2024-04-09, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Hur vanligt är detta enligt dig? Låter extremt otroligt att de skulle bryta sig in i misstänkts lägenhet för att kunna installera mikrofoner i bostaden men den överhängande risken att det upptäcks och att den avlyssnade därmed givetvis riskerar att försvinna och/eller bli extremt restriktiv i sin kommunikation.

Du har läst för många agentromaner från sextiotalet tror jag : )))
Det är extremt vanligt! Särskilt i gängmiljöer. Jag har hört många såna inspelningar som hamnat i "slasken".

Ja du, 60-70-talen satte ju prägeln på hela spionverksamheten och kalla krig, vilket vi befinner oss i just nu. Så din koppling är inte så långsökt som du tror.
Citera
2024-04-09, 19:29
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man har lyckats hacka systemet, dvs man kommer in i systemet, uppenbart har nätet/mobiler osv mycket dåligt skydd, inte som för banker där man loggar in via fler sätt.
Jag har inte sett dokumentären, men är det inte rimligare att tro att bedragaren använder "telefoni" via internet? Precis som indierna. Att avsluta samtalet handlar helt enkelt om att bedragarens dator kan avlyssnas och kontrolleras via malware etc.
Citera
2024-04-09, 19:32
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frossten
Frågan är vilket tillvägagångssätt används för hemlig övervakning efter den nya lagen. Vill du att jag ska formulera mig annorlunda?
Ja det skulle ju onekligen underlätta. Det finns en rad olika hemliga övervakningar, VILKEN hemlig övervakning menar du?
Citera
2024-04-09, 19:35
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswag55
Men de kan ej lyssna på er i realtid
Ehhh... jo exakt så.
Citera
2024-04-09, 19:37
Medlem
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Det är extremt vanligt! Särskilt i gängmiljöer. Jag har hört många såna inspelningar som hamnat i "slasken".

Ja du, 60-70-talen satte ju prägeln på hela spionverksamheten och kalla krig, vilket vi befinner oss i just nu. Så din koppling är inte så långsökt som du tror.
Hur fick du tillgång till diverse slaskar i olika utredningar?
Citera
2024-04-09, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frossten
Jo, men i detalj, hur går de tillväga?

Att bara säga att de går djupt in i systemet hjälper inte.
Han får tillgång till den data som skickas mellan telefonen. Ett samtal består av binära koder som sedan översätts i datorn och genererar en output som har betydelse för den saken man ska göra.

Visste du t.ex. att en jävla tv tar emot och tolkar nästan 3Gb data i sekunden? Varje pixel får information om hur dess RGB-värden ska vara, dvs den blandning av röd, grön och blå som används för att generera alla färger. Det är ca 100 instruktioner per sekund som varje pixel avläsa. Kanske är något att tänka på när man har tvn på i bakgrunden. När man pratar om lägre upplösning skickas denna info i grövre drag. Tänk en fotbollsplan som mestadels är grön, den kan få ett större segment grönt "fruset" för att minska overhead. Kolla noga nästa gång du ser en match så kan du se hur viss del som är enfärgad ser ut att vara en större pixel.

Så denna avlyssning är inte så att han sätter örat mot tråden. Han har på något sätt tillgång till dessa datapaket som skickas. Kan vara att han bygger mobila nätverk. Finns inte så många som förstår vad personen gör och därför kan han få tillgång. Han kanske jobbar inom en leverantör och har möjlighet att sno åt sig paketen. Who knows. Det kan också vara att han hittat en svaghet i deras datorer, dvs en uppdatering som inte gjorts som han snabbt utnyttjar och infekterar deras datorer.
Citera
2024-04-09, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesunderbar
Hur fick du tillgång till diverse slaskar i olika utredningar?
Det tänker jag inte skriva här. Men man kanske kan kalla det för vänners "souvenirer" så förstår du själv.
Citera
2024-04-09, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Ja det skulle ju onekligen underlätta. Det finns en rad olika hemliga övervakningar, VILKEN hemlig övervakning menar du?

OK det jag tänker mest på är hemlig data övervakning, tex att de skulle lägga in spyware på telefonen eller att de har en bakväg i krypterade appar.

Om de lägger in ett spyware så spelar ju det ingen roll hur bra säkerhet man än har då de kan läsa allt som presenteras på skärmen.
Citera
2024-04-09, 20:27
Medlem
Googla på "Lawful Interception" så kan du få en beskrivning. Sen hur det sker praktiskt vet jag inte, det är nog ganska hemligt och inget som operatörer skyltar med.
Citera
2024-04-09, 20:32
Medlem
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Det tänker jag inte skriva här. Men man kanske kan kalla det för vänners "souvenirer" så förstår du själv.
Förstår inte riktigt. Om du har vänner som varit med i olika utredningar så är det även svårt för dessa att få fram slasken. Man måste ha en väldigt snäll advokat isåfall.
Citera
2024-04-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jag har inte sett dokumentären, men är det inte rimligare att tro att bedragaren använder "telefoni" via internet? Precis som indierna. Att avsluta samtalet handlar helt enkelt om att bedragarens dator kan avlyssnas och kontrolleras via malware etc.
Vet inte exakt hur det fungerar med tanke på kontantkort som inte registrerar ägare, bara operatör.

Tar man sedan polisen, dom kan inte bara utgå efter själva personen, dom måste komma åt viket mobil operatör o nr fifflaren använder, dvs vem som helst kan ha köpt både mobil och kontantkort ,en gammal beg mobil, kontantkort från utlandet osv.

Ändå kan man hitta igen dom o avlyssna.
Citera
2024-04-09, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesunderbar
Förstår inte riktigt. Om du har vänner som varit med i olika utredningar så är det även svårt för dessa att få fram slasken. Man måste ha en väldigt snäll advokat isåfall.
De har allt material från start till dom. Mer än vad åklagaren (eller försvaret) får.

OnT:
"Krypterade appar" är ju bra, men det finns både tangentbord och skärm, och dessutom räcker det att man har det från en av parterna. Ja, alltså infiltratör som är med i chatgruppen eller att någon har dålig opsec.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in