2024-04-07, 09:55
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Ukraina är en diktatur som nu plötsligt vill höra till EU och nato.
Ukraina är en välfungerande demokrati som tar sina egna beslut enligt demokratins principer. Ukraina har stora problem med korruption (ett arv efter Sovjet) vilket gör att de inte släpps in i EU då EU har stränga krav runt korruption i medlemsländerna. Dock arbetar de långsiktigt med dessa frågor.

Med facit i hand hade det varit bra för Ukraina att tillhöra Nato när de blev invaderade av sina orcher till grannar, så det var en fullt rimlig önskan från dem att gå med. Tippar att de ångrar nu att de inte startade EU- och Natoprocesserna tidigare.
Citera
2024-04-07, 09:55
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Tänker mig en kompromiss så att den gamla sovjetstaten Ukraina går med på att lämna tillbaka en del av territoriet.

Det skulle också spara många människoliv.
Det finns en folkomröstning från 1991 där samtliga oblast i, det nu erkända, Ukraina röstade för att bli självständiga från USSR.
Varför skulle inte denna gälla längre..?
Citera
2024-04-07, 09:56
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Nu är det rena fantasier från Ukraina

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=770250795288001&set=a.2291592527304 94&type=3

79 lastbil
54 artilleri
17 stridsvagn
54 stridsfordon

Nä, detta tror jag inte på !

https://index.minfin.com.ua/en/russian-invading/casualties/

07.04.2024

Tanks — 7074 (+17)
Armored fighting vehicle — 13551 (+54)
Artillery systems — 11316 (+54)
MLRS — 1036 (+4)
Anti-aircraft warfare — 749
Planes — 347
Helicopters — 325
UAV — 8956 (+61)
Cruise missiles — 2064 (+4)
Ships (boats) — 26
Submarines — 1
Cars and cisterns — 15071 (+79)
Special equipment — 1864 (+10)
Military personnel — aprx. 447510 people (+820)

Förstår att sanningen svider. Ni måste importera raketbränsle från Kina nu. Tydligen så har drönarna träffat rätt.
Citera
2024-04-07, 10:00
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Tänker mig en kompromiss så att den gamla sovjetstaten Ukraina går med på att lämna tillbaka en del av territoriet.
Jag tänker att lösningen på det här kriget i slutändan borde bli att den gamla sovjetstaten Ryssland lämnar tillbaka en del territorium till Ukraina.
Det ligger några städer på den ryska sidan av den ukrainska gränsen som borde tillhöra Ukraina. Jag tänker exempelvis på Rostov och Belgograd.
Citera
2024-04-07, 10:01
Medlem
Citat:
Kolla på valfri karta så ser du att den ryska armén går framåt. Det hjälper lite att kalla mig olika öknamn när kunskapen finns där och jag kan förklara med kartor vad som sker.

Kartor borde väl vara det mest neutrala och fritt från propaganda som vi kan komma överens om som en god grund för diskussion

Fast det är ju rätt mycket annat som väger in också. Det här blev ju snabbt mer komplicerat än några byar hit eller dit på kartor. Det är ett sätt. Men inte neutralt och inte fritt från propaganda.
Citera
2024-04-07, 10:19
Medlem
Citat:
Men det förstår du väl att ett krossat Ryssland är en omöjlighet, eller är du dum?
Det gjordes med Tyskland och är inte alls omöjligt.
Mina bekanta i Ryssland gen annan bild.
Citera
2024-04-07, 10:20
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Men det förstår du väl att ett krossat Ryssland är en omöjlighet, eller är du dum?
Beror på vad som menas med krossat.
Vi i väst kan fortsätta att jävlas med Ryssland med hjälp till Ukraina och med sanktioner tills Ryssland storknar. Imploderingen kommer bli mycket mer brutal än när Sovjet brakade samman. Ryssen har inte lärt sig nånting.
Andra möjliga scenarion är att det ryska folket igen störtar sin tsar och att den konstgjorda federationen Ryssland spricker till en mängd nya stater, precis som Sovjet.
Citera
2024-04-07, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Har inte hört nåt om att sanktionerna borde hävas. Ryssland handlar ju med hela värden utom "västvärlden".
Det där är redan avhandlat. Du behöver inte leta länge för att hitta ryssar som gäller över sanktionerna.
Det är säkert givande att handla med några afrikanska länder, eller sälja olja till Indien och få betalt i rupier.
Citera
2024-04-07, 11:17
Medlem
Lawlines avatar
Citat:

Definiera vad du anser är ett krossat rySSland.
Citera
2024-04-07, 11:51
Medlem
Jack.Elams avatar
https://twitter.com/delfoo/status/1776906924430123322
Citat:
The Orsk refinery has stopped working due to flooding:

-Nej vad synd, verkligen tråkigt..

https://www.kommersant.ru/doc/6633692
Citat:
The Orsk Oil Refinery (ORP) suspended operations due to an abnormal flood, the plant’s press service told RIA Novosti. Work has been stopped to avoid environmental risks and to comply with safety regulations.

[...]

On the evening of April 5, due to heavy flooding in Orsk, a bulk dam on the Ural River broke. By the morning of April 6, half of the Old City was flooded. In the evening of the same day, the second embankment dam broke in Orsk, and an urgent evacuation was announced in the village of Nikel. According to operational services, a total of 6.3 thousand residential buildings were flooded in the Orenburg region, and more than 4 thousand people were evacuated.
Citera
2024-04-07, 11:54
Medlem
CanisMinors avatar
If you wonder why Ruzzia has so many losses.
24 people were there 🤪

Majority were lucky

https://t.me/pilotblog/11149

24 man i och på en tank! Så sjukt!
Citera
2024-04-07, 11:59
Medlem
Citat:
Kolla på valfri karta så ser du att den ryska armén går framåt.

Ni har skrytit om att erövra "hela Ukraina på 3 dagar", "först tar vi Kiev sedan fortsäter vi mot Portugal" etc. etc. Med det i åtanke, och med tanke på att ni alltså slåss mot ett gäng hohols, är de enstaka byar ni lyckas "erövra" (=skjuta sönder med artilleri tills Ukraina retirerar) verkligen inget att skryta om.

Hade jag varit ryss hade jag skämts ögonen ur mig. Herregud så sopiga ni är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in