2024-04-09, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FernandoFisring
Inte säkert att det är någon speciell highshot-tjänst över huvud taget, speciellt inte när det är dumpen som gör beskrivningen med tanke på att Sara anser hög utbildning vara att ha tatt nån kurs på folkhögskola. Sen krävs det inte att du har doktorsgrad för att få en säkerhetsklassad tjänst och det finns många som är säkerhetsklassade även på ”arbetarnivå” inom flera myndigheter. Men det kan vara helt sant att det råder fotoförbud, inte allt för ovanligt.
Så kan det säker va och vi får avvakta så får vi nog svaret.
Citera
2024-04-09, 13:25
Medlem
FernandoFisrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Så kan det säker va och vi får avvakta så får vi nog svaret.

Ja, vi får väl det. För att förtydliga för andra om de undrar vad jag menade så var det jag försökte komma fram till är att du kan vara säkerhetsklassad som lokalvårdare och jobba där det råder fotoförbud.
Citera
2024-04-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag skulle säga att det är ganska självklart att såväl brottslig, som klandervärd, ryms under detta. Men om det inte är tillräckligt för att övertyga dig så är anger lagtexten för Förtal: "Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning..." och det sistnämnda rekvisitet kan du väl iallafall hålla med om?

Asså. Förstår det kan missförstås. Formuleringen blev lite omvänd.
Vad jag menar är att dumpen påstår att han är klandervärd. Min negering av ordet avser att dumpen är fel ute.
Citera
2024-04-09, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Nej, det var inte du vad gäller Vållande till annans död.

Som lekman kan man konstatera att det verkar vara omöjligt att skriva en lag på ett sätt som inte samtidigt medför att det inte går att gå runt den tämligen enkelt.

" eller på liknande sätt " samt " om gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för en sådan handling" borde räcka ganska långt. Särskilt som att man fortsatte med uthängningarna efter det första suicidfalle trots att samma uthängningar bevisligen då innebär en direkt suicudrisk. Till det kommer att P & S öppet visar en total likgiltighet för att deras uthängningar orsakat suicid. Attityden är typ " smällar man får ta för barnens skull" eller " det har vi inga problem med allas".

Risken för suicid borde vara glasklar för dem givet fyra inträffade fall.

Och om inte första stycket i 7a räcker borde definitivt det andra göra det. Men om du menar att inte det heller funkar köper jag det. Du verkar ha betydligt större kunnande än jag vilket jag givetvis respekterar. Men det betyder samtidigt att man kan pressa folk hur man vill, inklusive till suicid, utan minsta risk för att åka dit för det.

Jag skulle säga att kravet på orsakssamband och adekvat kausalitet hade gjort det svårt, trots dina föreslagna ändringar. Det hade liksom inte gå att reglera på ett bra sätt utifrån frågeställningar som: "När borde man förstå att det man yttrar kan leda till ett självmord?" och "Vad skall vara okej att säga och inte säga, utifrån risk för ev. självmord?"....

Olika människor kan ju ha olika tolerans, en skör person skulle ju kunna ta livet av sig över någonting som gemene man inte skulle tagit sitt liv för. Hur gör man då? Tar man just självmord efter en uthängning så kommer ju en underliggande fråga bli hur många självmord det skall gå på hur många uthängningar för att det skall bli allmänt vedertaget att det skulle utgöra en oaktsamhet att hänga ut någon?
Hur gör man vid uthängningar som varit lagliga, korrekta eller nödvändiga - men som leder till ett självmord? Utöver detta tillkommer det ju snåriga bevisfrågor som: "Hur vet man hur vederbörande uppfattade uthängningen/yttrandet?" och "Hur vet man att vederbörande tog livet av sig p.g.a uthängningen/yttrandet?"

Precis som ni varit inne på så säger inte lagen uttryckligen att ett vållande till annans död måste ha tillkommit av någons "fysiska verkan". Men läser man förarbetena så får man ändå intrycket att det var lite ditåt lagstiftaren lutade åt: "Såvitt gäller vållande till annans död kan brottet vara av detta slag till exempel när någon utövat dödligt våld mot annan men saknat uppsåt till hans eller hennes död eller när en nykter bilförare gjort sig skyldig till ett så utpräglat risktagande att han eller hon kan anses ha varit i det närmaste helt likgiltig för konsekvenserna utan att uppsåt förelegat".

Intentionen med denna lagstiftning gör det därför svårt när det kommer till yttranden/uthängningar som leder till självmord. De fallen man kan hänvisa "svårigheterna" till är Kumla-fallet från 2013 där en 13-årig flicka tog livet av sig nätmobbats och utsatts för en rad internetrelaterade sexualbrott av en 44-årig man. I detta fallet var såväl åklagare som domstolarna eniga om att flickan tog sitt liv p.g.a omständigheterna som förelåg. Men trots detta såg inte åklagaren någon möjlighet att ens väcka åtal för Vållande till annans död. Detta eftersom ett starkt samband mellan sexualbrotten och självmordet inte räckte, eftersom man även skulle behöva bevisa gärningsmannens kognitiva uppfattning om hur stor risken för självmord var när han agerade. Utöver detta finns också Mats Löfving-fallet från 2023 där man i princip varit tvungna att utreda Vållande till annans död i form av ett arbetsmiljöbrott - för att kunna "hänga upp" Löfvings död på ett arbetsmiljö- och arbetsgivaransvar. Detta är det första fallet någonsin av sitt slag och beslut om åtal skall väckas eller förundersökningen skall läggas ned kommer inom kort.
Senast redigerad av Haaaaag 2024-04-09 kl. 14:23.
Citera
2024-04-09, 14:49
Medlem
FernandoFisrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om du har förtroendet att jobba med en säkerhetsklassad tjänst så ingår det i jobbet att ha kunskap om att veta vad man inte får fotografera och att ha omdömet att inte bryta mot den regeln. Det är ett brott som heter olovlig avbildning.

Och hade det enbart handlat om fotot, så kanske kanske med jävligt mycket tur. Men efter det här med Dumpen, knappast. De kommer inte vilja ha honom pga att han sexchattat med minderåriga oavsett om de är fiktiva eller ej. Fotot kommer vara det officiella skälet.
Fast oavsett olovlig avbildning eller snuskande på nätet så är det otroligt svårt att få sparken i staten före du formellt har blivit dömd av något från rättsväsendet.

Däremot kan saker nån har gjort strida mot villkoren för säkerhetsklareringen så att du inte fysiskt får gå på jobbet eller utföra dina arbetsuppgifter. Men då får du sitta hemma med full lön ändå tills det är bestämt vad arbetsgivaren kan göra med dig.
Senast redigerad av FernandoFisring 2024-04-09 kl. 14:56.
Citera
2024-04-09, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Dumpen har inte kallat någon våldtäktsman, men allt sex med barn är våldtäkt, och därför är det korrekt att säga att männen har kommit för att våldta ett barn.

Jo, dom insinuerar att männen är våldtäktmän vilket man inte kan vara innan ett brott är skett. Detta och deras eviga publiceringar av männens kukbilder är inte förenat med att följa svensk lag.
Citera
2024-04-09, 15:29
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Någon expert på tv har ju sagt att när det gäller förtal spelar det ingen roll om uppgifterna är sanna eller ej.
Det är själva syftet med spridandet av uppgifterna som utgör grunden till förtal tydligen.

Så allt snack om juridiken kring dumpens metoder borde ju då vara helt oväsentliga för det här fallet.

Expertens uttalande ska tolkas så här:

Sanningen i den lämnade uppgiften saknar betydelse, om lämnandet är oförsvarligt. Sanningen i den lämnade uppgiften har betydelse, om lämnandet är försvarligt.
Citera
2024-04-09, 15:48
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veymuere
Givet att domstolen bedömer att inget juridiskt och journalistiskt allmänintresse förelåg, finns det då skäl att inte döma i de högre straffsatserna för grovt förtal, dvs upp till två års fängelse, jämfört med hämndporr bara för att man "gömmer sig" bakom ett utgivningsbevis?
Normalt sett renderar olaga integritetskränkning höga straff. Finns det skäl att påföljden skulle bli mildare för att man kan peka på utgivningsbeviset?

Det finns högst sannolikt inte skäl att döma i den övre delen av straffskalan. Där rör sig domstolarna generellt sällan. I exempelvis https://lagen.nu/dom/nja/2022s1136 dömdes till villkorlig dom och dagsböter för grovt förtal. Straffvärdet bedömdes ligga på ett kortare fängelsestraff. Tidigare ostraffad ansvarig utgivare, levde under ordnade förhållanden och anledning saknades att befara nya brott. Därför villkorlig dom och dagsböter. Vet ej om utgivningsbeviset i sig äger betydelse vid straffmätning och påföljdsval.
Citera
2024-04-09, 16:24
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Jo, dom insinuerar att männen är våldtäktmän vilket man inte kan vara innan ett brott är skett. Detta och deras eviga publiceringar av männens kukbilder är inte förenat med att följa svensk lag.

Dumpen säger: Hej, du har kommit för att våldta ett barn, vilket råkar vara en helt korrekt formulering. Vad exakt skulle vara fel? Mannen har sexchattat med någon han tror är ett barn, och mannen har stämt möte i syfte att ha sex med någon han tror är ett barn.
Citera
2024-04-09, 16:38
Medlem
Citat:
Absolut finns det mer eller mindre skillnader mellan dig och mig och alla andra eftersom mina och säkert även dina åsikter grundar sig i vår egen moral om vad som är rätt och fel.

Jag kan ibland finna det bekvämt att Dumpen avslöjar dubbelmoralister, vilket säkert är många, men för att återgå till juridik eller rättspolitisk så tror jag inte heller att "folkdomstolar, pöbeljustis och lynchmobbar" är brottsförebyggande. Jag tror tvärtom, att man "släpper ut anden ur flaskan" och minskar stigmatiseringen och skammen.

Ingen är kåt på kukar utan alla är bara ute efter något annat. Antalet kukbilder som skickas kan säkert minska när marknaden scammas och mystiken och tron faller men att minderåriga skulle bli mindre utsatta för övergrepp för att en IQ-befriad lynchjustis härjar tror jag inte. Inte heller för att folks hängs ut. Merparten av dem är definitivt inte pedofiler utan faktiskt bara vanliga män.
Mot bakgrund av även det kan knappast allmänintresse finnas. Sanning kan man dock inte torgföra någonstans. Lögn och bluff verkar vara allt som alla vill bry sig om.

Vad i din monolog är relevant för juridiken i målet ?
Citera
2024-04-09, 16:48
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunless
Du förklarade det bra.
Kom in på ett liknande ämne som jag tycker berör det här ämnet gällande förtal.

(Använder radikalare exempel så att alla förstår.)

Om jag vet att du risletar eller är påväg att skadas allvarligt av en person. Mitt ända sätt att varna dig är att skriva det öppet så att även andra ser. Går det verkligen under förtal?

Om jag vet att ditt hem kommer explodera men väljer att hålla tyst, skulle jag gå fri från ansvar om man kunde bevisa att jag kunde förhindrat det i rätten? T.ex. att jag kunde ha ringt dig. En person här ansåg att det inte var brottsligt. Vad skulle du säga?

Tack!

Den första frågan är intressant i förtalshänseende, även i relation till det mål vi diskuterar här. Det har i tråden återkommande refererats till ”allmänintresse”, både som argument för och emot att Dumpens publicering är försvarlig. I motiven till förtalsbestämmelsen diskuteras att lämnande av en förtalsgrundande uppgift kan vara försvarlig med hänsyn till ett allmänt eller enskilt intresse. Att fästa andras uppmärksamhet på viss fara, för att varna eller dylikt skulle eventuellt kunna vara enskilt intresse i somliga situationer.

Jag tror det blir mycket svårt för Sara Nilsson att få juridiskt gehör för sin försvarlighetsargumentation i det här målet. Men i de fall Sara Nilsson lämnar förtalsgrundande uppgift om en gädda till dennes arbetsgivare, skulle det kunna argumenteras för att åtminstone det är försvarligt med hänsyn till ett enskilt intresse (arbetsgivarens), om gäddan arbetar med barn, vilket ju har varit några fall.

Som svar på din fråga skulle man i en sådan situation kunna anföra att det är straffritt att lämna uppgiften med hänsyn till ett legitimt enskilt intresse (skydd för min person mot förestående allvarligt fysiskt angrepp) och du åtminstone visar skälig grund för sann uppgift.

Svar på din andra fråga: Någon allmän informationsplikt finns inte, så generellt inget brott att underlåta att påkalla min uppmärksamhet på faran. Om du vet att explosionen är betingad av brott (allmänfarlig ödeläggelse) kan dock ansvar för underlåtenhet att anmäla till myndighet inträda.

Informationsplikt, brottslig explosion eller ej, föreligger emellertid om du är min så kallade skyddsgarant, alltså på något sätt är skyldig att skydda mig, och du vet eller kan anta att jag befinner mig i huset. Typexempel: Jag är ditt underåriga barn som du har vårdnadsplikt för. Din underlåtenhet kan i det läget medföra straffansvar: Du har en handlingsplikt och du underlåter att handla ——> ansvar.
Senast redigerad av Lessler 2024-04-09 kl. 17:16.
Citera
2024-04-09, 17:00
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Gäddan #342 som stämt Dumpen tror jag inte kommer att fullfölja. Jag tror att när det gått ett tag så kommer han få kalla fötter och vill inte att detta skall komma upp till ytan igen. Det pratas om att det kan dröja ett år innan målet tas upp och på den tiden har han säkert fått iordning på sitt liv. Då dra upp detta igen är inget han vill. Sen undrar jag om han fick sparken, sade upp sig själv eller han arbetar kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av zeroday
Han kommer absolut att fullfölja. Det är hans enda sätt att få upprättelse och behålla jobbet. Sedan kommer följdeffekterna av en vinnande dom troligtvis bli det som sänker dumpens verksamhet. Ska bli intressant att se hur det blir åtminstone

Citat:
Jag tror att han stämt Dumpen för att fullfölja. Min gissning är att det finns lika starka intressen att ta ner Dumpen som att behålla den. Min åsikt är att den ska ner. Det grundar jag bara på två saker, nöjet av att slå hål på dumpendyrkares nöje och att Sara visat arrogans. Inte Patrik.
Nånstans har samhället börjat vakna och det är troligen nu som det succesivt sker.

Ett som är säkert är att #342 är en ren och skär ynkrygg som inte ens kan erkänna att denne sökt kontakt med barn för sexuella tjänster, läser man chatloggarna från Dumpens sida https://dumpen.se/2024/01/05/polisens-it-forensiker-och-gadda-i-ett-napp-342-uppsala/ kan man förstå att denne gädda #342 i stundens hetta sket/skiter fullständigt i de juridiska aspekterna. Till råga på skedde kontakterna under yrkesrollen som Polisens IT forensiker. Spektaklet är ett faktum och nu försöker denne #342 rädda sitt rykte genom att greppa juridikens lagrum utifrån vad???
Måste vara mumma för både advokatbyrån som för övrigt stängt ner sin internetsida, är den stängd pga hot i juridisk mening eller för att advokatbyrån insett att publiciteten är till nackdel för dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in