Citat:
Ursprungligen postat av
visponsorer
Vad en enskild person skriker och skriver om självmord till någon annan på Facebook räcker inte. Men återkommande och direkt riktade uppmaningar om att hänga sig osv kan mycket väl räcka. Detta har tolererats både på Flashback och Facebook sedan Dumpen startades för tre år sedan.
( EDIT: Ser nu att det jag relaterar till redan vädrats i #795. Min egen gissning/bedömning står dock fast. )
Det räcker numera nog ganska säkert.
Efter vad jag förstår finns det sedan ett par år ett nytt lagrum att ta till. Det är numera direkt olagligt att uppmana någon att ta sitt liv. Inte bara det, som jag tolkar det behöver det inte heller ens ske i direkta ordalag. Ett par utdrag ur proppen som ska antagits och trätt i kraft 1 Maj 2021.
"Vidare föreslår regeringen att straffbestämmelsen även ska omfatta den som begår en sådan gärning och inte har uppsåt till men är oaktsam beträffande de omständigheter som innebär att gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för självmord. Detta brott ska benämnas oaktsam uppmaning till självmord och straffet ska vara böter eller fängelse i högst sex månader."
"Uppmaning till självmord är en typ av gärning som kan tänkas förekomma när någon förföljer och trakasserar en annan person. Mot den bakgrunden föreslår regeringen att uppmaning till självmord och oaktsam uppmaning till självmord ska ingå i uppräkningen i 4 kap. 4 b § brottsbalken av brott som kan utgöra olaga förföljelse."
Det behövs alltså inte ens att man uttalar direkta ord om att någon ska ta sitt liv.
Läser man hela finns bör det finnas ganska långtgående möjligheter att få dit i det här fallet både Sjöberg och Nilsson för det man pysslar med på Facebook. Vad gäller Dumpen.se blir det väl mer komplicerat men om de inte skulle skyddas av TF och / eller YGL borde de kunna falla väldigt tungt även för sin hemsida.
Här finns det ju även en hel del för Flashback att fundera över.
Googlar man lite har redan minst en dom utfärdats för brott mot den nya lagen.
Men sedan ska man väl vara lite realistisk och inse att det blir en hel del retoriska värderingar om hur tillämplig lagen är beroende på vad som sagts eller gjorts. Men för egen del, med begränsade juridiska kunskaper, tycker jag nog det verkar som att det borde gå att få dit dem för de fyra självmorden. Tas det via Facebookuthängningarna bör det inte finnas nåt tvivel.
Hade den här lagstiftningen funnits på plats när kultureliten i allmänhet och Åsa Linderborg i synnerhet drev Benny Fredriksson till självmord under MeToo, denna masspsykos och moderna häxprocess, hade nog mer än en person kunnat lagföras för det.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/en-sarskild-straffbestammelse-for-uppmaning-till_h801juu21/html/#_Toc65158097
https://www.nj.se/nyheter/fallande-dom-for-uppmaning-till-sjalvmord-ar-det-rimligt-att-utkrava-straffansvar