2024-04-10, 16:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är nog en sanning med modifikation. Även svenska familjer drabbas av soc maktmissbruk och det behöver inte alls ha med vare sig kriminalitet eller hederskultur att göra. Vidare är inte LVU någon magisk lösning på något integrationsproblem, utan problemen flyttar bara in i det dolda och avståndet mellan socialtjänsten och den lilla människan i förorten ökar bara.

Jag svarade på varför det har ökat. Våldskulturen som kommer med utomeuropeerna håller på och knäcker socialtjänsten och deras barnavårdsutredningar. Självklart finns det svenskar som får barn omplacerade men skillnaden är att man inte behöver gå längre än till SoL med svenskar.

Citat:
Nej LVU rätt använt kan vara ett bra skydd för barn mot våld i hemmet, men jag menar att den insatsen missbrukas av svensk socialtjänst. Mycket pga att socialtjänsten är dålig på att lyssna på sina klienter och verkligen förstå deras problem på djupet. Allt socialt arbete verkar bygga på manualer och mallar och det fungerar såklart inte.

Det finns familjeenheter som inte fungerar men det finns väldigt många som gör det. Ibland handlar det om fel person på fel plats, när den personen är chef så kan hela enheten vara undermålig. Den nya regeringen har gett IVO nya skarpa verktyg för att lättare kunna utreda. Det är bra.
2024-04-10, 16:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Ingen av dessa föräldar ger en ärlig redovisning över skälen. Det finns lite domar uppe men sekretessen gör ju att detaljerna som ligger till grund sällan kommer fram.

Precis och det är ju exakt det som är problemet. Jag skulle gärna vilja läsa allt material som finns. Ofta får man ju en djupare bild om man får tillgång till alla journalanteckningar.
2024-04-10, 16:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag svarade på varför det har ökat. Våldskulturen som kommer med utomeuropeerna håller på och knäcker socialtjänsten och deras barnavårdsutredningar. Självklart finns det svenskar som får barn omplacerade men skillnaden är att man inte behöver gå längre än till SoL med svenskar.
oavsett vad så har vi väldigt många placerade barn jämfört med övriga världen. Och vad jag kan läsa mig till så verkar det inte fungera så bra den vården. Det blir inte bättre för barnen, vilket man borde kräva från samhällets sida. Kan man inte visa att det blir bättre för barnet med LVU så kanske man bör fundera på varför den vårdformen används överhuvudtaget.

Citat:
Det finns familjeenheter som inte fungerar men det finns väldigt många som gör det. Ibland handlar det om fel person på fel plats, när den personen är chef så kan hela enheten vara undermålig. Den nya regeringen har gett IVO nya skarpa verktyg för att lättare kunna utreda. Det är bra.
Det är ju en total vilda västern idag. Utredningarna är ett fullständigt skämt. Ibland journalförs det... ibland inte. Det klipps och klistras i utredningar och vinklas... osv osv. Och ingen socialsekreterare behöver ta något personligt ansvar för vad som skrivs, vilket leder till fritt ordbajsande på klienterna bokstavligt talat.
2024-04-10, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Varför ska jag sitta och läsa folks utredningar och domar? Jag är inte socionom och det är ju tydligen inte du heller. Jag läser enstaka utredningar från dom som skriker högst på TT, och jämför man utredningen med hur dessa beter sig bland folk är utredningarna klart rimliga i mina ögon. Men jag är ingen beslutsfattare så det kvittar.

Det finns folk som är insatta i detta och ser till så att saker går rätt till jurister, advokater och IVO. Är man korkad och tar Sofias tips och inte lyssnar på tex advokaten så går det ju såklart käpprätt åt helvete. Då får man skylla sig själv.

Hade det funnits brister i sådan utsträckning som du menar hade det ju varit välkänt, nu verkar det ju enl IVO vara åt det motsatta hållet.

Media är en kass källa, speciellt när den är skriven av foliehattar och knäppisar. Visst kan man ta delar av information från dessa sidor men allt måste dubbelkollas mot originalmaterialet då det ofta vrids till propagandasidans fördel på alternativa sidor.
Precis som pajasarna gör på TT, där bla Sofia målar upp sig som en fullt normal mamma som aldrig gjort något fel öht.

Säger bara lycka till att hitta personal som kommer vilja jobba med personer som Sofia, Marlene och pistolMalin i mer än någon dag. Dom kommer bombardera dessa stackare varenda dag precis som dom bombarderar telefonväxlar med sitt snack.

Att det skulle vara billigare än familjehem är rena drömmen. SIS-placeringar är heller inte jämförbara med familjehem enl min mening, en kostnad som kommit upp som exempel.
Precis så är det M*lin lämnade ju utredningshemmet i förtid utan att meddela detta till personal och förväntade sig att personalen skulle ta hand om barnet
2024-04-10, 16:19
Medlem
Citat:
Precis och det är ju exakt det som är problemet. Jag skulle gärna vilja läsa allt material som finns. Ofta får man ju en djupare bild om man får tillgång till alla journalanteckningar.
Ingen av föräldrarna är villiga att lämna ut allt material dels eftersom det sätter dem i dålig dager och dels för att det finns saker om barnen som inte bör finnas tillgänglig eftersom dessa kan hamna i fel händer och användas för att reta barnet eller vara sådant som inte är bra för barnet att se på pränt
2024-04-10, 16:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ingen av föräldrarna är villiga att lämna ut allt material dels eftersom det sätter dem i dålig dager och dels för att det finns saker om barnen som inte bör finnas tillgänglig eftersom dessa kan hamna i fel händer och användas för att reta barnet eller vara sådant som inte är bra för barnet att se på pränt

Dåså då är det svårt att diskutera detta fall egentligen, eftersom ingen har tillgång till allt material, utom soc då förstås.

Men oftast beror det ju en kombo av att föräldern har en diagnos, liksom barnet.
2024-04-10, 16:25
Medlem
Hon själv har inte delat något material men på trollbloggen finns flera av domarna varför barnen är tagna

Citat:
Det är synd att hon blir tagen för galen och det är naturligtvis inte rationellt att stå och skrika sådär. Har hon delat något material så att det går att läsa mer om henne och varför hennes barn är omhändertagna?
2024-04-10, 16:43
Medlem
Är inte det rätt klart?
Tycker du att hon ska prata om att soc kidnappar barn med barn som är 13 eller yngre? Du tänker inte att det kan sitta andra barn som är i samma ålder som har det fruktansvärt hemma och som intr vågar söka hjälp då detta sprider sig bland de minderåriga? Vad blir konsekvenserna då? Det kan till och med bli att föräldrar tar död på sina barn då barnen inte vågar ta hjälp eller anförtro sig till andra vuxna då de är rädda att bli kidnappade. Hos de flesta barn så är ordet kidnappa ett väldigt starkt och skrämmande ord.

Sen det som mahija håller på med..
för hennes egna skull så behöver hon främst gå vidare. Hon har hållit på med detta i 8 år och nu är hennes bubbla spräckt men ho än är rädd att tappa ansiktet så fortsätter.
Och jag tycker väldigt synd om sonen som blir kränkt varje dag. Fruktansvärt att ens mamma sitter och säger att man är hjärnskadad, drogad osv osv.
Han har kämpat hårt för att komma dit han är idag. Han har en fru som har räddat livet på han och som inte gav upp förhållandet när det kom en stor prövning. Han har fått kämpa och har haft änglavakt. Nu förtjänar han och frun allt gott i livet och lugn och ro. Ifrågasätter man detta så som du gör så finner jag inga ord..

Citat:
Ursprungligen postat av asterisk99
vad ar poängen !?
2024-04-10, 16:52
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
oavsett vad så har vi väldigt många placerade barn jämfört med övriga världen. Och vad jag kan läsa mig till så verkar det inte fungera så bra den vården. Det blir inte bättre för barnen, vilket man borde kräva från samhällets sida. Kan man inte visa att det blir bättre för barnet med LVU så kanske man bör fundera på varför den vårdformen används överhuvudtaget.

Antal placerade barn i Sverige jämfört med andra länder berättar inte speciellt mycket då man behöver ta fler saker i beaktning än just placeringssiffran. Invandring, lagar, osv.
2024-04-10, 16:54
Medlem
Citat:
Dåså då är det svårt att diskutera detta fall egentligen, eftersom ingen har tillgång till allt material, utom soc då förstås.

Men oftast beror det ju en kombo av att föräldern har en diagnos, liksom barnet.
En del av personerna i den sk kampen har tillgång till andras alla papper eftersom de påstått sig kunna hjälpa till vilket blivit problem när de blivit oense och spridit saker som annars är sekretess
2024-04-10, 17:20
Avslutad
Citat:
oavsett vad så har vi väldigt många placerade barn jämfört med övriga världen. Och vad jag kan läsa mig till så verkar det inte fungera så bra den vården. Det blir inte bättre för barnen, vilket man borde kräva från samhällets sida. Kan man inte visa att det blir bättre för barnet med LVU så kanske man bör fundera på varför den vårdformen används överhuvudtaget
.

Där håller jag med dig, det bör bli bättre för barnet. Jag anser att man i högre grad skulle titta på nätverksplaceringar i jakten på något som kan erbjuda barnet en gnutta bättre tillvaro än hos bioföräldrarna. Det finns dock skäl till att man väljer bort nätverksplaceringar men dessa skäl kan man kanske göra något åt.

Citat:
Det är ju en total vilda västern idag. Utredningarna är ett fullständigt skämt. Ibland journalförs det... ibland inte. Det klipps och klistras i utredningar och vinklas... osv osv. Och ingen socialsekreterare behöver ta något personligt ansvar för vad som skrivs, vilket leder till fritt ordbajsande på klienterna bokstavligt talat.

Det tycks finnas en stor vilja att detta ska vara en generell sanning men det gör det inte. Man behöver försöka förhålla sig till en ärlig diskussion där man inser att det faktiskt finns nyanser.
2024-04-10, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Antal placerade barn i Sverige jämfört med andra länder berättar inte speciellt mycket då man behöver ta fler saker i beaktning än just placeringssiffran. Invandring, lagar, osv.
Man bör också jämföra siffror för barn som dör i egna hemmet pga våld mm

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in