2024-04-10, 18:14
Medlem
P1-programmet Kaliber har i en granskning i tre delar uppmärksammat missförhållanden på Skänninge anstalten.

En grupp kriminalvårdare på anstalten Skänninge anklagas bl.a för att ha systematiskt misshandlat och förnedrat intagna. Tidigare intagna och flera tidigare och nuvarande anställda vittnar om övervåld, provokationer och trakasserier. Flera uppger att de larmat cheferna.

https://sverigesradio.se/artikel/systematisk-misshandel-pa-anstalten-skanninge-kriminalvardare-pekas-ut

https://omni.se/misshandel-och-trakasserier-pa-anstalten-skanninge/a/O8RddO
Citera
2024-04-10, 18:45
Medlem
”Intagna” är väl en eufemism för fångar; dömda kriminella. De har också rättigheter, förstås, men det blir svårt att upparbeta sympati för dem i dagens samhälle. Vilket jag måste medge är fullt förståeligt. De som ligger bakom den här journalistiken är givetvis vänsterfolk som vill släppa fångarne loss.
Citera
2024-04-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercadier
”Intagna” är väl en eufemism för fångar; dömda kriminella. De har också rättigheter, förstås, men det blir svårt att upparbeta sympati för dem i dagens samhälle. Vilket jag måste medge är fullt förståeligt. De som ligger bakom den här journalistiken är givetvis vänsterfolk som vill släppa fångarne loss.

Alla är inte gängkriminella. Det finns vanliga svenssons på anstalterna också som begått ett enskilt brott och i övrigt levt hedersamt.
Citera
2024-04-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
Alla är inte gängkriminella. Det finns vanliga svenssons på anstalterna också som begått ett enskilt brott och i övrigt levt hedersamt.
Jag har inte skrivit ”gängkriminella”. Det är åt helvete att folk inte längre kan läsa innantill utan läser det de vill se! Även din andra mening är helt idiotisk.
Citera
2024-04-10, 19:01
Medlem
Citat:
Jag har inte skrivit ”gängkriminella”. Det är åt helvete att folk inte längre kan läsa innantill utan läser det de vill se! Även din andra mening är helt idiotisk.

Vad är det du önskar ha sagt med "i dagens samhälle"?

Vad är det för idiotiskt med min andra mening i mitt föregående inlägg?
Citera
2024-04-10, 19:02
Medlem
Citat:
En grupp kriminalvårdare på anstalten Skänninge anklagas bl.a för att ha systematiskt misshandlat och förnedrat intagna. Tidigare intagna och flera tidigare och nuvarande anställda vittnar om övervåld, provokationer och trakasserier. Flera uppger att de larmat cheferna.
En sådan mentalitet hos en grupp dyker inte upp över en natt, utan har säkert förekommit under lång tid, kanske under flera år.

Sjukt när några anställda skapar egna regler för arbetsplatsen, speciellt när andra blir drabbade, som intagna och kollegor.

Undrar hur mycket anstaltschefen verkligen känt till och hur länge.
Citera
2024-04-10, 19:06
Medlem
Citat:
Vad är det du önskar ha sagt med "i dagens samhälle"?

Vad är det för idiotiskt med min andra mening i mitt föregående inlägg?
1. Med dagens samhälle menar jag tidsandan där man vill att kriminella ska få hårdare straff.

2. Det finns i brottsbalken en presumtion mot fängelsestraff.
Ett sådant ska bara dömas ut om personen ifråga har ägnat sig åt allvarlig brottslighet eller upprepad sådan. I vilket fall är man inte längre någon vanlig Svensson.
Citera
2024-04-10, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
En sådan mentalitet hos en grupp dyker inte upp över en natt, utan har säkert förekommit under lång tid, kanske under flera år.

Sjukt när några anställda skapar egna regler för arbetsplatsen, speciellt när andra blir drabbade, som intagna och kollegor.

Undrar hur mycket anstaltschefen verkligen känt till och hur länge.

När anstaltschefen får frågan första om gången om han hört talas om missförhållanden så svarar han nej. När han återigen direkt efter får frågan på nytt, så svarar han ja. Så förmodligen har han känt till mer än vad han medger.
Citera
2024-04-10, 19:09
Medlem
Citat:
1. Med dagens samhälle menar jag tidsandan där man vill att kriminella ska få hårdare straff.

2. Det finns i brottsbalken en presumtion mot fängelsestraff.
Ett sådant ska bara dömas ut om personen ifråga har ägnat sig åt allvarlig brottslighet eller upprepad sådan. I vilket fall är man inte längre någon vanlig Svensson.

Det finns många som begått allvarliga brott i ett ögonblicksverk. Innan dess levt som helt vanliga medborgare, så ditt påstående haltar.
Citera
2024-04-10, 19:11
Medlem
Citat:
Med hårdare straff tror jag de flesta menar längre straff. Hur som helst är det inte okej att anställda hittar på egna regler och metoder för att göra straffen "hårdare".
Citera
2024-04-10, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Med hårdare straff tror jag de flesta menar längre straff. Hur som helst är det inte okej att anställda hittar på egna regler och metoder för att göra straffen "hårdare".

Håller med. Det rimmar illa med en modern kriminalvård att bete sig på ett sådant sätt, skapar bara ett samhällshat.
Citera
2024-04-10, 19:20
Bannlyst
Om de selektivt valt de äckligaste jävla babbarna på anstalten, som förnedringsrånat våldtagit och dylikt, så fine go all in.

Saken är att jag tror de valt offfer på vilka de personligen inte tycker om.

Nej såhär fårinte kriminalvård fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in