Citat:
Ursprungligen postat av
Ultragainus
Ur ett strategiskt perspektiv har Sverige få val till energiproduktion. Kärnkraft, elda ved, fors, vind/sol är de enda energikällorna som Sverige kan förlita sig på. I södra Sverige är det brist på resurser för driva samtliga utom för vind, medan solenergi är ännu för opålitligt. Alternativet är att köpa in energi i form av olja och gas, primärt från Norge, men en stor del kommer idag även från ostabila regioner i Afrika
Men alla som känner till världshistorien och geopolitik förstår att förlita sig helt på handel för kritiska resurser och bygga runt det är ett misstag. Även goda relationer kan surna tvärt, snabbt nya allianser av tidigare otänkbara sammarbete kan uppstå från nya intressen där säkerhetsläget för oljeproducenter gör det svårt att producera och exportera till tidigare köpare.
Skulle t.ex Norska olje- och gasfält attackeras ligger Sverige risigt på det. Skulle Norge surna på Sverige av andra anledningar kan samma situation uppstå. Så att bygga södra Sverige in i en energiinfrastruktur som är så pass beroende av olja är helt galet från ett långsiktigt perspektiv. Norra Sverige kommer stå sig på sin skog och vattenkraft. Men alternativen i söder är få, vindkraft och kärnkraft. Men då skall tilläggas att även kärnbränsle är en ganska komplex situation. Fördelen är att man kommer långt på väldigt lite och resurser kan relativt enkelt lagras. Men även där är södra Sverige i beroende av norr för självständighet. Den enda möjligheten för södra Sverige att få energi-autonomi är i det långa loppet dyr produktion och lagring av vindkraft.
Det jobbiga med Sverige är att vi hade en urstark plan för elförsörjning som även hållt idag med små modifieringar.
Om jag fick drömma skulle jag ha 40-50% kärnkraft, 40-50% vattenkraft och 0-20% gaseldade verk som drivs med pipeline-gas ifrån Norge. Modifieringen jmf med nittiotalet är då tillgången på naturgasdrivna verk. Långsiktigt med ökande elbehovet så bör detta sedan drivas till kanske 25% vattenkraft och ökning av de två övriga då jag inte vill bygga ut fler älvar i Sverige.