Ursprungligen postat av
gniknus2
Visst, man har inte många alternativ (om man ska jobba och ha barn), vilket gör existensen av förskola viktig, men det finns många föräldrakooperativ, vilket jag ser som ett tecken på missnöjet med svensk förskola.
Plus, de låga lönerna då, där jag läst att förskolelärare är ett av de yrken som inte lönar sig att utbilda sig till, och det är ju helt sjukt. Hade fler varit nöjda med förskolan, hade fler i samhället klagat på deras dåliga löner. Lärarkvaliteten kan vara nog så bra dock, och resurserna med kanske, men..
Man har begravt den i (dåliga) regler..
Man betalar inte per timme utan per plats, vilket kan betyda att den som har barnet 10 h/v, betalar samma som den som ligger på 50
Ett andra syskon får bara vara på förskolan minst 15 h/v, om det yngre är hemma med en förälder, i Göteborgsområdet är det 15, i Stockholm kan det vara över 30, vilket är en helt annan värld
Man får strikt inte göra annat än jobba, och åka till och från jobbet, när ens barn är på förskola. I tex Danmark får du ha barnet på fs den tid du vill och betalar för. Hatar barnet att handla mat så löser man det före man hämtar barnet, och tvärtom givetvis. En del förskolor säger knappt ok till läkarbesök ens, och tänk bara på en sån sak som att gå till frisören, hur ska du lösa det med barnen?
De stänger för studiedagar, och har inte en tanke på att de kanske borde rotera personalen till fortbildning istället så vi kunder slipper en stängd förskola en vardag
De stänger på sommaren i ofta fyra veckor, och det enda kommunen måste är att erbjuda NÅGON förskola denna tid, vilket är mer eller mindre oanvändbart, vilket barn mår bra av att byta förskola och lärare i fyra veckor mitt i sommaren?
Staten/kommunen verkar helt enkelt tro att de vet vad som är bäst för dig och din familj och sätter strikta ramar och regler du måste hålla dig inom. Man rider också på att ingen förälder riktigt orkar och hinner med att protestera mot detta, så när man är i skiten, och har barnen i förskola, hinner och orkar man inte jobba för förändring, innan man har barn vet man inte om detta, och efter har man inte motivationen. En form av korruption enligt mig.
Jag anser det är klart och tydligt så att reglerna satts förutsatt att man är båda partners, men helst inte jobbar med så många klocktimmar gemensamt, har föräldrar och eller vänner nära som kan hjälpa till, och att ens barn mår bäst av att vara mer hemma än något annat. Det måste föräldrarna få styra, men så funkar det inte. Och hur många har den familjesituationen idag?
Jag liknar svensk förskola lite med det "ramaskri" som nyss kom ut om att man i sverige inte gav besökande barn mat om det inföll middag när de var på besök å lekte, för jag lovar att utåt sett internationellt tror alla att förskolan i Sverige är allt annat än begränsande och begravd i regler, men det är det!
Ni som ännu inte har barn, börja protesterna! Vi som har barn, orkar och hinner inte, så det hänger på er! Det borde göras för egenvinning om inte annat!