2024-04-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Någon borde ha gjort det. Istället fick de pris.

Om det dumpen gör döms som olagligt, då anser jag att det Trolljägarna gjort är ännu olagligare.

Jag har ingen aning, men kan ju vara så enkelt att ingen anmält Trolljägarna.
För dumpen tog det ju ändå rätt lång tid innan någon vågade.
Senast redigerad av Saren 2024-04-06 kl. 21:22.
Citera
2024-04-06, 21:13
Medlem
Black-butts-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Dömdes var?
Målnummer och i vilken tingsrätt

Jag vet inte riktigt vad du menar. Det är ju allmänt känt och synnerligen omskrivet.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/ebba-busch-erkanner-grovt-fortal-accepterar-strafforelaggande.f1b23341-6589-43d9-bb03-543769a6a12e

Jag är inte jurist. Jag vet att att hon erkände och fick pynta.
Citera
2024-04-06, 21:13
Medlem
deddds avatar
Citat:
https://www.etc.se/inrikes/martin-soneby-doems-foer-grovt-foertal-av-patrik-sjoeberg
Vilken dom och målnummer, tack?
Ingen aning. Testa kontakta tingsrätten och förklara fallet och vilka det beblandar så bör du få ut det tror jag(?)
Citera
2024-04-06, 21:14
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du kan föra ett liknande resonemang om vilket brott som helst. Ändå fälls folk för förtal för att sprida domar.
Har någon/några fällts för att spridit domar som vunnit laga kraft?
Citera
2024-04-06, 21:17
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Ingen aning. Testa kontakta tingsrätten och förklara fallet och vilka det beblandar så bör du få ut det tror jag(?)
Vilken tingsrätt?
Citera
2024-04-06, 21:40
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-butts-matter
Jag vet inte riktigt vad du menar. Det är ju allmänt känt och synnerligen omskrivet.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/ebba-busch-erkanner-grovt-fortal-accepterar-strafforelaggande.f1b23341-6589-43d9-bb03-543769a6a12e

Verkligen??
Var och när blev Ebba dömd?

"Ebba Busch kallade en dömd våldtäktsman för våldtäktsman. Fälldes"

Det duger inte med att du inte är jurist
Citera
2024-04-06, 21:43
Medlem
deddds avatar
Citat:
Vilken tingsrätt?
Testa alla. Martin bor i Stockholm, så skulle börjat där.
Citera
2024-04-06, 21:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Black-butts-matter

Misstänker att Romper drygar sig lite eftersom det inte blev någon rättegång, utan Ebba accepterade ett strafföreläggande. Det är förstås omöjligt att säga med säkerhet vad domstolen hade kommit fram till, men att det blev ett strafföreläggande talar ju i alla fall för en relativt stor chans för fällande dom.
Citera
2024-04-06, 21:46
Medlem
Citat:
Jag har läst lagen om grooming. Det är inga oklarheter där.

Det jag åsyftar är följande:
1 § Har någon påbörjat utförandet av visst brott utan att detta kommit till fullbordan, skall han i de fall särskilt stadgande givits därom dömas för försök till brottet, såframt fara förelegat att handlingen skulle leda till brottets fullbordan eller sådan fara endast på grund av tillfälliga omständigheter varit utesluten.

Eftersom det inte fanns något riktigt barn så fanns det ingen fara att brottet skulle fullbordas.

försöker du låtsas som att peddot inte hade uppsåt att begå brottet när det "endast på grund av tillfälliga omständigheter varit utesluten"

läser du ens vad du själv skriver?
Citera
2024-04-06, 21:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SergRhoshQlobban
försöker du låtsas som att peddot inte hade uppsåt att begå brottet när det "endast på grund av tillfälliga omständigheter varit utesluten"

läser du ens vad du själv skriver?
Nej, det försöker jag inte. Har inte sagt ett skit om uppsåt. Sluta äta svamp.

Jag läser vad jag skriver. Frågan är om du gör det. Det den lagtexten jag citerade säger är att man inte kan dömas till ansvar om det inte finns någon chans att fullborda brottet, och det finns det inte i de fall Dumpen låtsas vara barn. Är det några frågetecken angående det?
Citera
2024-04-06, 21:53
Medlem
Citat:
Faktiskt inte säkert. En sak som påverkar om det är förtal är allmänintresse. En annan är om uppgiften är allmänt känd.

Det är exempelvis inte förtal att säga att Mijailo Mijailović mördade Anna Lindh.

Det kan mycket väl vara förtal att hänga ut en person som mördare även om det är sant att han har mördat. Det beror på hur och i vilket sammanhang du sprider uppgiften. Har tex lång tid förflutit sedan mordet anses allmänintresset vara lägre.
Citera
2024-04-06, 21:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Det kan mycket väl vara förtal att hänga ut en person som mördare även om det är sant att han har mördat. Det beror på hur och i vilket sammanhang du sprider uppgiften. Har tex lång tid förflutit sedan mordet anses allmänintresset vara lägre.
Ja? Det var inte det jag sa någonting om.

Anledningen till att det inte är förtal i det fallet jag pratade om är att det är något som alla redan vet.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-04-06 kl. 22:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in