2024-04-06, 12:36
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://twitter.com/JayinKyiv/status/1776540496510214492

I dag så börjar dom första drönarna komma där dom sista 100 metrarna är automatiserat, du låser drönaren på målet och den flyger in själv och exploderar. Med det så fungerar inte elektronisk störning. Vad jag ser och läser så handlar det mest om att slå ut videokanalen på FPV-drönare, command and control-kanalen är inte lika dataintensiv så där fungerar kryptering samt att både Ryssar och Ukrainare verkar ha gått över till Lora-protokollet för att sända data.

Vad jag läser om och vad som är på gång är helt autonoma drönare, enligt Ukrainska källor så kan man vänta sig dom om ca 5-6 månader. Med det så misstänker jag att dom Ryska köttvågorna kommer att tappa sin mening.

Du tänker två steg frammåt i den tekniska utvecklingen och du räknar inte med att motståndarna kommer att hitta på tekniska lösningar i försvar mot nya former drönare.
Citera
2024-04-06, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
"USA advarer kinesisk næringsliv mot samarbeid med Russland
Kinesiske bedrifter kan vente seg «betydelige konsekvenser» hvis de bidrar med materiell til Russlands krigføring i Ukraina.

Advarselen omfatter varer som brukes i den russiske forsvarsindustrien, ifølge USAs finansminister Janet Yellen. Hun formidlet budskapet til kinesiske ledere på dag to av sitt besøk til Kina."

Får se hur länge Kina vågar stå på Rysslands sida, tror nog de väljer USA och väst framför en galen diktator tillslut.

Kina har geopolitiska ambitioner tillsammans med Ryssland som sträcker sig långt in i framtiden.
Målet är att förstöra USA och västliga länders dominans.
Kina aktar sig noga för att inte räta upp väst för mycket men använder så klart varje kryphål dom kan hitta för att ge stöd till Ryssland.
Citera
2024-04-06, 12:42
Medlem
raskenss avatar
Ryssarna lyckades träffa ett nybyggt affärscentrum i natt.

https://x.com/JayinKyiv/status/1776554273972592758
Citera
2024-04-06, 12:45
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Ränta på 16% månad efter månad utan att det biter på inflationen, rubeln fortsätter sega sig nedåt. Ukraina bombar det enda Ryssland exporterar. Ryssland bygger vapen för allt de har medan förväntad livslängd och allmänt välmående bland folket sjunker. Mycket flaggor, många parader och mycket manligt. Snart ett helt eget internet där det inte finns några dåliga nyheter. Stort grattis till omvalet av ledare.
Troligen: Massor med ryssar tjänar massor med pengar på krigsproduktionen och det ger kraftig inflation.

Ryssland är en liten ekonomi som inte är särskilt importberoende så därför fungerar sanktioner inte så bra som förväntat.

Orsaken till inflationen i Ryssland finns i Ryssland, inte i utländska importvaror.
Citera
2024-04-06, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Individer med grav psykisk ohälsa som hatar sin omgivning och använder KGB-Putin som alibi för sina misslyckade liv.

Vi ska vara glada för att dessa dårar är på hanterbar nivå i Sverige. USA är fullt av misslyckade förlorare som ställer till med stora problem.

Hur är nivån på misslyckade individer med psykisk ohälsa i ditt paradisland Ryssland? Som jämförelse alltså?
Citera
2024-04-06, 12:50
Bannlyst
Vad hände med dammen som kollapsat? Ukrainas verk eller Putins dåliga underhåll i brist på rubel?

Fanskapen i Ryssland förtjänar allt skit som drabbar dem - byt ut Putin och revoltera tills ni får demokrati som normalt civiliserat folk. Suputer, lögnare och missfoster

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/evakueringar-efter-dammkollaps-i-ryska-orsk/ar-BB1laoQd?ocid=msedgntp&pc=U531&cvid=484dadef690c48 33b5abb0829fd605e5&ei=18

Delar av den ryska staden Orsk, som ligger nära gränsen till Kazakstan, står under vatten och evakueringar pågår sedan en damm i området brustit.

Omkring 11 000 människor bor i de drabbade områdena, rapporterar ryska nyhetsbyrån Interfax. BBC skriver att närmare 4 000 bostäder riskerar att översvämmas samt att hundratals människor deltar i arbetet med att stärka dammbarriären.

Dammkollapsen tillskrivs veckolånga kraftiga regn, något som gjort att katastroftillstånd utlystes i regionen Orenburg redan tidigare i veckan. Över 2 000 personer har sedan tidigare evakuerats från sina bostäder.
Citera
2024-04-06, 12:50
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du tänker två steg frammåt i den tekniska utvecklingen och du räknar inte med att motståndarna kommer att hitta på tekniska lösningar i försvar mot nya former drönare.

Sant, men det är Ryssar som man slåss emot, inte dom smartaste människorna. Cope-cages fungerade tills Ukrainarna började använda stridsspetsen på anti-tank-vapen. Lite tejp och man kan fästa den på en drönare, ruskigt effektiv av det jag ser.

Men vad jag är ute efter är att stoppa all trafik in på ockuperade områden. Lastbilar, tåg, bilar. Allting autonomt, självstyrande. Med det så kan man svälta ut orcherna. Problemet är att civilbefolkningen kommer att drabbas. Ska man ta det i steg, låta dom evakueras till Ryssland allt medans man skapar ett större och större no-mans-land?

Den likvida delen av Rysslands välfärdsfond är slut om 11 månader. Dom har pansarfordon kvar sedan sovjettiden så att det räcker i 2-2,5 år. Dom har ingen större nyproduktion att tala om, säg 600 nytillverkade stridsvagnar per år, resten kommer från lagren. Ge ukrainarna några månader till och Ryssarna kommer tvingas importera diesel om dom vill föda befolkningen. Som jag ser det så ser det jädrigt dystert ut för Ryssarna i allmänhet och då pratar vi om nuvarande nivå på krigföring. Jag själv sitter och spånar på steg 2 och steg 3 där om jag fick bestämma skulle göra livet riktigt jävla surt för orcherna.
Citera
2024-04-06, 12:55
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Vad hände med dammen som kollapsat? Ukrainas verk eller Putins dåliga underhåll i brist på rubel?

Fanskapen i Ryssland förtjänar allt skit som drabbar dem - byt ut Putin och revoltera tills ni får demokrati som normalt civiliserat folk. Suputer, lögnare och missfoster

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/evakueringar-efter-dammkollaps-i-ryska-orsk/ar-BB1laoQd?ocid=msedgntp&pc=U531&cvid=484dadef690c48 33b5abb0829fd605e5&ei=18

Delar av den ryska staden Orsk, som ligger nära gränsen till Kazakstan, står under vatten och evakueringar pågår sedan en damm i området brustit.

Omkring 11 000 människor bor i de drabbade områdena, rapporterar ryska nyhetsbyrån Interfax. BBC skriver att närmare 4 000 bostäder riskerar att översvämmas samt att hundratals människor deltar i arbetet med att stärka dammbarriären.

Dammkollapsen tillskrivs veckolånga kraftiga regn, något som gjort att katastroftillstånd utlystes i regionen Orenburg redan tidigare i veckan. Över 2 000 personer har sedan tidigare evakuerats från sina bostäder.

Verkar vara en stor stad, 230 000 invånare....förmodligen är orsaken samma sak som händer över hela Ryssland dvs infrastruktur från Sovjettiden som inte bytts ut än mindre underhållts pga korruption dvs helt enkelt faller ihop.
Citera
2024-04-06, 12:59
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Finns väl en tråd om den!
Det här handlar om ryzzfans invasion.
Ni hade/har ju även en vinteroffensiv. Började den ens?
Är den över?
Eller pågår den nu?

Konklusionen är att ryzzar och materiel går åt som smör i solsken.
Det tar en halv åkerlapp med jämna mellanrum samtidigt som allt på hemmaplan imploderar.

Jag svarar på ett inlägg där jag blir taggad, så hoppa inte på mig om vad tråden handlar om.

Vilka är ni? Jag är svensk och bor i Sverige.

Ryssland har aldrig inlett eller proklamerat någon vinteroffensiv.

Du är så förblindad av propagandan du matas med så du missar det uppenbara att Ryssland förskansade sig och grävde ner sig och satte upp stridsvagnshinder längs en hundra mil lång front. Sedan lät de ukrainarna anfalla och dö.
Ryssland har ingen brådska att ta "åkerlappar". Taktiken är att mala ner Ukrainas försvar och få de att kapitulera.
Citera
2024-04-06, 13:00
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM

https://twitter.com/novayagazeta_en/status/1776557077185368573
Citat:
Massive rainfall has ruptured a dam in the Russian Urals city of Orsk on Friday, killing at least three people and forcing thousands to evacuate.

Dåligt underhåll och värre ska det bli då Ryssarna har skärt ner i underhållsbudgeten med (Fritt ur minnet) 40% för att kunna finansiera kriget. Rekordmånga Ryssar frös arslet av sig denna vinter, jag ser fram emot nästa vinter
Citera
2024-04-06, 13:03
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam

Den likvida delen av Rysslands välfärdsfond är slut om 11 månader. Dom har pansarfordon kvar sedan sovjettiden så att det räcker i 2-2,5 år. Dom har ingen större nyproduktion att tala om, säg 600 nytillverkade stridsvagnar per år, resten kommer från lagren. Ge ukrainarna några månader till och Ryssarna kommer tvingas importera diesel om dom vill föda befolkningen.
.

Det är trevligt att du är positiv.
Min personlighet är ofta för pessimistisk, men jag minns hur ekonomer var övertygade om att kriget i Ukraina skulle ta slut efter de första sanktions-paketen.

De senaste veckorna har Ryssland tagit mer mark för Ukraina har inte ammunition att strida med.

Och Ukraina har inte ammunition till sitt luftvärn så bostadsorterna blir nu igen kraftigt drabbade av rysk beskjutning.

NATO:
USAs stöd kommer bromsas så länge det finns trump-ister.
Turkiets Erdogan är kompis med Putin.
Slutsats: Europa måste själva försvara Europa.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-04-06 kl. 13:11.
Citera
2024-04-06, 13:05
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Hur är nivån på misslyckade individer med psykisk ohälsa i ditt paradisland Ryssland? Som jämförelse alltså?

Mitt paradisland? Jag tror att du är ute och cyklar här.

Efter att Putin-regimen fallit är Ryssland i stort behov av ett massivt projekt med avprogrammering av hela befolkningnen. Ryssarna lever i ett samhälle byggt på lögner sedan mer än 100 år tillbaka och lögner är så djupt ingrodda i ryska psyket att endast avprogrammering med metoden som används på avhoppade medlemmar i scientogikyrkan är enda lösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in