Jag fick lite ont i en tand, men bara om jag tuggade med den, så jag hade tänkt att fråga tandläkaren när jag gick på nästa årskontroll. Men innan dess fick jag feber. Irriterande förkylning tänkte jag. Men febern höll i sig i två veckor. Och jag fick djävulsk frossa. Darrade så våldsamt av (upplevd) kyla att jag inte kunde prata.
Och sedan fick jag ont i magen. Smärta 6+ på skalan från 0 till 10. Gallsten är 9. Så jag lyckades tjata till mig en ambulanstransport trots att sjukvårdarna var skeptiska och helt klart misstänkte förstoppning (nej jag hade skitit ut allt redan) och uteslöt blindtarmen (magen var inte spänd).
På sjukhuset försöker de sig på lavemang, naturligtvis utan resultat. Men blodprover visade att sänkan höll på att skjuta i höjden som en rymdraket så de fortsatte undersöka och hittade en blodpropp. Fler blodprov och kontraströntgen visade att det var en bakteriepropp, dvs bakterier i blodet hade kladdat ihop sig och fastnat där ett större blodkärl delar sig i många mindre. Som tur var inte en lunga, hjärtat eller hjärnan.
Så de slängde in mig på en avdelning där jag kunde se repriser på House på tv ("Blodförgiftning! inte Lupus!"), och sen efter några dagar skickade de mig till infektionsavdelningen på ett större sjukhus.
Och efter totalt tjugo dagar på dropp och antibiotika skickades jag hem med en iskruvad kran som jag fick gå och få ytterligare flytande antibiotika genom under en månad.
Alla tår och fingrar var kvar men vissa organ där blodproppen hade fastnat hade fått en smäll.
Citat:
Om det tar 10 min så hinner inte ens ambulansen hem till en.
Nja, om det "bara" är sepsis så kan den ligga och pyra, men har det fortskridit till septisk chock så kommer du att dö inom några timmar utan vård (med vård är oddsen som Rysk Roulette med två patroner, eller sämre)
Det farliga är att du kan gå från att känna dig som skit på ett diffust sätt till septisk chock på bara några timmar.
Ringer du eller knatar till akuten innan sänkan (ett blodprov som visar om du har en infektion eller ej) är speciellt hög så är risken stor att de tror du bara har en virusinfektion, och går du då hem och lägger dig så kan det hända att sepsisen just då accelererar till septisk chock, och det är då som folk dör, eller i bästa fall klarar sig men förlorar armar och eller ben.
Just frossa lär vara ett starkt varningstecken.