2024-04-07, 17:52
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det jag kan tänka mig skulle kunna ha betydelse som berör det hela är då möjligtvis att åklagaren (eller motsvarande) gör bort sig och inte åberopar sådant som kan vara förtalsgrundande. Det har ju hänt att det har blivit friande domar för att åklagaren har missat att ha med alternativa brottsrubriceringar exempelvis.

Men om du tror att det gäddan har gjort måste vara brottsligt för att det ska kunna vara förtal så har du helt fel. Likaså om du tror att det inte skulle kunna vara förtal att publicera något gäddan har skrivit själv.
Det är väl inte åklagare som sköter det här målet? Är det?

Jag vet att gäddan inte behöver gjort något brottsligt, han är den som stämmer så det är egalt ändå.
Citera
2024-04-07, 17:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Det är väl inte åklagare som sköter det här målet? Är det?
Jag skrev "åklagare (eller motsvarande)". Min poäng var att de saker du kom med enbart skulle kunna få betydelse av ett sådant skäl att någon klantar sig.

Citat:
Du vill inte förstå vad man skriver va? Inte intresserad av att argumentera som en normal person utan bara ute efter att bråka och provocera eller hur? Trist med såna som dig i trådar.
Om du kollar hans historik i den här tråden så ser du att han har förklarat utförligt en massa gånger och troligtvis är lite less på att det hela tiden dyker om nytt folk och påstår samma felaktigheter gång på gång.
Citera
2024-04-07, 17:59
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Jag skrev "åklagare (eller motsvarande)". Min poäng var att de saker du kom med enbart skulle kunna få betydelse av ett sådant skäl att någon klantar sig.

Om du kollar hans historik i den här tråden så ser du att han har förklarat utförligt en massa gånger och troligtvis är lite less på att det hela tiden dyker om nytt folk och påstår samma felaktigheter gång på gång.

Så du menar att gäddans uttryckliga YRKANDEN enbart kan få relevans om någon klantar sig? Right.

Så din kompis har förklarat just det jag skrev (och valde att misstolka kraftigt, men ok det var otydligt) flertalet gånger? Kan inte hitta det en enda gång faktiskt. Personen verkar enbart otrevligt och rabiat attackera dem hen upplever ifrågasätter hen eller gäddan.
Citera
2024-04-07, 18:02
Avslutad
Citat:
Så du menar att gäddans uttryckliga YRKANDEN enbart kan få relevans om någon klantar sig? Right.
Det jag säger är att det kan vara förtal att vidarebefordra något som någon har skrivit själv.

Citat:
Så din kompis har förklarat just det jag skrev (och valde att misstolka kraftigt, men ok det var otydligt) flertalet gånger? Kan inte hitta det en enda gång faktiskt. Personen verkar enbart otrevligt och rabiat attackera dem hen upplever ifrågasätter hen eller gäddan.
Apropå att misstolka.
Citera
2024-04-07, 18:17
Avslutad
Citat:
Det jag säger är att det kan vara förtal att vidarebefordra något som någon har skrivit själv.

Apropå att misstolka.

Det var fullt rimliga juridiskt baserade invändningar. Att de själva satt med i chatten saknar relevans för om det är eller inte är förtal att offentliggöra chattloggarna i fråga.
Citera
2024-04-07, 18:40
Medlem
sunlesss avatar
Citat:

Apropå att misstolka.
Lucky you.
Det räknas som förmildrat. Det är något du har svårt att ta in. Trots att det är MORALISKT och JURIDISKT korrekt.
Citat:
Hans kompis har gjort alla fel som går att göra. Så domen kan i bästa fall leda till att Dumpen går fria.
Så att det inte räknas som förtal: Att ha en kompis kan vara ett uttryck för någon kämpar på samma sida.
Senast redigerad av sunless 2024-04-07 kl. 18:43.
Citera
2024-04-07, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sunless
Lucky you.
Det räknas som förmildrat. Det är något du har svårt att ta in. Trots att det är MORALISKT och JURIDISKT korrekt.
Kanske har du rätt. Kanske inte. Vem vet?

Det vi vet är att du aldrig kommer presentera en rättskälla för dina påståenden eller debattera ärligt.

Har jag för övrigt någonstans påstått att det inte skulle kunna vara en förmildrande omständighet, eller är det något du har hallucinerat fram?
Citera
2024-04-07, 19:03
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Kanske har du rätt. Kanske inte. Vem vet?

Det vi vet är att du aldrig kommer presentera en rättskälla för dina påståenden eller debattera ärligt.

Har jag för övrigt någonstans påstått att det inte skulle kunna vara en förmildrande omständighet, eller är det något du har hallucinerat fram?
Nämnde hur du ser på brottsprovokation gällande Dumpen precis ovan så man kan nästan anta att du åtminstone inte tycker att det finns något som ska förmildras från Dumpens perspektiv.

Konstruktivt råd. Lägg tiden på att söka fakta istället för att käfta emot. Då sparar du mycket tid.
Citera
2024-04-07, 19:05
Avslutad
Citat:
Nämnde hur du ser på brottsprovokation precis ovan så man kan nästan anta att du inte tycker att det finns något som ska förmildras. Inget överhuvudtaget. Elaka Dumpen.
Att anta saker är i alla fall något du är bra på. Synd att du brukar anta helt fel. Så även i detta fall.

Citat:
Konstruktivt råd. Lägg tiden på att söka fakta istället för att käfta emot. Då sparar du alla tid.
Att hejvilt anta felaktiga saker är typ motsatsen till att söka fakta.
Citera
2024-04-07, 19:07
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Att anta saker är i alla fall något du är bra på. Synd att du brukar anta helt fel. Så även i detta fall.

Att hejvilt anta felaktiga saker är typ motsatsen till att söka fakta.
Jag säger det för att du kanske tycker att det räknas som ärekränkning.

Men jag har alltid haft rätt om dig när jag kommer med påståenden. Så du kan inte döma mig för förtal.
Men uppsåtet. Där är lagen som skapt för gäddor.
Citera
2024-04-07, 19:12
Avslutad
Citat:
Jag säger det för att du kanske tycker att det räknas som ärekränkning.

Men jag har alltid haft rätt om dig när jag kommer med påståenden. Så du kan inte döma mig för förtal.
Men uppsåtet. Där är lagen som skapt för gäddor.
Går ju knappt att förstå vad du menar med den där rappakaljan. Hur som helst finns det ingen juridisk substans alls i något du skriver.
Citera
2024-04-07, 19:13
Medlem
Citat:
Nämnde hur du ser på brottsprovokation gällande Dumpen precis ovan så man kan nästan anta att du åtminstone inte tycker att det finns något som ska förmildras från Dumpens perspektiv.

Konstruktivt råd. Lägg tiden på att söka fakta istället för att käfta emot. Då sparar du mycket tid.

Vad anser du vara förmildrande för Dumpen?
Förmildrande räknas t.ex. att man gjort något i affekt, att man har har lågt utvecklad mentalt förmåga, eller nedsatt omdöme(ej självförvållat) eller låg ålder, nödvärn, eller agerat av medkänsla(t.ex. assisterat självmord).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in