• 1
  • 2
2024-04-07, 10:43
Medlem
Jag undrar lite över hur långtid det skall gå innan man kan säga att man blivit frisk från MS? Jag har inte haft min MS aktiv sedan 2016 "så långt tilbaka går mina jonal. Jag vill mena att jag nu är frisk och helt avhängt min sjukdom. Kan jag säga så?
Citera
2024-04-07, 10:47
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoskydd
Jag undrar lite över hur långtid det skall gå innan man kan säga att man blivit frisk från MS? Jag har inte haft min MS aktiv sedan 2016 "så långt tilbaka går mina jonal. Jag vill mena att jag nu är frisk och helt avhängt min sjukdom. Kan jag säga så?

Enligt 1177 så går det inte bli frisk ifrån det.
Citera
2024-04-07, 10:47
Medlem
Det går inte att bli helt frisk från MS, men med väl underhållen medicinering så gott som...
Citera
2024-04-07, 10:52
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det går inte att bli helt frisk från MS, men med väl underhållen medicinering så gott som...

Fast man kan väl inte påstå sig vara frisk om man käkar medicin? är förvirrad av ts.
Citera
2024-04-07, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories

avslutade min medicinering 2022, har inte haft skov på över 10 år. alla MR bilder visar på att sjukdomen inte är aktiv sedan 2016. har inga återkommande problem på något plan.
Dom få problem som jag har har jag haft sedan början av 2000 talet, så inga nya har uppkommit. Är färdigbehandlad på sjukhuset enligt min läkare, så jag har flyttats till VC ist. Jag vill på stå att jag har blivit av med den.
Men vad vet jag.. det är ju bara jag som haft MS:en så
.
Citera
2024-04-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Fast man kan väl inte påstå sig vara frisk om man käkar medicin? är förvirrad av ts.

Och iom att jag avslutade min medicinering för ca 2 år sedan kan jag inte luta mig på det heller
Citera
2024-04-07, 10:58
Medlem
Citat:
Enligt 1177 så går det inte bli frisk ifrån det.

neouro föreningen har likvärdiga antaganden, när jag berättade om min situation så tystnade dom och ville att jag skulle skriva ner min tid av sjukdomen. Det har jag gjort nu och vi får se vad dom säger. Min läkare (Överläkare) så vid ett besök att jag har får tillbaka en del funktioner som jag tidigare hade förlorat "Anm värt var han reaktion"
Citera
2024-04-07, 10:59
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Och iom att jag avslutade min medicinering för ca 2 år sedan kan jag inte luta mig på det heller

Du kanske fick fel diagnos från början? Annars gratulerar jag att du är frisk
Citera
2024-04-07, 11:00
Medlem
Citat:
Du kanske fick fel diagnos från början? Annars gratulerar jag att du är frisk

Nopp fel diagnos var det inte då jag gjort så många MR och blodprover , så om de är feldiagnos finns det mkt mer att önska av skjukvården
Citera
2024-04-07, 11:02
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Nopp fel diagnos var det inte då jag gjort så många MR och blodprover , så om de är feldiagnos finns det mkt mer att önska av skjukvården

Men enligt vården så ska de ju inte heller vara möjligt att bli frisk, så man kan ju inte tro på allt de säger och gör om du nu är frisk då nånting inte står rätt till med vården.
Antingen deras kunskaper eller så är det också förmodligen deras kunskaper.
Citera
2024-04-07, 12:24
Medlem
MS går i skov.
Allmäntillståndet kan vara detsamma i många år - sedan kan sjuke helt plötsligt försämras till rullstolsburen på ett kick.

Och nej, ingen patient med MS har någonsin "tillfrisknat".
Tillståndet är permanent.
Citera
2024-04-07, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
MS går i skov.
Allmäntillståndet kan vara detsamma i många år - sedan kan sjuke helt plötsligt försämras till rullstolsburen på ett kick.

Och nej, ingen patient med MS har någonsin "tillfrisknat".
Tillståndet är permanent.

Enligt min MR-plåtar har jag inte haft sjukdomen aktiv på 8 år, läkarna säger att sjukdomen minskar kraftigt när man kommer upp i en vis ålder. Äter inga bromsmedicin eller andra medikament, så jag tror att vad forskningen säger är lite uppblåst (lite som med Asbest). Men jag får se vad Neuron föreningen säger om mitt mail. Där har jag skrivit ner från mitt första skov till min sista MR. , och även skickat mina jounaler. allt detta tyder på att jag är fri från MS:en oas vad alla andra säger. men nu har jag iaf fått er syn på MS så tack (fast jag tror att den är lite missvisande)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in