2024-04-07, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Kan nämna många ställen med priser under 50kr men orkar inte ens ge mig in i det.

Det kanske du inte gör, men du kan väl nämna något på gångavstånd från Sälen?
Citera
2024-04-08, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Nej troligtvis inte eftersom att de har det priset de har. Nuvarande pris multiplicerat med antal försäljningar är antagligen > billigare pris multiplicerat med antal försäljningar.

(Exempel: 112 kr/st * 1000 st = 112000 kr. 90 kr/st * 1200 st = 108000 kr).

Tror inte du förstod min poäng.
Om alla hade råd med det dyra priset så skulle dom ju sälja mera till samma pris och därav göra en större vinst.

Dvs. om fördelningen i samhället skulle vara något mer fördelat så skulle pengaflödet öka totalt i samhället.
Citera
2024-04-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cluecit
Baserat på vilken uträkning?

Problemet är ju att vid större kapacitet tillkommer även större kostnader i form av bland annat ökad personal och högre grad av slitage vilket äter av vinsten. Dessutom finns det begränsat med plats, och det är väl redan så att många drar sig från att åka dit på högsäsong för att det är lite väl mycket folk.

Är platserna begränsade och man säljer slut så finns det ingen som helst vinst med att sänka priserna, snarare tvärt om. Det är nästan alltid en bättre affärsidé att sälja lägre antal med högre vinst än tvärt om, såvida inte hela affärsidén bygger på just kvantitet som hos t.ex. IKEA.

Det borde ju vara mer lönsamt att sälja mera till samma pris!
Om alla hade råd att betala det höga priset alltså.
Citera
2024-04-09, 14:47
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svammelprofeten
Tror inte du förstod min poäng.
Om alla hade råd med det dyra priset så skulle dom ju sälja mera till samma pris och därav göra en större vinst.

Dvs. om fördelningen i samhället skulle vara något mer fördelat så skulle pengaflödet öka totalt i samhället.
Du menar om vi hade haft kommunism så hade alla haft råd med öl för 112 kr? Ok. Konstigt att det där med kommunism failade överallt då.
Citera
2024-10-25, 02:03
Medlem
Citat:
Du menar om vi hade haft kommunism så hade alla haft råd med öl för 112 kr? Ok. Konstigt att det där med kommunism failade överallt då.

Nä jag menar inte om vi har kommunism,då skulle väl nästan ingen ha råd med en dyr öl
Citera
2024-10-26, 07:18
Medlem
Maackans avatar
Dyrt ja,men ändå inte några riktiga rövarpriser.
En öl här ute på stan i Göteborg kostar många gånger över 3 siffrigt med.

Ställena måste gå runt med löner,skatter,hyra,el,försäkringar mm

Men det är såklart alkoholen som restaurangerna har sin stora inkomst på...
Köpa en öl för 20 kr och sedan sälja den för 100
Citera
2024-10-26, 10:33
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Alkohol och kommunism går inte ihop, det vet ju alla.

Ordet kommunism säger inte så mycket nuförtiden tycker jag. Oftast betyder det bara "dåligt" utan någon ekonomisk eller politisk koppling över huvud taget. Jag tror jag håller på att bli förkyld, jäkla kommuniskt-Hitler-woke-skit!

Fördelningspolitiken kommer man inte ifrån genom att undvika kommunismen. Det är ett problem det där, för "ekonomin" att för mycket pengar hos de allra rikaste segar ner det hela när pengarna bara läggs på hög. En fattiglapp kan köpa öl minsann och det är därför det kluras på UBI och sånt där så att kapitalismen ska kunna överleva på sikt, för klyftorna blir större och vi vill att ölet ska flöda i allt snabbare takt.
Citera
2024-11-01, 21:09
Medlem
snurresprettiss avatar
Folk väljer väl själv om man vill betala över 100 kronor för en öl. Korkat enligt mig men alla gör som dom vill.
Citera
2026-02-18, 22:35
Medlem
Tratten52s avatar
Det kostar 118 nu på afterskin. Allt är svindyrt. Men alla som är här kör omkring i snygga nya fina dyra bilar 😁
Citera
2026-02-19, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dwoxmX/skistar-far-kritik-for-dyra-liftkort-finns-en-smartgrans

"Det är inte bara ute i backen som besökare höjer på ögonbrynen åt kostnaderna.

På den dunkande afterskin på Lindvallens wärdshus kostar en 50 centiliters öl 112, kronor. En hotshot kostar 124 kronor och en fyra vodka red bull 164."

Hur fan har vi kommit till ett sånt korkat jävla samhälle där vi accepterar att en grogg 4cl kostar 164 kr? Jag vet att det är likadant pris i Stockholm. Jag struntar i lokalhyra och annat trams. En flaska vodka som kostar 200 spänn att köpa in blir helt plötsligt 4000 kronor i värde. Dra åt helvete

Literpriset för spriten, baserat på att 4 cl kostar 145 kr på krogen (jag tänker att redbullen kostar 19 kr) ger oss ett literpris på 3 625 kr för en vanlig jävla tråkig torr vodka dessutom.

Hur fan kan vi acceptera det här? Varför är vi så jävla korkade? Vi bryr oss om priset på mjölk kostar 45 kr eller 50. Mjölk om det kostar 20 eller 23 så reagerar alla men när det kommer till sprit och mat på krogen så tappar alla helt och hållet sina hjärnceller.

Jag köper inte att de måste ha betalt för lokal och hyra och hela skiten. Bullshit!
Kolla här, Jurgekogs AG:
https://www.allabolag.se/5568147838/ag-925-restaurant-ab

Jureskogs restaurang, kocken som bölade och grinade när Covid kom och inte kunde betala ut löner.
Med 4 miljoner i vinst hade jag lagt en spottloska i ansiktet på honom och sagt upp mig om jag var servitris och hade 160 spänn timmen eller vad fan dom underbetalda stackarna kämpar med. Dessutom jobbar dom på tider då man vill vara ledig och samtidigt är en småfet kapitalist som äger hela skjutan och blir miljonär på dina axlar.

Han gör en 4-5 miljoner i vinst/år
Det är bara skitsnack att det går dåligt för restauranger och att det är svårt att gå runt.
Nu kommer någon jävla tomte säga "Men du tar den kändaste kocken och restaurangen typ i hela Sverige!"

Vi tar en restaurang i sälen nu:
https://www.allabolag.se/5564142809/lammet-grisen-i-salen-aktiebolag

Lammet och Grisen, 2,9 miljoner i vinst.
Det är samma sak här.

Ja? är det någon kosmisk grundlag att det ska finnas 600 restauranger och är det vår kollektivia uppgift att acceptera ett extremt överpris för saker bara för att det ska finnas 600 restauranger?

Kan folk sluta bry sig om priset på mjölk går upp 2 kr om ni ändå köper en drink för 200 spänn på krogen? Idioter allihopa! Folk måste vakna upp och sluta hyckla! Antingen accepterar ni priser på krogen och av ICA handlaren. Selektiv moralism är det värsta jag vet!

Jag köper fan aldrig groggar ute på krogen längre, jag klagar på äggpriset och jag hatar kapitalister i båda branscher som är miljonärer på att anställa unga och utnyttja dom på kassa tider. ICA Handlare är nästan värre än djävulen enligt mig, de betalar vadå 150 spänn timmen till stackars ungdomar som sedan ska jobba 8 på lördagsmorgonen till 23 på kvällen. Sedan gnäller dom på att kollektivavtal är jobbiga att följa och att priser är svåra att hålla nere! DOPAD bransch som klarar varje konjektur pga att alla behöver livsmedel!

Men att restauranger och barer kan sälja groggar för 165 spänn och folk fortsätter köpa är ju helt obegripligt.
Jag fattar inte hur vi kan acceptera såna här priser när vodka i princip är gratis om du bränner själv och slänger i lite slödrick, hur kan man bara blint acceptera det här? Vad har hänt med folk?

Jag har själv argumenterat likt det du gör angående spriten och dess priser. Brukar köpa på systemet istället när vi gick ut. Har aldrig accepterat att det är så dyrt på krogen.
Citera
2026-02-19, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Jag har själv argumenterat likt det du gör angående spriten och dess priser. Brukar köpa på systemet istället när vi gick ut. Har aldrig accepterat att det är så dyrt på krogen.

Lite resurrected tråd, men ett urgammalt tips, en plunta med något gott bränne och gå ut och ”rök” då och då. Alternativt gå på dass och drick bara kaffe (som du även kan egendosera).

Går även att gömma en stash med färdig grogg i snön om man behöver fylla på.
Senast redigerad av neix 2026-02-19 kl. 07:10.
Citera
2026-02-19, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dwoxmX/skistar-far-kritik-for-dyra-liftkort-finns-en-smartgrans

"Det är inte bara ute i backen som besökare höjer på ögonbrynen åt kostnaderna.

På den dunkande afterskin på Lindvallens wärdshus kostar en 50 centiliters öl 112, kronor. En hotshot kostar 124 kronor och en fyra vodka red bull 164."

Hur fan har vi kommit till ett sånt korkat jävla samhälle där vi accepterar att en grogg 4cl kostar 164 kr? Jag vet att det är likadant pris i Stockholm. Jag struntar i lokalhyra och annat trams. En flaska vodka som kostar 200 spänn att köpa in blir helt plötsligt 4000 kronor i värde. Dra åt helvete

Literpriset för spriten, baserat på att 4 cl kostar 145 kr på krogen (jag tänker att redbullen kostar 19 kr) ger oss ett literpris på 3 625 kr för en vanlig jävla tråkig torr vodka dessutom.

Hur fan kan vi acceptera det här? Varför är vi så jävla korkade? Vi bryr oss om priset på mjölk kostar 45 kr eller 50. Mjölk om det kostar 20 eller 23 så reagerar alla men när det kommer till sprit och mat på krogen så tappar alla helt och hållet sina hjärnceller.

Jag köper inte att de måste ha betalt för lokal och hyra och hela skiten. Bullshit!
Kolla här, Jurgekogs AG:
https://www.allabolag.se/5568147838/ag-925-restaurant-ab

Jureskogs restaurang, kocken som bölade och grinade när Covid kom och inte kunde betala ut löner.
Med 4 miljoner i vinst hade jag lagt en spottloska i ansiktet på honom och sagt upp mig om jag var servitris och hade 160 spänn timmen eller vad fan dom underbetalda stackarna kämpar med. Dessutom jobbar dom på tider då man vill vara ledig och samtidigt är en småfet kapitalist som äger hela skjutan och blir miljonär på dina axlar.

Han gör en 4-5 miljoner i vinst/år
Det är bara skitsnack att det går dåligt för restauranger och att det är svårt att gå runt.
Nu kommer någon jävla tomte säga "Men du tar den kändaste kocken och restaurangen typ i hela Sverige!"

Vi tar en restaurang i sälen nu:
https://www.allabolag.se/5564142809/lammet-grisen-i-salen-aktiebolag

Lammet och Grisen, 2,9 miljoner i vinst.
Det är samma sak här.

Ja? är det någon kosmisk grundlag att det ska finnas 600 restauranger och är det vår kollektivia uppgift att acceptera ett extremt överpris för saker bara för att det ska finnas 600 restauranger?

Kan folk sluta bry sig om priset på mjölk går upp 2 kr om ni ändå köper en drink för 200 spänn på krogen? Idioter allihopa! Folk måste vakna upp och sluta hyckla! Antingen accepterar ni priser på krogen och av ICA handlaren. Selektiv moralism är det värsta jag vet!

Jag köper fan aldrig groggar ute på krogen längre, jag klagar på äggpriset och jag hatar kapitalister i båda branscher som är miljonärer på att anställa unga och utnyttja dom på kassa tider. ICA Handlare är nästan värre än djävulen enligt mig, de betalar vadå 150 spänn timmen till stackars ungdomar som sedan ska jobba 8 på lördagsmorgonen till 23 på kvällen. Sedan gnäller dom på att kollektivavtal är jobbiga att följa och att priser är svåra att hålla nere! DOPAD bransch som klarar varje konjektur pga att alla behöver livsmedel!

Men att restauranger och barer kan sälja groggar för 165 spänn och folk fortsätter köpa är ju helt obegripligt.
Jag fattar inte hur vi kan acceptera såna här priser när vodka i princip är gratis om du bränner själv och slänger i lite slödrick, hur kan man bara blint acceptera det här? Vad har hänt med folk?

Håller verkligen med om att det är jävligt töntigt att klaga på matpriserna och samtidigt gå ut och äta lunch tex.

Det är bara idioter som går ut och dricker dyr alkohol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in