Citat:
Ursprungligen postat av
sunless
Du förklarade det bra.
Kom in på ett liknande ämne som jag tycker berör det här ämnet gällande förtal.
(Använder radikalare exempel så att alla förstår.)
Om jag vet att du risletar eller är påväg att skadas allvarligt av en person. Mitt ända sätt att varna dig är att skriva det öppet så att även andra ser. Går det verkligen under förtal?
Om jag vet att ditt hem kommer explodera men väljer att hålla tyst, skulle jag gå fri från ansvar om man kunde bevisa att jag kunde förhindrat det i rätten? T.ex. att jag kunde ha ringt dig. En person här ansåg att det inte var brottsligt. Vad skulle du säga?
Tack!
Den första frågan är intressant i förtalshänseende, även i relation till det mål vi diskuterar här. Det har i tråden återkommande refererats till ”allmänintresse”, både som argument för och emot att Dumpens publicering är försvarlig. I motiven till förtalsbestämmelsen diskuteras att lämnande av en förtalsgrundande uppgift kan vara försvarlig med hänsyn till ett allmänt
eller enskilt intresse. Att fästa andras uppmärksamhet på viss fara, för att varna eller dylikt skulle eventuellt kunna vara enskilt intresse i somliga situationer.
Jag tror det blir mycket svårt för Sara Nilsson att få juridiskt gehör för sin försvarlighetsargumentation i det här målet. Men i de fall Sara Nilsson lämnar förtalsgrundande uppgift om en gädda till dennes arbetsgivare, skulle det kunna argumenteras för att åtminstone det är försvarligt med hänsyn till ett enskilt intresse (arbetsgivarens), om gäddan arbetar med barn, vilket ju har varit några fall.
Som svar på din fråga skulle man i en sådan situation kunna anföra att det är straffritt att lämna uppgiften med hänsyn till ett legitimt
enskilt intresse (skydd för min person mot förestående allvarligt fysiskt angrepp) och du åtminstone visar skälig grund för sann uppgift.
Svar på din andra fråga: Någon allmän informationsplikt finns inte, så generellt inget brott att underlåta att påkalla min uppmärksamhet på faran. Om du vet att explosionen är betingad av brott (allmänfarlig ödeläggelse) kan dock ansvar för underlåtenhet att anmäla till myndighet inträda.
Informationsplikt, brottslig explosion eller ej, föreligger emellertid om du är min så kallade skyddsgarant, alltså på något sätt är skyldig att skydda mig, och du vet eller kan anta att jag befinner mig i huset. Typexempel: Jag är ditt underåriga barn som du har vårdnadsplikt för. Din underlåtenhet kan i det läget medföra straffansvar: Du har en handlingsplikt och du underlåter att handla ——> ansvar.