Citat:
Ursprungligen postat av
KomissarieBeck
Fast gåvan av huset är nog en ren teknisk manöver för att slippa utmätning etc när väl skadeståndet skall krävas in.....
Det du skriver är högst sannolikt helt korrekt gällande den tekniska manövern i syfte att tro att man skulle kunna slippa bli av med huset vid en utmätning!
Jag kan tänka mig att gå ett steg längre mtp M:s sannolika begåvningsbegränsning, och anta att det skulle kunna vara hans mor som sagt åt honom att skriva över huset på henne.
M:s psykopati skulle kunna ha byggts upp under en svår uppväxt med sin mor. Om hon till skillnad ifrån Mikael nu har kunnat "tänka längre än vad näsan räcker", så kan hon ha insett vad skadestånden skulle innebära, medans M:s tankar kanske mest kretsat kring hur man får tag på någon tillräckligt stimulerande dryck på kåken?
Oavsett min spekulation ovan så känner jag mig övertygad om att KFM, som äger sakfrågan, kommer att tillse att överlåtelsen juridiskt får stå tillbaka för den indrivning som rättsligt beslutats om vid en tidigare tidpunkt än den för överlåtelsen.