2024-04-07, 22:30
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Bernie Sanders pratar ofta om att det ska vara en 15 dollar minimum wage. Hur ser det ut i Sverige? Det är inte riktigt på samma sätt, men vad tycker ni är den lägsta acceptabla timlönen innan det mynnar ut i, ja, vadå? Scam, ocker?

Den lägsta timlönen jag haft (inkluderar ej 100% provisionsbaserade jobb) var 100 kr/h för ca 7 år sen, inom transportbranschen (det var ett event).

Har inte hittat någon konsensus kring detta men skulle säga att i dagsläget så är nog opinionen bland gemene knegare att smärtgränsen går vid 120-130 kr/h - eller?
Citera
2024-04-07, 22:34
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Bernie Sanders pratar ofta om att det ska vara en 15 dollar minimum wage. Hur ser det ut i Sverige? Det är inte riktigt på samma sätt, men vad tycker ni är den lägsta acceptabla timlönen innan det mynnar ut i, ja, vadå? Scam, ocker?

Den lägsta timlönen jag haft (inkluderar ej 100% provisionsbaserade jobb) var 100 kr/h för ca 7 år sen, inom transportbranschen (det var ett event).

Har inte hittat någon konsensus kring detta men skulle säga att i dagsläget så är nog opinionen bland gemene knegare att smärtgränsen går vid 120-130 kr/h - eller?

Tillräkligt för att man ska kunna leva och bo själv. Så kanske 18-19tkr innan skatt? Klarar sig sjukskrivna och arbetlösa så gär man även det med denna lön.
Citera
2024-04-07, 22:39
Medlem
Noll kronor är lägstalönen. Lägstalönen borde vara den som arbetsmarknadens parter kommer överens om.
Senast redigerad av Moderatorhora 2024-04-07 kl. 22:41.
Citera
2024-04-07, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Tillräkligt för att man ska kunna leva och bo själv. Så kanske 18-19tkr innan skatt? Klarar sig sjukskrivna och arbetlösa så gär man även det med denna lön.

Noll kronor? Ja, visst kan man klara sig på det men knappast utan allmosor. För du tänker väl inte påstå att vi har en i lag reglerad lägstalön?
Citera
2024-04-07, 22:40
Medlem
Noll kronor ja. Vi bor inte inte USA. Stay in school
Citera
2024-04-07, 22:45
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Noll kronor ja. Vi bor inte inte USA. Stay in school

Ja, men det finns nog en de facto minimum wage som räknas som acceptabel, och det är det jag är intresserad av vad den skulle kunna vara.
Citera
2024-04-07, 22:58
Medlem
Citat:
Ja, men det finns nog en de facto minimum wage som räknas som acceptabel, och det är det jag är intresserad av vad den skulle kunna vara.

Den lagstadgade lägsta lönen är noll kronor, som nämnts tidigare. Googla lite på lågavlönade jobb så kanske du får ett bra snitt?
Tjänar man mellan 100.000-140.000 om året så är nog det rätt lågt, rent objektivt.
Citera
2024-04-07, 23:00
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JihdesDiabetes
Den lagstadgade lägsta lönen är noll kronor, som nämnts tidigare. Googla lite på lågavlönade jobb så kanske du får ett bra snitt?
Tjänar man mellan 100.000-140.000 om året så är nog det rätt lågt, rent objektivt.

Kanske borde omformulerat frågan och frågat istället: Vad är den lägsta tänkbara timlönen som ni hade accepterat att jobba för?
Citera
2024-04-07, 23:00
Medlem
För vilken åldersgrupp?
Citera
2024-04-07, 23:09
Medlem
Citat:

Ta t.ex det jobb jag har som extrajobb, Foodora. Där drog jag in över 200 kr per timme mestadels vilket jag såg som bra, men sen kom Wolt in och förstörde för oss, så nu får jag mycket mindre per timme.

Men Foodora har i alla fall en mista lön om 100 kr/h även om man inte får en enda leverans, annars får man betalt ju mer man levererar.
Wolt däremot verkar inte ha någon sådan garanti, så de får nog 0kr per timme om de inte får någon order alls.
Citera
2024-04-07, 23:10
Medlem
Citat:
Kanske borde omformulerat frågan och frågat istället: Vad är den lägsta tänkbara timlönen som ni hade accepterat att jobba för?

Ja då blir det lite mer specifikt än en "svensk minimum wage" på så sätt.

Det är ju lite relativt beroende på vad man har/vill ha för utgifter och levnadsstandard.
Det lägsta jag har tjänat i månaden från en legit anställning var 12k i månaden efter skatt och detta var länge sedan. Sett till hur jag levde då så vill jag ju inte leva under den standarden idag. Ca 15k i månaden efter skatt är nog mitt "valda minimum" då.
Citera
2024-04-07, 23:19
Medlem
Svårt att komma under 20k brutto på en heltidstjänst. Så däromkring antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in