2024-03-30, 21:00
Medlem
Jag blev som barn inlagd på lasarett pga blodförgiftning... hade bitit på naglarna.
Senast redigerad av Dick-Jerker 2024-03-30 kl. 21:07.
Citera
2024-03-30, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehuuru
Så då är det såren som är intressanta i diskussionen och inte din ryggvärk.

Var hade du sår? Storlek? Hur länge och var de smutsiga?
Jag åt då en medicin som gav mig klåda. Småsår på olika ställen. Inte smutsiga. Efter en mri sa läkaren att det sepsis en satt sig i facettlederna i ryggen. Därav värken.
Citera
2024-03-30, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Jag blev som barn inlagd på lasarett pga blodförgiftning... hade bitit på naglarna.
Jag med som barn, hade haft vattkoppor. Detta var i december 1994. Det var väl någon multiresistent bakterie som härjade då.
Citera
2024-03-30, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgyptiskKatt
Intressant att läsa. Jag får som sagt också i underbenen. Får alltid i båda samtidigt, men det sitter lite ojämnt så kan vara mer i ena.

Har du varit hos en hudläkare? Jag fick rosfeber en gång i månaden fram tills i november då jag gick till hudläkaren och fick Emovat och Calmuril utskrivet. Hade lite inflammerade hårsäckar på underbenen.

Kan absolut inte vaxa eller raka benen. Eller det kan jag väl, men då blir det rosfeber direkt.

Varit hos hudläkare. Ska smörja benen regelbundet med salva, just nu har jag en med 5% karbamid från Apotek Hjärtat. Skall även använda kompression vilket jag sköter dåligt då det är så obekvämt. Men har som sagt klarat mig två år utan att det blossat upp. Som gikten är det något man inte blir fri från.
"Kul" att träffa någon som har samma problem som en själv. De flesta har ingen aning om rosfeber och vilket helvete det är.
Citera
2024-03-30, 23:07
Medlem
khoroshos avatar
Akutopererade min gallblåsa som hade spruckit och fått kallbrand. Min CRP låg på 466 (!) och läkarna sa att om jag väntade bara timmar innan jag åkte till akuten hade jag fått sepsis. Som andra nämnde attackerar kroppen sig själv till overload. I mitt fall ett bokstavligen ruttet organ. Minns vagt när jag fick IV-antibiotika att jag var väldigt lugn men samtidigt helt borta i huvudet. Tycker evolutionen borde vid detta laget utvecklat en jävla stoppskylt för sepsis att ens kunna uppstå. Så otroligt trist sätt att dö på.
Citera
2024-03-30, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker

Detta är ju uppenbart löjligt: ingen nagelbitning kan vålla sepsis!

Orsaken var en annan, men svårt att finna den nu!

(Undrar om du utsatts för svårare fysiska övergrepp, och dina vårdnadshavare skyllde infektionen på "nagelbitning"?)
Citera
2024-03-31, 00:08
Medlem
JackBlacks avatar
En starkt bidragande orsak är iaf generna. Vissa har mycket lättare att drabbas av sepsis.
Citera
2024-03-31, 01:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
En starkt bidragande orsak är iaf generna. Vissa har mycket lättare att drabbas av sepsis.
Vilka då? Atopiker?
Citera
2024-03-31, 09:23
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Vilka då? Atopiker?
Man behöver inte ha någon speciell diagnos. Bara att det är skillnad mellan hur lätt olika människor drabbas av infektioner.

Som ett exempel så växte jag och mina syskon upp i ett naturskönt område med många andra barn. Där fanns det två tvillingar som åker på blodförgiftning flera gånger trots att de lekte som vi. Men för dessa var det tydligen mycket känsligare att skära sig på ett rostigt föremål de grävt fram i jorden än vad det var för oss andra barn.

Sen finns det givetvis andra faktorer som spelar in än gener.
Citera
2024-03-31, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Detta är ju uppenbart löjligt: ingen nagelbitning kan vålla sepsis

Du verkar ha lite otur när du tänker hörrö...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnBwB1/pappa-fick-dodlig-infektion--efter-att-ha-bitit-pa-naglarna
Citat:
28-årige Luke Hanoman, från Southport i Storbritannien, dog nästan efter att han ignorerat sina influensaliknande symtom under två veckors tid.
Han hade utvecklat sepsis , det vill säga blodförgiftning, efter att han bitit en av sina naglar ned till skinnet.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/xRrGJG/bet-pa-naglarna--blev-blodforgiftad
Citat:
Bet på naglarna – blev blodförgiftad
Landslagsstalang stoppad av läkare
Robin Andersson, 19, fick spelförbud i senaste matchen i handbollens elitserie. Han drabbades av en blodförgiftning. För att han – biter på naglarna.
Senast redigerad av Dick-Jerker 2024-03-31 kl. 21:15.
Citera
2024-04-10, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kl19xx
Varit hos hudläkare. Ska smörja benen regelbundet med salva, just nu har jag en med 5% karbamid från Apotek Hjärtat. Skall även använda kompression vilket jag sköter dåligt då det är så obekvämt. Men har som sagt klarat mig två år utan att det blossat upp. Som gikten är det något man inte blir fri från.
"Kul" att träffa någon som har samma problem som en själv. De flesta har ingen aning om rosfeber och vilket helvete det är.
Haha ja, verkligen. Är ju helt frisk i övrigt. För mig får det ju in via hårsäckarna i benen. Så all typ av hårborttagning får det att blossa upp på några timmar.

Har nu fått en dov variant, det blossade upp på en gång i badhuset för några dagar sedan. Du vet som det blir precis i början . Hade använt kortisonkräm innan vi fick gick. Väl hemma nästan borta! Nu flyttar massa röda fläckar på sig, känns varma men inte svullna. Ökar och minskar i storlek hela tiden, men inte så det blie svullet. Verkar som inmunförsvaret lyckas hålla det mesta

Lactacyd och Calmuril är bra tack vare mjölksyran.

Det absolut enda jag har är inflammerad hårsäckar på benen . Rent Potentiellt kan alltså inflammerade hårsäckar leda till blodförgiftning.
Citera
2024-04-30, 22:53
Medlem
Citat:
Haha ja, verkligen. Är ju helt frisk i övrigt. För mig får det ju in via hårsäckarna i benen. Så all typ av hårborttagning får det att blossa upp på några timmar.

Har nu fått en dov variant, det blossade upp på en gång i badhuset för några dagar sedan. Du vet som det blir precis i början . Hade använt kortisonkräm innan vi fick gick. Väl hemma nästan borta! Nu flyttar massa röda fläckar på sig, känns varma men inte svullna. Ökar och minskar i storlek hela tiden, men inte så det blie svullet. Verkar som inmunförsvaret lyckas hålla det mesta

Lactacyd och Calmuril är bra tack vare mjölksyran.

Det absolut enda jag har är inflammerad hårsäckar på benen . Rent Potentiellt kan alltså inflammerade hårsäckar leda till blodförgiftning.

Snart två år utan rosfeber, tidigare ett årligt problem sedan 2003.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in