2024-04-08, 08:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Det bör inte vara några som helst problem att få dem fällda för till exempel Vållande till annans död, grovt förtal plus antagligen en massa andra saker. Detta på grund av en smärre detalj.
Vållande till annans död kan du helt glömma. Typexemplet att åka dit för det är när du kör på någon så att de dör.

Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Framförallt så är det brottet något du hittar i brottsbalken, men inte i den så kallade brottskatalogen (7 kap. TF). Därför så kan du fortsättningsvis uppmana folk att ta livet av sig bäst du vill, så länge du gör det via medier som skyddas av TF och YGL. Uppmaning till självmord blir straffbart först om du gör det via Facebook eller här på Flashback.
Det också. Möjligtvis skulle man kunna argumentera för uppvigling, men det är långsökt.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-04-08 kl. 08:39.
Citera
2024-04-08, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vållande till annans död kan du helt glömma. Typexemplet att åka dit för det är när du kör på någon så att de dör.

Vållande till annans död är ett oaktsamhetsbrott. Oaktsamhet är slarv eller vårdslöshet. Vårdslöshet borde passa bra in i det här fallet.

Rimligen är det inte prövat vad gäller framprovocerade självmord varför en prövning med medföljande prejudikat skulle vara av intresse.

https://www.aklagare.se/ordlista/v/vallande-till-annans-dod/
Senast redigerad av Snorrelino 2024-04-08 kl. 09:01.
Citera
2024-04-08, 08:58
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
( EDIT: Ser nu att det jag relaterar till redan vädrats i #795. Min egen gissning/bedömning står dock fast. )

Det räcker numera nog ganska säkert.

Efter vad jag förstår finns det sedan ett par år ett nytt lagrum att ta till. Det är numera direkt olagligt att uppmana någon att ta sitt liv. Inte bara det, som jag tolkar det behöver det inte heller ens ske i direkta ordalag. Ett par utdrag ur proppen som ska antagits och trätt i kraft 1 Maj 2021.

"Vidare föreslår regeringen att straffbestämmelsen även ska omfatta den som begår en sådan gärning och inte har uppsåt till men är oaktsam beträffande de omständigheter som innebär att gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för självmord. Detta brott ska benämnas oaktsam uppmaning till självmord och straffet ska vara böter eller fängelse i högst sex månader."

"Uppmaning till självmord är en typ av gärning som kan tänkas förekomma när någon förföljer och trakasserar en annan person. Mot den bakgrunden föreslår regeringen att uppmaning till självmord och oaktsam uppmaning till självmord ska ingå i uppräkningen i 4 kap. 4 b § brottsbalken av brott som kan utgöra olaga förföljelse."

Det behövs alltså inte ens att man uttalar direkta ord om att någon ska ta sitt liv.

Läser man hela finns bör det finnas ganska långtgående möjligheter att få dit i det här fallet både Sjöberg och Nilsson för det man pysslar med på Facebook. Vad gäller Dumpen.se blir det väl mer komplicerat men om de inte skulle skyddas av TF och / eller YGL borde de kunna falla väldigt tungt även för sin hemsida.

Här finns det ju även en hel del för Flashback att fundera över.

Googlar man lite har redan minst en dom utfärdats för brott mot den nya lagen.

Men sedan ska man väl vara lite realistisk och inse att det blir en hel del retoriska värderingar om hur tillämplig lagen är beroende på vad som sagts eller gjorts. Men för egen del, med begränsade juridiska kunskaper, tycker jag nog det verkar som att det borde gå att få dit dem för de fyra självmorden. Tas det via Facebookuthängningarna bör det inte finnas nåt tvivel.

Hade den här lagstiftningen funnits på plats när kultureliten i allmänhet och Åsa Linderborg i synnerhet drev Benny Fredriksson till självmord under MeToo, denna masspsykos och moderna häxprocess, hade nog mer än en person kunnat lagföras för det.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/en-sarskild-straffbestammelse-for-uppmaning-till_h801juu21/html/#_Toc65158097

https://www.nj.se/nyheter/fallande-dom-for-uppmaning-till-sjalvmord-ar-det-rimligt-att-utkrava-straffansvar

Metoo var väl ”ord mot ord”, det fanns inga riktiga bevis mer än berättelser. I det här fallet hängs ju gäddan ut med hela historiken. Så dumpen låtsas vara ett barn, lockar den överkåta mannen att skicka kukbilder, våldtäktshistorier och annat gott, för att sedan exponera det i sin helhet.

Jag har svårt att se att den där lagen kan tillämpas i detta fallet.
Citera
2024-04-08, 09:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Jag hade gärna velat veta om mitt barns fritidsfröken, skolbusschaffis eller om vår granne var intresserad av att köpa kokain. Jag tycker det finns ett stort allmänvärde i det och lagarna borde vara formade för att tillåta det.
Så som lagen är tänkt att funka och så som jag också tycker att den ska funka är att om ditt barns fritidsfröken eller skolbusschaffis av en eller annan anledning är olämplig för sitt jobb så ska de bli av med jobbet. Anledningen har inte du med att göra.

Det finns väldigt mycket jag är nyfiken på om mina grannar. Om de skriver på Flashback och under vilket användarnamn exempelvis. Det betyder inte att jag anser att jag har rätt att få veta det.

Citat:
Vållande till annans död är ett oaktsamhetsbrott. Oaktsamhet är slarv eller vårdslöshet. Vårdslöshet borde passa bra in i det här fallet.

Rimligen är det inte prövat vad gäller framprovocerade självmord varför en prövning med medföljande prejudikat skulle vara av intresse.

Tja, jag ska väl inte fullständigt utesluta det, men har mycket svårt att se det ske.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-04-08 kl. 09:41.
Citera
2024-04-08, 09:43
Medlem
Citat:

Det har prövats. Arbetsgivare fälldes i tingsrätten för vållande till annans död när anställd tagit livet av sig. Ingen aning om vad som hände i hovrätten och i eventuell högre instans. Frågeställningen i ett sådant fall lär vara om det är visat att det finns ett tillräckligt samband mellan den oaktsamma handlingen och självmordet.
Citera
2024-04-08, 09:45
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Det har prövats. Arbetsgivare fälldes i tingsrätten för vållande till annans död när anställd tagit livet av sig. Ingen aning om vad som hände i hovrätten och i eventuell högre instans. Frågeställningen i ett sådant fall lär vara om det är visat att det finns ett tillräckligt samband mellan den oaktsamma handlingen och självmordet.
Kan du berätta något mer eller länka till mer information kring detta?
Citera
2024-04-08, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1238611

Någon som vet mer?

Vem är parten som stämmer Dumpen?

Vad tror ni om utfallet?

Vet inte mer än att det är en polis/eller fd polis som stämmer dumpen.
Citera
2024-04-08, 11:48
Medlem
Har blivit väldigt många sidor i denna tråd nu så de kanske redan har kommit upp. Men de hade varit intressant att få reda på vem de handlar om och om klippet på Dumpen fortfarande finns kvar. Den första som dök upp i huvudet på mig vem de skulle kunna handla om är han som blev misshandlad i hemmet senare, sliskig och kaxig typ.

Svårt att veta hur detta kommer sluta, jag älskar ju Dumpen. Men kan tänka mig att de ligger dom i fatet när dom fortfarande finns kvar på hemsidan efter avtjänat straff. Vi ska ju fortfarande gulla med förövarna i detta landet, tar ett litet tag till innan brottsoffren får sin upprättelse.
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2024-04-08 kl. 11:56.
Citera
2024-04-08, 11:52
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ett brott som då ligger lite närmre är det relativt nya brottet "uppmaning till självmord"
7 a § Den som uppmanar eller på annat liknande sätt utövar psykisk påverkan mot någon att begå självmord döms, om gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för en sådan handling, för uppmaning till självmord till fängelse i högst två år.

Den som begår en gärning som avses i första stycket och inte har uppsåt till men är oaktsam beträffande de omständigheter som innebär att gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för självmord, döms för oaktsam uppmaning till självmord till böter eller fängelse i högst sex månader.

Om en gärning enligt första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna är mindre allvarlig, ska det inte dömas till ansvar.
Men även denna tror jag blir svår att tillämpa
Ja, jag tänkte också på det, men instämmer med dig i att det nog blir svårt att tillämpa. Det krävs ju antingen en uppmaning eller en psykisk påverkan som liknar en uppmaning. Att det inte finns någon direkt uppmaning är ganska tydligt.

Jag är inte så jätteinsatt i brottet, så jag tog en titt i doktrinen för att se vad som avses med psykisk påverkan i bestämmelsens mening, och där gav de som exempel:
"Det kan handla om att ge instruktioner till en person om en specifik metod att begå självmord, t.ex. genom att skicka en s.k. självmordsmanual till en annan person. Det kan också handla om att lägga fram ett rakblad till en självmordsbenägen person."
(Brottsbalken : en kommentar : brotten mot person och förmögenhetsbrotten m.m., Johansson, Trost, & Wennberg, 2023)

Med tanke på hur konkreta de handlingarna är, så tror jag inte att den bestämmelsen skulle bli aktuell här. Men jag är som sagt inte så insatt i brottet, så jag blir gärna rättad om någon klokare vet bättre.

Citat:
Vänligen sluta skicka PM om saker du lika gärna kan ta i tråden. Har noll intresse av att diskutera privat med dig. Sätter dig på ignore där.

Men precis som du säger i ditt PM så är Aramir2 en mycket kunnig användare. Jag brukar också lita på vad han säger. Och apropå dina insinuationer, kan du hitta något exempel där kallebrogen och Aramir2 har sagt emot varandra i den här tråden? Såvitt jag kan se är de överens i alla juridiska aspekter, utom möjligtvis någon liten smådetalj.
Nu vet jag inte riktigt vad som stod i PM:t i fråga, men precis som du säger så kan jag inte minnas att jag och Aramir2 haft några meningsskiljaktigheter av vikt i den här tråden. Vi är oftast överens - inte alltid, men oftast.

Däremot kan det hända att vi har uttryckt samma eller liknande saker på olika sätt, vilket kan vara förvirrande för den som inte är utbildad i juridik. Jag är den första att erkänna att jag inte är världens bästa på att förklara saker, medan Aramir2 (som jag instämmer i är en kunnig användare) har en talang för koncisa och pedagogiska förklaringar. Om vi uttryckt samma sak på olika sätt så är förmodligen det han skrivit bättre uttryckt, heh.
Citera
2024-04-08, 12:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Ja, jag tänkte också på det, men instämmer med dig i att det nog blir svårt att tillämpa. Det krävs ju antingen en uppmaning eller en psykisk påverkan som liknar en uppmaning. Att det inte finns någon direkt uppmaning är ganska tydligt.

Jag är inte så jätteinsatt i brottet, så jag tog en titt i doktrinen för att se vad som avses med psykisk påverkan i bestämmelsens mening, och där gav de som exempel:
"Det kan handla om att ge instruktioner till en person om en specifik metod att begå självmord, t.ex. genom att skicka en s.k. självmordsmanual till en annan person. Det kan också handla om att lägga fram ett rakblad till en självmordsbenägen person."
(Brottsbalken : en kommentar : brotten mot person och förmögenhetsbrotten m.m., Johansson, Trost, & Wennberg, 2023)

Med tanke på hur konkreta de handlingarna är, så tror jag inte att den bestämmelsen skulle bli aktuell här. Men jag är som sagt inte så insatt i brottet, så jag blir gärna rättad om någon klokare vet bättre.
Just så, det är för vagt. Visserligen skulle man kunna titta på den sammanlagda effekten av många skribenter, men det har ju också sina issues.

Var tidigare inne på att vållande till annans död var uteslutet, men någon nämnde att den lagen faktiskt har använts mot en arbetsgivare vid självmord så jag vet inte.

Citat:
Nu vet jag inte riktigt vad som stod i PM:t i fråga, men precis som du säger så kan jag inte minnas att jag och Aramir2 haft några meningsskiljaktigheter av vikt i den här tråden. Vi är oftast överens - inte alltid, men oftast.

Däremot kan det hända att vi har uttryckt samma eller liknande saker på olika sätt, vilket kan vara förvirrande för den som inte är utbildad i juridik. Jag är den första att erkänna att jag inte är världens bästa på att förklara saker, medan Aramir2 (som jag instämmer i är en kunnig användare) har en talang för koncisa och pedagogiska förklaringar. Om vi uttryckt samma sak på olika sätt så är förmodligen det han skrivit bättre uttryckt, heh.
Har vidarebefordrat det till dig.
Citera
2024-04-08, 12:13
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Just så, det är för vagt. Visserligen skulle man kunna titta på den sammanlagda effekten av många skribenter, men det har ju också sina issues.

Var tidigare inne på att vållande till annans död var uteslutet, men någon nämnde att den lagen faktiskt har använts mot en arbetsgivare vid självmord så jag vet inte.
Ja, det var Krokomfallet det. Det var lite annorlunda, för där var det arbetsmiljöfrågor och grejer involverade. Men de friades iaf av hovrätten, så om något så pekar det på att vållande till annans död inte är tillämpligt.

Det är mål nummer B 399-14 vid Hovrätten för Nedre Norrland för den som är intresserad.

Citat:
Tackar!
Citera
2024-04-08, 12:54
Medlem
Citat:

Diskussionen är utan tvekan intressant och tillägget om självmord som infördes i brottsbalken 2021 har ju syftet att skydda människor mot direkt eller indirekt psykisk påverkan i syfte att de ska ta sina liv.

Det aktuella avsnittet i brottsbalken:

" 7 a § Den som uppmanar eller på annat liknande sätt utövar psykisk påverkan mot någon att begå självmord döms, om gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för en sådan handling, för uppmaning till självmord till fängelse i högst två år.

Den som begår en gärning som avses i första stycket och inte har uppsåt till men är oaktsam beträffande de omständigheter som innebär att gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för självmord, döms för oaktsam uppmaning till självmord till böter eller fängelse i högst sex månader.

Om en gärning enligt första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna är mindre allvarlig, ska det inte dömas till ansvar. "

Jag är absolut ingen jurist, men om man beaktar andra stycket blir min egen tolkning att man inte direkt behöver uppmana någon att ta sitt liv. Det räcker med att genomföra en handling mot någon som medför en ökad självmordsrisk för att kunna ställas till ansvar för Oaktsam uppmaning till självmord. Alltså vårdslöshet eller slarv.

Om händelsen är "mindre allvarlig" skall vederbörande inte dömas. Men det kan ju knappast bli aktuellt när en persons identitet hängs ut med underförstått påståenden om att hon/han är pedofil.

Dumpen.se åtnjuter efter vad jag numera förstått ett starkt skydd på grund av sitt utgivningsbevis. Däremot kan näppeligen det skyddet omfatta Facebookdelen varför det borde kunna prövas om Sjöberg / Nilsson varit minst oaktsamma i samband med uthängningarna av de som tog dina liv.

Om inte skrivningen i andra stycket inte skulle räcka för att fälla P & S efter omständigheterna i detta fall kan den lika gärna tas bort då den är helt verkningslös.

Vad gäller Vållande till annans död finns det en dom är en läkare dömdes för detta utan någon form av fysisk handling. Med detta vill jag bara enbart ha sagt att det uppenbarligen verkar vara möjligt att dömas för det utan att man i en mer fysisk mening orsakat dödsfallet.

Domen i sig förefaller märklig men var och en får väl skaffa sig en egen uppfattning :

https://lakartidningen.se/aktuellt/patientsakerhet/2005/05/vallande-till-annans-dod-eller-justitiemordae/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in