2024-04-09, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Som med all brottslighet så lär sig polisen snabbt vilka de ska stoppa och vilka som de inte behöver stoppa. Förmodligen vet de redan vilka som behöver extra bevakning och kontroll. Sen om man är smidig och inte obstruerar går kontrollen fort, precis som en vanlig trafikkontroll.

Fel. Det har visat sig att profileringen/visitationen av unga fattiga män inte står i relation till deras droganvändning. Flickor och unga män från medelklassen använder inte droger så mycket mindre att det är motiverat att profilera dom som ointressanta.

Det svenska klassamhället har nu gått så långt att tom polisen fått lagligt stöd att upprätthålla och eskalera det.

"Knivlagen" är ytterligare ett hjälpmedel som polisen fått för att kunna bedriva ett effektivt arbete för att förstärka klassamhället.
Citera
2024-04-09, 12:24
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvo-Grillo
Tittar man på hur de brukar se ut, så har nog polisen ganska bra magkänsla för att veta vilka de ska visitera.

Att hudfärgen råkar vara ungefär densamma spelar liksom ingen roll. Hoppas ingen börjar gnälla om rasism här, men det tror jag inte... Alla är nog enormt trötta på kriminella blattar.
Citera
2024-04-09, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fel. Det har visat sig att profileringen/visitationen av unga fattiga män inte står i relation till deras droganvändning. Flickor och unga män från medelklassen använder inte droger så mycket mindre att det är motiverat att profilera dom som ointressanta.

Det svenska klassamhället har nu gått så långt att tom polisen fått lagligt stöd att upprätthålla och eskalera det.

"Knivlagen" är ytterligare ett hjälpmedel som polisen fått för att kunna bedriva ett effektivt arbete för att förstärka klassamhället.
Tvärtom, du pratar mot dig själv och verkligheten. Därtill har det inget med klass att göra. Alla kan bli visiterade på de aktuella ställena.
Citera
2024-04-09, 12:30
Medlem
CyberIngmars avatar
Hyr in utländsk polis och få bukt på gängkriminalitet en gång för alla. Ge den nya elitstyrkan carte blanche för att handskas med gängkriminalitet. Inga visitationer behövs .
Citera
2024-04-09, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast det är inte bara mörkhyade som begår brott. Hade ju varit väldigt enkelt om det var så men det är tusentals vita som begår brott i Sverige varje år.

Dessutom vore det idiotiskt att endast visitera mörkhyade eftersom de kriminella då skulle låta vita ha knarket och vapnen på sig och snuten skulle inte få fast en enda brottsling.

Vita bilar kommer att stoppas om bankrånarna enligt vittnen har flytt i en vit bil.
Citera
2024-04-09, 13:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GroggNazisten
Vita bilar kommer att stoppas om bankrånarna enligt vittnen har flytt i en vit bil.

Bra!
Citera
2024-04-09, 13:09
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvo-Grillo
Tittar man på hur de brukar se ut, så har nog polisen ganska bra magkänsla för att veta vilka de ska visitera.
Alla ska visiteras. Även gamla kärringar och gubbar. Personer i kriminella klaner slutar inte vara kriminella bara för de är 70+. Som en kärring som hade handgranat i BH:n.

SVT och SR har nu i flera dagar bedrivit kampanj mot visitationszoner, med flera artiklar. Kommer det lyckas tror ni?
Senast redigerad av Xelious 2024-04-09 kl. 13:23.
Citera
2024-04-09, 13:32
Medlem
Alldelesunderbars avatar
Judarna i Nazityskland fick ha en judestjärna på armen, invandrarna i Sverige får gå runt med reflexvästar. Bra jobbat Sverige 👍 (IRONI)
Citera
2024-04-09, 13:48
Avslutad
På onsdag väntas riksdagen rösta igenom den nya lagen om så kallade ”visitationszoner”.
Så fort klubban har fallit kommer en stämningsansökan mot staten att lämnas in.

– Jag vill att tingsrätten prövar om det bryter mot svenska lagar,
säger Juan Fonseca, som förberett en stämningsansökan.

- Jag stämmer inte som ombud för någon, utan för mig själv, säger Juan.
(Öppen artikel, 8 april, tills den blir ev. låst)
https://www.dn.se/sverige/han-stammer-staten-om-visitationszoner-gar-igenom/

Frågan är hur långt denne Juan kommer med en fajt mot staten
Senast redigerad av explorers 2024-04-09 kl. 14:04.
Citera
2024-04-09, 13:59
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vad är folk oroliga för? Polisen är till för rensa ut drägget. Blir man visiterad så får man väl gilla läget, näste man kan ju ha en bomb, vapen eller droger under rocken.

Sverige har blivit de kränktas land. Bli kränkt - bli omnämnd i media. Helsida med en förfärlig upplevelse. Känns som en ny folksport.

Jag är orolig för jag fiskar mycket, har kniv och saker..

Jag hade varit positiv till detta förslag om varenda polis först var tvungen att gå igenom en husrannsakan och att det sätts en standard för hur mycket dom får dricka på helgerna, hur många helger osv..

För att få min respekt så måste dom visa att dom inte är drägg själv först.. Känns rättvist..
Citera
2024-04-09, 14:07
Medlem
Jantejantejantes avatar
Tänk om homosexuella poliser missbrukar detta bara för att få känna på så många skrev som möjligt, sedan sprider de skvaller till frisören t.ex. "Abdi har en liten snopp och Gunnar har ett monster där nere".
Citera
2024-04-09, 14:23
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Tänk om homosexuella poliser missbrukar detta bara för att få känna på så många skrev som möjligt, sedan sprider de skvaller till frisören t.ex. "Abdi har en liten snopp och Gunnar har ett monster där nere".

Ja, könsprofilering verkar ju inte vara så långt från vad vi håller på med i samhället idag.
Just därför poliser måste visa att dom inte är homopredatorer först.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2024-04-09 kl. 14:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in