2024-03-26, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Bda har en avgift p 1,33%.

Robur Ny Teknik A r ifrn r 1996 och har gtt upp +1142% och har typ 1 stort fretag som man knner igen.

Robur Technology A r ifrn r 1983 visst den har 13 r mer p sig n fonden ovanfr, men denna har gtt upp OTROLIGA +12959%.

Utver det s har denna fond mnga stor fretag typ 99,9% mnniskor knner igen oavsett som lder, till exempel Nividia, Microsoft, Adobe, Meta, Apple, Samsung, Alphabet, Amazon.

Dom brukar sga historisk avkastning bevisar inte framtida avkastning, men mindre chans att denna fond gr smre n den frst eftersom den har s mnga stora fretag och ALLA/FLESTA av dom mste f stora problem fr att fonden ska brja g ner mycket.

Visa grna forskning dr det framgr att en specifik aktiv fond har mindre risk att g smre.

Fonden r aktivt frvaltad och man kan ndra innehaven imorgon.
Om de fina bolagen du nmner, som idag r marknadsledande inom ngot r blir konkurrensutsatta av de kinesiska/asiatiska bolagen kan allt se vldigt annorlunda ut.

Frvaltarna r dessa:
Fondfrvaltare:
Swedbank Robur
Christian Blink
(2024-02-19)
Eric Danckwardt-Lilliestrm
(2024-02-19)
Veronica Yu
(2024-02-19)

Alla tre tilltrdde allts i februari i r.
Citera
2024-03-29, 21:00
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Vad tnker ni nr ni hr Swedbank Robur Teknik A? Kplge? Sljlge? Mnga pratade om denna fond nr den gick s bra och det var konstant kplge, nu hr man inte s mycket lngre, vilket fr mig att tnka att det NU kan vara kplge.

Swedbank Robur Technology A r s klart mer populr nu d den gtt s bra, men r det verkligen kplge dr?

Vill bara hra tankar och teorier om denna fond
Kan bara sga att jag haft den sen 2023-06 och har inte gett (ca 18%) vad jag tnkt men byter inte nu i d den gr ganska bra i r hittills. Har bara 2 ppm-fonder SEB tech som gr som tget sen jag kpte den i januari -24.
Skulle jag frska rda nn med mina begrnsade kunskaper s skulle jag inte fresl Swedbank robur just nu d den redan gtt upp en del. Kolla p nn tech-fond som ligger mycket under index och har utrymme fr att vxa, sk bland hgriskfonderna s hittar du/ni.
Citera
2024-03-30, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Visa grna forskning dr det framgr att en specifik aktiv fond har mindre risk att g smre.

Fonden r aktivt frvaltad och man kan ndra innehaven imorgon.
Om de fina bolagen du nmner, som idag r marknadsledande inom ngot r blir konkurrensutsatta av de kinesiska/asiatiska bolagen kan allt se vldigt annorlunda ut.

Frvaltarna r dessa:
Fondfrvaltare:
Swedbank Robur
Christian Blink
(2024-02-19)
Eric Danckwardt-Lilliestrm
(2024-02-19)
Veronica Yu
(2024-02-19)

Alla tre tilltrdde allts i februari i r.

Fast det r ven teamarbete som gller p Swedbank Robur fonder. ven om det var synd att stjrnfrvaltaren slutade.

https://swedbankrobur.se/om-oss/var-...sfilosofi.html
Citera
2024-04-05, 20:12
Medlem
Citat:
Vad tnker ni nr ni hr Swedbank Robur Teknik A? Kplge? Sljlge? Mnga pratade om denna fond nr den gick s bra och det var konstant kplge, nu hr man inte s mycket lngre, vilket fr mig att tnka att det NU kan vara kplge.

Swedbank Robur Technology A r s klart mer populr nu d den gtt s bra, men r det verkligen kplge dr?

Jag vill pst att i Swedbank Robur Technology A s r det alltid kplge som svar p din frga?
Citera
2024-04-09, 01:37
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:

Swe Ro Tech rr sig vldigt likt Nordnet Teknologi Index.

Swedbank Robur skulle aldrig erknna att deras fond fljer ett teknikindex, fr d skulle de bara kunna ta ut en tredjedel s hg avgift.

Att de inte r identiska beror troligen p att olika fondbolag bedmmer olika vilka innehav som anses vara oetiska, men i stort fljer de samma index.

Indexfonder r alltid volatila.
Bst r de i en stigande marknadstrend.
Dliga r det nr marknaden trendar nert.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-04-09 kl. 01:40.
Citera
2024-04-09, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Swe Ro Tech rr sig vldigt likt Nordnet Teknologi Index.

Swedbank Robur skulle aldrig erknna att deras fond fljer ett teknikindex, fr d skulle de bara kunna ta ut en tredjedel s hg avgift.

Att de inte r identiska beror troligen p att olika fondbolag bedmmer olika vilka innehav som anses vara oetiska, men i stort fljer de samma index.

Indexfonder r alltid volatila.
Bst r de i en stigande marknadstrend.
Dliga r det nr marknaden trendar nert.

Nej dom r helt annorlunda.

Nordnet Teknologi Index r 88,93% USA, 5,32% Euroland

Swedbank Robur Tech 83,57% USA, 12,34% Asien

Bara dr ser vi en stor skillnad redan.

Sen r det bara kolla p innehaven dom har ocks.

Nordnet Teknologi Index har 19,08% Microsoft, Apple 18%, Nvidia 12%

Swedbank Robur Tech har Nvidia 9,18%, Microsoft 9%, Broadcom 8%.

Men strsta skillanden kan man se om man tittar p hur dom har gtt upp.

Nordnet ifrn 7:e Juni 2021 s har den gtt upp YNKA 82% p ca 3 r.

Swedbank Robur Teck har gtt upp 13427% sen start, +7887% fram till 1:a Juni 2021 vilket lmnar kvar +5540% p samma tid som Nordnet.

S njaaa att Swedbank Robur Technology A skulle vara en kopia p nt index r skratt retande.
Citera
2024-04-09, 10:54
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:

Nordnet ifrn 7:e Juni 2021 s har den gtt upp YNKA 82% p ca 3 r.

Swedbank Robur Teck har gtt upp 13427% sen start, +7887% fram till 1:a Juni 2021 vilket lmnar kvar +5540% p samma tid som Nordnet.

S njaaa att Swedbank Robur Technology A skulle vara en kopia p nt index r skratt retande.

Du kan inte jmfra Nordnet Tek's avkastning p 2r9mnader med SweRoTech's avkastning p 25 r!!!!
Du mste jmfra bda fonderna p samma tidsintervall!

Du kan uppenbart inte lsa en graf!!!

S hr jmfr du:
Bde Avanzas grafer och Nordnets grafer har en "Vg-symbol", s man kan jmfra 2 fonder i samma graf, men Nordnets fond finns bara p Nordnet, s...

1) G in p Nordnet Teknologi Index web-sida p Nordnet. https://www.nordnet.se/marknaden/fon...eknologi-index
2) Klicka p "Vg-symbolen" i vre vnstra hrnet fr att jmfra fonder.
3) Skriv in Swedbank Robur Technology A i rutan och tryck p return-knappen p din telefon/dator.
4) G tillbaka till grafen och titta. Nu ligger bda fonderna i samma graf s du kan jmfra dem!

Nordnet Teknologi Index har funnits i 2r och 9mnader.
Under den perioden r
Nordnet Teknologi Index +82%
Och
Swedbank Robur Technology A +87%

Swedbank Robur Technology A och Nordnet Teknologi Index rr sig vldigt, vldigt lika.

Swedbank Robur Technology A har hgre volatilitet/risk vilket gjorde att den gick smre 2022 nr marknaderna rasade.
Men det senaste ret har den gtt bttre nr marknaderna trendar upp.
De rr sig lika men har olika volatilitet.

Fonderna rr sig extremt lika, men har lite olika volatilitet s Swedbank Robur Technology A r bttre i stigande marknad men smre i fallande trend.

Nordet Teknologi Index:
https://www.nordnet.se/marknaden/fon...eknologi-index

(https://www.nordnet.se/marknaden/fon...bur-technology)
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-04-09 kl. 11:06.
Citera
2024-04-09, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du kan inte jmfra Nordnet Tek's avkastning p 2r9mnader med SweRoTech's avkastning p 25 r!!!!
Du mste jmfra bda fonderna p samma tidsintervall!

Du kan uppenbart inte lsa en graf!!!

S hr jmfr du:
Bde Avanzas grafer och Nordnets grafer har en "Vg-symbol", s man kan jmfra 2 fonder i samma graf, men Nordnets fond finns bara p Nordnet, s...

1) G in p Nordnet Teknologi Index web-sida p Nordnet. https://www.nordnet.se/marknaden/fon...eknologi-index
2) Klicka p "Vg-symbolen" i vre vnstra hrnet fr att jmfra fonder.
3) Skriv in Swedbank Robur Technology A i rutan och tryck p return-knappen p din telefon/dator.
4) G tillbaka till grafen och titta. Nu ligger bda fonderna i samma graf s du kan jmfra dem!

Nordnet Teknologi Index har funnits i 2r och 9mnader.
Under den perioden r
Nordnet Teknologi Index +82%
Och
Swedbank Robur Technology A +87%

Swedbank Robur Technology A och Nordnet Teknologi Index rr sig vldigt, vldigt lika.

Swedbank Robur Technology A har hgre volatilitet/risk vilket gjorde att den gick smre 2022 nr marknaderna rasade.
Men det senaste ret har den gtt bttre nr marknaderna trendar upp.
De rr sig lika men har olika volatilitet.

Fonderna rr sig extremt lika, men har lite olika volatilitet s Swedbank Robur Technology A r bttre i stigande marknad men smre i fallande trend.

Nordet Teknologi Index:
https://www.nordnet.se/marknaden/fon...eknologi-index

(https://www.nordnet.se/marknaden/fon...bur-technology)

Ls om vad jag skrev...
Citera
2024-04-09, 17:09
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ls om vad jag skrev...
Kollade du bda fondernas kurvor mot varandra, som jag skrev.
De rr sig extremt lika.

Att SweRo Tech har lite i asien etc r inte tillrckligt fr att fundamentalt f fonden att lmna indexfondens rrelsemnster (Nordn Tek I).

Den diversifiering SweRo Tech framstr gna sig t har nd inte ftt fonden att lmna indexfondens rrelsemnster. Man fr inte srskilt mycket mervrde, tvrt om 2022.

SwerRo Tech r 3 ggr dyrare n Nordn Tekn indexfond men rr sig vldigt lika.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-04-09 kl. 17:14.
Citera
2024-04-09, 17:40
Medlem
Hade delar av min pensions i denna bl a men bytte nr dom bytte fondfrvaltare och hitills var det rtt val. Blackrock och Delphi gr bda bttre n denna!
Citera
2024-04-13, 20:26
Medlem
Swedbank Robur Technologie har gett fett avkastning och fortstter att ga den.
Citera
2024-04-14, 17:14
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Bsta kplget var vl fr lnge sen. Lgg av med velandet och hoppa in bara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in