställda som ska bedöma om någon ska få pisk eller inte, och att det är okej att de anställda utför olagliga handlingar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in