2024-04-10, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Jasså? Du kanske ska ta reda på fakta först.

Min syster fick 39.500 i ingångslön för 2 år sedan. Hon får även arbeta i förskoleklass där lönen är 45.000kr

https://pedagog.stockholm/jobba-i-st...b-i-stockholm/
Och då kom hon direkt från skolbänken? Medellönerna i Sverige är dessutom betydligt lägre utanför fjollträsk.
Citera
2024-04-10, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Och då kom hon direkt från skolbänken? Medellönerna i Sverige är dessutom betydligt lägre utanför fjollträsk.

Hon kom direkt från skolbänken. 3,5 år på universitetet.
Citera
2024-04-10, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, så går det när man inte vet hur det är i andra länder.
Kostade väl 600 euro i NL för 10-12 år sen
Jag hade lätt betalt dubbelt för att slippa nämnt skit så visst, det är rätt billigt..
Citera
2024-04-10, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Förskolan är otroligt generös, vad är maxbeloppet 1500-1700 kr/månad. Skattebetalarna resten.
Luxemburg 20000 i månaden. Så när du betalar 20000 i månaden då håller jag med om dina krav.

I Danmark betalar du 3x som i Sverige men slipper allt nonsens. Å i Dk har man typ dubbel lön mot Sverige också
Citera
2024-04-10, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
du tycker 40.000 kr som ingångslön är dåligt? Aldrig kvällar, aldrig helger.

Wow stämmer det?
Citera
2024-04-10, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Citat:
I tex Danmark får du ha barnet på fs den tid du vill och betalar för.

Nej, i Danmark betalar alla föräldrar lika mycket för en förskola, oavsett hur många timmar barnet är på förskola per vecka, inom den givna kommunen:

https://www.borger.dk/familie-og-boe...-for-dagtilbud

Det emotsäger ju inte vad jag sa
Citera
2024-04-10, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Egentligen är det helt bisarrt att lämna bort småbarnen till främlingar. Förut kunde ena föräldern vara hemma men det var tydligen fult och det påstods att kvinnor mådde dåligt av det...

I det samhälle som vi lever idag är det inte bisarrt. Samhället fungerar inte om det bara är en som kan arbeta.

Jag är inte förvånad över att endel kvinnor mådde dåligt av detta. Beroende på vilket typ av barn så kan det till och med vara tufft för en förälder att ha förstörd dygnsrytm.
Citera
2024-04-10, 11:38
Medlem
Bassplays avatar
I ett land som Sverige ( ett land som har bland de högsta skatterna i hela världen ) så borde förskolan fungera utmärkt och ha bra mat, välbetald personal och mycket pengar till saker barnen kan behöva.

Förskolelärare / Barnskötare är bland de mest samhällsviktiga , utan dom kan ni andra inte gå och jobba.

Dessutom är det helt sjukt att man inte ens får hemskola sina egna barn.
Citera
2024-04-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Wow stämmer det?

Ja det stämmer. Iaf i Stockholm.
Finns kanske spann mellan 38-40? Men kan absolut få dryga 40 i ingång
Citera
2024-04-10, 11:48
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
I Danmark betalar du 3x som i Sverige men slipper allt nonsens. Å i Dk har man typ dubbel lön mot Sverige också

Och högre skatt, men det glömde du berätta.
Citera
2024-04-10, 11:49
Medlem
Citat:
Visst, man har inte många alternativ (om man ska jobba och ha barn), vilket gör existensen av förskola viktig, men det finns många föräldrakooperativ, vilket jag ser som ett tecken på missnöjet med svensk förskola.
Plus, de låga lönerna då, där jag läst att förskolelärare är ett av de yrken som inte lönar sig att utbilda sig till, och det är ju helt sjukt. Hade fler varit nöjda med förskolan, hade fler i samhället klagat på deras dåliga löner. Lärarkvaliteten kan vara nog så bra dock, och resurserna med kanske, men..

Man har begravt den i (dåliga) regler..

Man betalar inte per timme utan per plats, vilket kan betyda att den som har barnet 10 h/v, betalar samma som den som ligger på 50

Ett andra syskon får bara vara på förskolan minst 15 h/v, om det yngre är hemma med en förälder, i Göteborgsområdet är det 15, i Stockholm kan det vara över 30, vilket är en helt annan värld

Man får strikt inte göra annat än jobba, och åka till och från jobbet, när ens barn är på förskola. I tex Danmark får du ha barnet på fs den tid du vill och betalar för. Hatar barnet att handla mat så löser man det före man hämtar barnet, och tvärtom givetvis. En del förskolor säger knappt ok till läkarbesök ens, och tänk bara på en sån sak som att gå till frisören, hur ska du lösa det med barnen?

De stänger för studiedagar, och har inte en tanke på att de kanske borde rotera personalen till fortbildning istället så vi kunder slipper en stängd förskola en vardag

De stänger på sommaren i ofta fyra veckor, och det enda kommunen måste är att erbjuda NÅGON förskola denna tid, vilket är mer eller mindre oanvändbart, vilket barn mår bra av att byta förskola och lärare i fyra veckor mitt i sommaren?

Staten/kommunen verkar helt enkelt tro att de vet vad som är bäst för dig och din familj och sätter strikta ramar och regler du måste hålla dig inom. Man rider också på att ingen förälder riktigt orkar och hinner med att protestera mot detta, så när man är i skiten, och har barnen i förskola, hinner och orkar man inte jobba för förändring, innan man har barn vet man inte om detta, och efter har man inte motivationen. En form av korruption enligt mig.

Jag anser det är klart och tydligt så att reglerna satts förutsatt att man är båda partners, men helst inte jobbar med så många klocktimmar gemensamt, har föräldrar och eller vänner nära som kan hjälpa till, och att ens barn mår bäst av att vara mer hemma än något annat. Det måste föräldrarna få styra, men så funkar det inte. Och hur många har den familjesituationen idag?

Jag liknar svensk förskola lite med det "ramaskri" som nyss kom ut om att man i sverige inte gav besökande barn mat om det inföll middag när de var på besök å lekte, för jag lovar att utåt sett internationellt tror alla att förskolan i Sverige är allt annat än begränsande och begravd i regler, men det är det!

Ni som ännu inte har barn, börja protesterna! Vi som har barn, orkar och hinner inte, så det hänger på er! Det borde göras för egenvinning om inte annat!

Att en del väljer föräldrakooperativ har inte enbart med att föräldrar är missnöjda med förskolan. Det kan finnas ideologiska grunder som jag säger är ett gränsfall till sektverksamhet.

Jag tycker det är bra att alla betalar per plats och inte timme. Dessutom ska man inte glömma att förskolan också betalas av skatteintäkter och att utgiften är inkomstbaserade.

Du tar helt klar upp viktiga frågor. I dag utgår samhället ifrån att båda föräldrarna ska arbeta, ingen får bestämma hur föräldraledigheten ska fördelas men också att det ska ges dåligt samvete till föräldrar som antingen lämnar barnen när dem är för små, eller att barnen har långa dagar på förskolan.
Citera
2024-04-10, 11:52
Medlem
Då många Feminister jobbar på förskola är det redan där underförstått att barnen far illa mentalt.

Extremister och ideologiskt styrda människor skall inte få jobba med barn i en vetenskapligt lagd Demokrati.

Varken vetenskap eller Demokrati är något Feministerna står för. Tvärt om spottar de på allt det står för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in