2024-04-06, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Sant, men det är Ryssar som man slåss emot, inte dom smartaste människorna. Cope-cages fungerade tills Ukrainarna började använda stridsspetsen på anti-tank-vapen. Lite tejp och man kan fästa den på en drönare, ruskigt effektiv av det jag ser.

Men vad jag är ute efter är att stoppa all trafik in på ockuperade områden. Lastbilar, tåg, bilar. Allting autonomt, självstyrande. Med det så kan man svälta ut orcherna. Problemet är att civilbefolkningen kommer att drabbas. Ska man ta det i steg, låta dom evakueras till Ryssland allt medans man skapar ett större och större no-mans-land?

Den likvida delen av Rysslands välfärdsfond är slut om 11 månader. Dom har pansarfordon kvar sedan sovjettiden så att det räcker i 2-2,5 år. Dom har ingen större nyproduktion att tala om, säg 600 nytillverkade stridsvagnar per år, resten kommer från lagren. Ge ukrainarna några månader till och Ryssarna kommer tvingas importera diesel om dom vill föda befolkningen. Som jag ser det så ser det jädrigt dystert ut för Ryssarna i allmänhet och då pratar vi om nuvarande nivå på krigföring. Jag själv sitter och spånar på steg 2 och steg 3 där om jag fick bestämma skulle göra livet riktigt jävla surt för orcherna.

det är ett scenario jag gärna slipper, för då får vi en flyktingvåg till att hantera och därmed mer kaos, jag fruktar att det här skit kriget har bakomliggande orsaker vi inte känner till. Därför önskar jag ett slut på det oavsett vem som förlorar minst, NWO maktkamp eller vad fan det är som händer, men det är fan så polariserat var man än tittar. "Follow the money" brukar man säga och gör man det blir man mörkrädd. och fråga mig inte vad jag tror för det finns så många tänkbara drivkrafter att man blir snurrig
Citera
2024-04-06, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
det är ett scenario jag gärna slipper, för då får vi en flyktingvåg till att hantera och därmed mer kaos, jag fruktar att det här skit kriget har bakomliggande orsaker vi inte känner till. Därför önskar jag ett slut på det oavsett vem som förlorar minst, NWO maktkamp eller vad fan det är som händer, men det är fan så polariserat var man än tittar. "Follow the money" brukar man säga och gör man det blir man mörkrädd. och fråga mig inte vad jag tror för det finns så många tänkbara drivkrafter att man blir snurrig
Menar du flyktingar från Ryssland? De har världens största land att fly öster ut i. Följ pengarna? Ja Ryssland har ju invaderat delar av Ukraina med stora mineral och oljekällor.
Citera
2024-04-06, 16:22
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Den likvida delen av Rysslands välfärdsfond är slut om 11 månader. Dom har pansarfordon kvar sedan sovjettiden så att det räcker i 2-2,5 år. Dom har ingen större nyproduktion att tala om, säg 600 nytillverkade stridsvagnar per år, resten kommer från lagren. Ge ukrainarna några månader till och Ryssarna kommer tvingas importera diesel om dom vill föda befolkningen. Som jag ser det så ser det jädrigt dystert ut för Ryssarna i allmänhet och då pratar vi om nuvarande nivå på krigföring.
Jag skulle nog påstå att det fetade där inte existerar överhuvudtaget: Orcherna har nämligen inte haft någon nyproduktion av pansarvagnar på över två år! Det handlar enbart om trasigt och/eller knappt funktionsdugligt gammal skräp som man försökt laga eller slängt ett nytt lager färg på så man kan säga att man gjort sitt jobb när det skickas till fronten...
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/03/10/7445754/
Citat:
Russia removes up to 40% of its tank reserves; Production is actually modernisation
Det är de halvsekels-gamla kalla kriget-lagren Uralmongolerna är och gräver i numera. Och sedan ska skiten de hittar där försöka sättas i funktionsdugligt skick (lol)... Det är faktiskt fascinerande att se vad som skulle föreställa en av världens stora supermakter ta livet av sig självt på det här viset, inför hela världens ögon! Och ingen kommer att sakna skiten när det är borta, allra minst de själva:
https://www.theatlantic.com/international/archive/2022/09/russia-exile-putin-military-draft/671541/
Citat:
‘An Army of Zombies Is Leading Us to Hell’
An interview with a Moscow professional who left Russia to escape Vladimir Putin’s military draft.

Anna Nemtsova: "Why didn’t you want to be drafted to fight in Ukraine?"
Anton Shalaev: "On the day Putin declared the war, I knew I would never fight on behalf of this new Nazi Reich. They are my personal enemies: mercenaries who steal my country from me, occupy foreign territories, and kill innocent people. Putin’s army commanders have had plenty of time to turn down their contracts; instead, they are recruiting more cannon fodder now."
Citera
2024-04-06, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Vilket jävla U-land... Man bara skakar på huvudet när man ser hur det står till därborta.
https://www.reuters.com/article/us-russia-defence-idUSTRE74N1YX20110524/

Dessutom är Ryssland inte ens världens näst största vapenexportör längre som det står i artikeln. Frankrike gick om. Förmodligen inte världens andra försvar heller just nu även om de börjat panikrusta. Kina är säkert större.
Citera
2024-04-06, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det är trevligt att du är positiv.
Min personlighet är ofta för pessimistisk, men jag minns hur ekonomer var övertygade om att kriget i Ukraina skulle ta slut efter de första sanktions-paketen.

De senaste veckorna har Ryssland tagit mer mark för Ukraina har inte ammunition att strida med.

Och Ukraina har inte ammunition till sitt luftvärn så bostadsorterna blir nu igen kraftigt drabbade av rysk beskjutning.

NATO:
USAs stöd kommer bromsas så länge det finns trump-ister.
Turkiets Erdogan är kompis med Putin.
Slutsats: Europa måste själva försvara Europa.
Ukraina är i långsiktigt underläge mot Ryssland på många fler sätt än bara ifråga om artilleri, dessutom kan Europa inte "köra förbi" Ryssland ifråga om eldkraft och artillerirproduktion.

Min slutsats är att Kievregimen och dess grandiosa anspråk är en lost cause, och en vit elefant för Europa. Därmed borde Europas regeringar (EU/NATO i Europa) helt enkelt släppa Ukraina och låta dem sköta kriget själva. Det är också det enklaste sättet att knuffa Kiev mot förhandlingsbordet, och att rädda fler ukrainska liv (även på sikt centraleuropeiska liv) som annars skulle malas ner i köttkvarnen. Både moraliskt, ekonomiskt och strategiskt rätt.

Men det är förstås knappast en linje som går att sälja in till dagens Bryssel-elit.
Senast redigerad av HepCat-X 2024-04-06 kl. 16:27.
Citera
2024-04-06, 16:29
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
.
Min slutsats är att Kievregimen och dess grandiosa anspråk är en lost cause, och en vit elefant flr Europa. Därmed borde Europas regeringar (EU/NATO i Europa) helt enkelt släppa Ukraina och låta dem sköta kriget själva. Det är också det enklaste sättet att knuffa Kiev mot förhandlingsbordet, och att rädda fler ukrainska liv (även på sikt centraleuropeiska liv) som annars skulle malas ner i köttkvarnen. Både moraliskt, ekonomiskt och strategiskt rätt.

Men det är förstås knappast en linje som går att sälja in till dagens Bryssel-elit. :o

Rysslands vanföreställningar om att de har något att säga till om i andra länder och deras kriminella stölder av landområden ska vi i Europa resolut få stopp på!
Citera
2024-04-06, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille

"Follow the money" >>>> Putin & Co: Yachter, tsarpalats, våningar och bling bling till hordöttrarna i väst, et cetera. Där har du svaret på det spörsmålet. Var det nåt mer? Jo visst fan, Putin har ju tillåtit landet att hemfalla i en så extrem korruption att 75 % av alla pengar till försvaret, välfärden, utveckling av landet har gått ner i fickorna på ryska tjuvar och oligarker.

Därför har ju CIA, USA, Nato och hela EU partaj i Ukraina, man förser UAF med koordinater för drönare mot ryska mål djupt inne i landet. Man slår ut oljeraff, förstör flygbaser och stridsplan, sänker Svarta havsflottan som det bara återstår en spillra av. 1000 ryska bögerisoldater om dan skjuts i smulor.

Man låter cyniskt ryssarna slaktas i lervällingen för att göra "framsteg" några meter precis som vi svenskar stred på 1600-talet. Fy fan så grundlurad Putin är, vi åderlåter vår arvsfiende Ryssland för kaffepengar.

"Allt går enligt plan" kommer att vara ett stående skämt långt framåt i historien. Och Putin kommer att minnas som det värsta misslyckade stolpskottet någonsin
Citera
2024-04-06, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Från försäljningen av olja till Indien och Kina!

Okej, i vilka valutor får de betalt?

Vad trodde du om inflationen framåt?
Citera
2024-04-06, 16:34
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Om nationalekonomi, orsak och verkan kan du uppenbart ingenting.

Tror du att det positivt med en räntenivå på 16%?
Tror du att det är positivt med en realinflation på 40%

Var kommer pengarna ifrån som du påstår gör ekonomin överhettad?

Centralbanker kan skriva ut pengar i en knapptryckning, vilket är bekvämt när krigsindustrins arbetare ska betalas.
Men det skapar inflation så då måste centrelbanken höja räntan (16% påstods i tråden).

Tror du rysslands centralbank är självständig från putin?
Citera
2024-04-06, 16:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ukraina är i långsiktigt underläge mot Ryssland på många fler sätt än bara ifråga om artilleri, dessutom kan Europa inte "köra förbi" Ryssland ifråga om eldkraft och artillerirproduktion.

Min slutsats är att Kievregimen och dess grandiosa anspråk är en lost cause, och en vit elefant för Europa. Därmed borde Europas regeringar (EU/NATO i Europa) helt enkelt släppa Ukraina och låta dem sköta kriget själva. Det är också det enklaste sättet att knuffa Kiev mot förhandlingsbordet, och att rädda fler ukrainska liv (även på sikt centraleuropeiska liv) som annars skulle malas ner i köttkvarnen. Både moraliskt, ekonomiskt och strategiskt rätt.

Men det är förstås knappast en linje som går att sälja in till dagens Bryssel-elit.

Om väst upphör med all form av hjälp till Ukraina kommer det ukrainska underläget och det ryska överläget att öka kraftigt. Varför skulle Ryssland förhandla under sådana förhållanden - om Ryssland känner att de har kraftig medvind och kan avgöra "ukrainafrågan" permanent och en gång för alla på slagfältet?

Total kapitulation är det enda som kommer att intressera Ryssland om situationen blir sådan.
Citera
2024-04-06, 16:38
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Varför inte? Det är en fråga om att vilja och prioritera. Om väst vill kan vi köra förbi Ryssland (i detta också).

Citat:

Det är svårt att sälja in till någon som har ett uns empati eller konsekvenstänk skulle jag säga.
Citera
2024-04-06, 16:39
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Min personlighet är ofta för pessimistisk, men jag minns hur ekonomer var övertygade om att kriget i Ukraina skulle ta slut efter de första sanktions-paketen.

I call BS.
Kan du länka till de ekonomer som sa detta?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in