2024-04-07, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Tack och lov är inte alla muslimer islamister. Dessvärre är en ansenlig del av muslimerna djupt religiösa vilket i islamska stater påverkar både kvinnor och minoritetsreligioner negativt. De islamistiska bokstavstrogna grupperingarna som finns i världen och drömmer om ett kalifat kallas inte grundlöst för terrorister. Den som följer islam (eller gamla testamentet) bokstavstroget, faller under vad som i väst kallas för terrorist och/eller psykopat, och kan definitivt inte leva i ett modernt demokratiskt samhälle. Somalier är i regel fundamentalistiska sunniter som dessutom är fullständigt hjärntvättade av sin klan- och hederskultur.

Åttonde suran vers tolv:
Jag skall injaga skräck i deras hjärtan som är otrogna. Halshugg dem och hugg av dem alla fingrarna.

Fråga till tråden:
Hur långt gången var Saga? Ett foster kan med lite tur överleva från v23.
https://ki.se/forskning/neonatalvard-fran-overlevnad-till-en-vision-om-livslang-halsa

7 månader, han dödade Sagas barn.
Citera
2024-04-07, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxit
Nope, det finns en tydlig rasistisk, islamistisk koppling där vita icke-muslimer avhumaniseras.

Moderns rasistiska, islamistiska upprepade hat var det som ledde fram till mordet.

Gärningsmannen hade aldrig en chans, han har blivit uppfostrad till att mörda och se svenskar som mindre värda.

Så du menar att föräldrar inte får ha en åsikt om en partner? I synnerhet om man har olika kulturer? Gör det en till en rasist tycker du? Jag tänker att om svensk föräldrar hade haft en åsikt om deras barns partner och eller uttrycker sina åsikter kring detta så tycker jag helt ärligt inte att dem hade varit rasister.

Beroende på hur din världsbild ser ut så ja, kanske är det enklare att tänka så om en viss etnisk grupp, men det betyder inte att det är verklighetsförankrat eller kulturellt accepterat. Ingen har hittills kunnat länka till liknande fall som förekommit bland den somaliska gruppen i Sverige.

Det finns ett liknande fall, där BO var svensk och GM var BO offers pappa. BO var en svensk kvinna som blivit barn med en arab vill jag minnas. Fadern var så upprörd så att hon slog sönder BO mage vilket ledde till missfall.
Vad var det som drev GM i exemplet till denna gärning, rasism? Hederskultur? 2) Skall man skylla en ondskefull gärning på etnisk tillhörighet? Kulturella värderingar? Vad är det som gör att psykopati/personlighetsstörning enbart appliceras på vita?
Citera
2024-04-07, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monisnio
Så du menar att föräldrar inte får ha en åsikt om en partner? I synnerhet om man har olika kulturer? Gör det en till en rasist tycker du? Jag tänker att om svensk föräldrar hade haft en åsikt om deras barns partner och eller uttrycker sina åsikter kring detta så tycker jag helt ärligt inte att dem hade varit rasister.

Beroende på hur din världsbild ser ut så ja, kanske är det enklare att tänka så om en viss etnisk grupp, men det betyder inte att det är verklighetsförankrat eller kulturellt accepterat. Ingen har hittills kunnat länka till liknande fall som förekommit bland den somaliska gruppen i Sverige.

Det finns ett liknande fall, där BO var svensk och GM var BO offers pappa. BO var en svensk kvinna som blivit barn med en arab vill jag minnas. Fadern var så upprörd så att hon slog sönder BO mage vilket ledde till missfall.
Vad var det som drev GM i exemplet till denna gärning, rasism? Hederskultur? 2) Skall man skylla en ondskefull gärning på etnisk tillhörighet? Kulturella värderingar? Vad är det som gör att psykopati/personlighetsstörning enbart appliceras på vita?

Modern är uppenbarligen en rasistisk islamist som dömer människor utifrån deras ursprung.

Det är bokstavligt talat definitionen av rasism, så ja, modern är en ultrarasistisk islamist som upprättat en hederskultur som orsakade hedersmordet på Saga.
Citera
2024-04-07, 10:45
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monisnio
Nej, jag håller inte med dig. Du får gärna länka till fall där hedersmord GM/BO förekommit bland somalier. Att en etnisk grupp är religiös eller sluten är inte detsamma som att den etniska gruppen står för hederskultur/hedersmord. Bara för att du har den bilden så betyder inte det att det är en absolut sanning. Det är ovärdigt av dig att slänga ur dig påståenden som är direkt rasistiska, försök att hålla diskussionen seriöst istället.

Detta är också intressant, är psykopati/personlighetsstörning/sociopati enbart begränsat till vita människor när dem begår hemska brott? Varför skulle inte GM kunna lida av detta? I min mening har han agerat ensamt och inget i underlagen från FUP tyder på att GMs familj haft kännedom om BO, än mindre än BOs graviditet.

Varför förstår du inte vad jag skriver? Din text här ovan är 100% bristande läsförståelse, inklusive din input om rasism, hur du nu lyckades dra den slutsatsen. Jag tänker inte förtydliga mig än en gång så det du får med dig är att du inte förstått ett ord av vad jag skrev.
Citera
2024-04-07, 10:47
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Nu dog ju babyn till följd av mammans död och uppsåt fanns också mot den så visst är det mord även om det inte blir kallat mord i domen.

Eftersom GM lär ha förstått att våldet mot BO även skulle leda till barnets död så om fostret hade haft rättsskydd i Sverige så hade han troligen dömts för mord.
Citera
2024-04-07, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Varför förstår du inte vad jag skriver? Din text här ovan är 100% bristande läsförståelse, inklusive din input om rasism, hur du nu lyckades dra den slutsatsen. Jag tänker inte förtydliga mig än en gång så det du får med dig är att du inte förstått ett ord av vad jag skrev.

Du kommer med undanflykter och kommer med rasistiska påståenden som saknar substans. Detta är tröttsamt. När argumenten tar slut angriper du läsförståelsen. Du har inte bemött mina frågor. Om du menar på att GM haft hedersmotiv och hans bakgrund spelar roll, hänvisa mig till ett enda fall som liknar detta mer än att du tycker det. (Detta utifrån dina egna påståenden, att det är en sluten grupp med uttalad klan-och hederskultur borde det finns fler fall än bara 1 fall i världen).
Jag tänker lämna diskussionen där.

Oavsett så hoppas jag på att GM får livstid och anhöriga till BO får rättvisa. Det vore väldigt skrämmande om han döms till annat än livstid.
Senast redigerad av monisnio 2024-04-07 kl. 11:22.
Citera
2024-04-07, 14:21
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junifived69
Hela familjen har förhörts din tönt. läs fupen och återkom är mitt tips. istället för att agera utifrån från dit hat mot invandrare

Pratar du om den misstänktes familj nu? I så fall enligt vilken definition av ordet familj? Ordet familj är en av flera kulturella klyftor som man märker finns mellan förhörsledare och den misstänkte.

I vilka dokument och på vilka sidnummer kan jag läsa förhören med de misstänkta föräldrarna?

Jag har bara hittat inlägget med länkar till förhör med den misstänkte, anhöriga till offret, vittnen och blåljuspersonal.

Citat:
Ursprungligen postat av Junifived69
Han berätta aldrig för hans familj då det finns en snapchat text om att han inte kunde berätta för familjen, där förklarade han att han skulle göra allt för ungen även om de inte skulle bli den familjen saga önskade.

Saga påstås ha sagt att den misstänkte skulle prata med föräldrarna, strax innan hon blev hedersmördad.

Allt gick bra i sju månader. Men just då, efter det mötet, svängde det.

Enligt Suheyla, som jag tolkar det, så ska mamman ha sagt:
"Saga berättade att Amin hade sagt att han nu skulle berätta hans föräldrar att de skulle flytta ihop och att han skulle bli pappa."
Bilaga 144, Sida 491

Att han säger att mötet aldrig skett innebär väl inte nödvändigtvis att det inte har skett?

Skulle den "snappen" ha varit efter mordet, alltså?

Senast redigerad av henriko 2024-04-07 kl. 14:30.
Citera
2024-04-07, 14:35
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Nu dog ju babyn till följd av mammans död och uppsåt fanns också mot den så visst är det mord även om det inte blir kallat mord i domen.

Barnet i magen dödades när mamman mördades. Det mördades inte. Det blir fel när man talar om hundar och foster som mördas då varken djur eller ofödda foster definieras som levande varelser. Djur räknas som saker. Det tror jag inte foster gör. De är "ingenting" fram tills att de föds.

Problemet med att räkna ofödda barn som människor blir att en havande kvinna som ramlar, eller är i en trafikolycka som orsakar missfall, då skulle kunna dömas för vållande till annans död. Därför ser lagstiftningen ut som den gör.
Citera
2024-04-07, 14:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Barnet i magen dödades när mamman mördades. Det mördades inte. Det blir fel när man talar om hundar och foster som mördas då varken djur eller ofödda foster definieras som levande varelser. Djur räknas som saker. Det tror jag inte foster gör. De är "ingenting" fram tills att de föds.

Problemet med att räkna ofödda barn som människor blir att en havande kvinna som ramlar, eller är i en trafikolycka som orsakar missfall, då skulle kunna dömas för vållande till annans död. Därför ser lagstiftningen ut som den gör.

Djur har en egen lag till deras skydd och det ät inte en relevant jämförelse.

Min poäng är att GM hade uppsåt och avsikt I att också babyn skulle dö. En mamma som ramlar har inget uppsåt.
Citera
2024-04-07, 15:05
Medlem
Imzadis avatar
Har testat FUP länkar men de funkar inte. Kan någon vänlig själ lägga upp smsen mellan GM och hans mor?
Citera
2024-04-07, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imzadi
Har testat FUP länkar men de funkar inte. Kan någon vänlig själ lägga upp smsen mellan GM och hans mor?

https://gofile.io/d/5KfLQv

.
Citera
2024-04-07, 18:32
Medlem
Imzadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
https://gofile.io/d/5KfLQv

.

Tackar jag för.
Citera