2024-04-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Vad är för dig oklart? Han kom för att träffa ett barn som han tänkt utföra sexuella handlingar. Detta är brottsligt.
Citat:
När vi var i Uppsala för att träffa honom så blev han väldigt nervös över att polisen skulle komma. Alltså valde han att stanna hemma tills vi ringde och berättade att vi gärna vill prata med honom i ett ärende rörande hans bil.

När han kom ut till bilen förklarade vi vårt egentliga ärende men då ville han absolut inte prata längre.
https://dumpen.se/2024/01/05/polisens-it-forensiker-och-gadda-i-ett-napp-342-uppsala/
Citera
2024-04-05, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1238611

Någon som vet mer?

Vem är parten som stämmer Dumpen?

Vad tror ni om utfallet?
Jag är nästan 100 på att om dom fullföljer stämningen så kommer ansvariga att fällas . Har väntat på detta!
Citera
2024-04-05, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Maxstraffet för grovt förtal i Sverige är två år. Och då sitter hon av 60% av den tiden.

Så nej, åratal snackar vi inte. Som mest 14 månader, vilket jag skulle säga är extremt osannolikt.

I grund och botten handlar det väl primärt om det är ett tryckfrihetsbrott eller ej. Jag skulle killgissa på böter för den juridiska personen som tänkbar påföljd.

Facebook är inte skyddat av utgivningsbevis. Det betyder över 300 fall av förtal gånger 2 år. Hypotetiskt skulle Hor-Sara & Kola-Patrik , om varje fall av tröskas individuellt, kunna få 600 år var.

Du bör nog inse att det de pysslat med inte är någon lek. Dessutom ansvarar de för fyra självmord !
Citera
2024-04-05, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Facebook är inte skyddat av utgivningsbevis. Det betyder över 300 fall av förtal gånger 2 år. Hypotetiskt skulle Hor-Sara & Kola-Patrik , om varje fall av tröskas individuellt, kunna få 600 år var.

Du bör nog inse att det de pysslat med inte är någon lek. Dessutom ansvarar de för fyra självmord !
Ha i åtanke att rent juridiskt " jag är inte jurist" så har dom uthängda inte begått något brott,
Citera
2024-04-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Så tror nog de flesta. Tyvärr är det fel.

Svensk förtalslag tycks ha till syfte att skydda kriminella.

Att sprida uppgifter om vad en brottsling gjort räknas som "förtal". Även om uppgifterna finns att läsa i offentliga handlingar. Se fallen Lamotte och Busch t.ex.

Så Dumpen kan dömas för förtal om de kallar en gädda för en gädda. ( "Pedofil" kallar de ju aldrig någon för, delvis just pga. den här lagen.
Obs det kan vara förtal att föra vidare det man läser tex på Lexbase etc.
Citera
2024-04-05, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino

Du vet uppenbarligen inte hur det svenska rättssystemet fungerar. Upprepad brottslighet leder till att brottet bedöms som grövre, inte att påföljden multipliceras.

En inbrottstjuv döms alltså inte till livstid för 415 olika inbrott utan till maxstraff för grov stöld, dvs högst 6 år.
Citera
2024-04-05, 11:21
Medlem
Vid vilken tingsrätt har han väckt talan?
Citera
2024-04-05, 11:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Papahotel
Isåfall så har jag rätt att publicera privat chatthistorik med tuttbilder och kukfittbilder på min blogg från mina ragg och ligg.
Jag misstänker att dom kommer undan för att männen är fyllda av skam o rädsla och inte vågat anmäla.
En del av fallen är ju tjatsex från dumpens sida.
Även om jag tycker att mycket av det dom gör är bra så är det brottsprovokation i alla fall, tjatsex i många fall, förtal och förnedrande pub.
Det finns kanske inte sådär värst mycket personligt att vinna på att vinna juridiskt om man är skyldig till det som Dumpen presenterar. En dom förtar inte saken mer än att materialet raderas och blir glömt och kriminellt i och med domen.

En dom är nog mer ett sätt att visa var skåpet ska stå och poängtera att det är kriminellt och därmed punktera för vidare exploatering.

Lek med tanken på en friande dom så finns material. Jag har med liknande rätt som Dumpen då rätt att publicera det.
Jag har inte behov av att förnedra någon men ett behov skulle kunna uppstå som ett statement för att peka på att lag och rättvisa ska gälla alla, dvs att allt och alla ska ut oavsett sammanhang och ålder.
Efter statementet hade varit klart så hade jag raderat det igen om jag känner mig själv rätt. Det vore groteskt om Dumpen inte döms. Jag är dock förvissad att Dumpen döms och ser tiden fram tills dess bara som ytterligare ett bevis på ett senfärdigt Sverige.
Citera
2024-04-05, 11:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
JK är den enda allmänna åklagaren som kan åtala, men man kan fortfarande driva enskilt åtal mot tryckfrihetsbrott (RF 9:7).

Ja, jag instämmer helt i din bedömning. Jag har alltid tagit för givet att det aldrig skett för att ingen av de uthängda haft lust att bli en story i varje tidning, vilket det nog är hög risk för om man är målsägande i ett förtalsmål mot Dumpen. Anledningen till att jag tog det för givet är för att det i mina ögon, precis du skriver, är ett textbook case som borde hamna under allmänt åtal.

Att målsäganden driver enskilt åtal i det här fallet pekar dock på att JK inte velat åtala. Jag är väldigt nyfiken på vad resonemanget bakom det beslutet var.

Det finns förstås en möjlighet att målsäganden helt enkelt inte visste om att det kunde anmälas och därefter åtal drivas av JK, men det verkar osannolikt. Han har ju anlitat en advokatbyrå, och vet uppenbarligen om (eller har fått höra av advokaterna) att man kan driva ett enskilt åtal, så juridiskt kunnande saknas uppenbarligen inte.

Som Aramir2 säger så är anledningen att enbart JK får driva åtal i tryckfrihetsmål, så "vanliga" allmänna åklagare kan inte driva åtal hur mycket de än skulle vilja. Det har alltså inte med jurysystemet att göra.

Ja, det är riktigt, både jurysystemet och vem som får väcka åtal skiljer från en vanlig förtalsrättegång. Det är reglerna i stort kring mål med grundlagsskyddad media som gör att möjligheterna för en fällande dom ser olika ut.

Citat:
Däremot är det nog svårare att få en fällande dom av en jury, eftersom de bara har att svara ja eller nej i skuldfrågan, och friande domar inte kan överklagas till hovrätten.

Ja, just precis. Och att det är svårare att få en jury att fälla beror på att människorna som sitter i den värnar journalistikens oberoende och yttrandefriheten medan domare och åklagare för en politisk kamp mot det fria ordet och den fria samhällsdebatten. Deras lagtolkning går ut på att medborgarjournalistiken inte i praktiken skall ha de rättigheter den enligt lag har och att vanligt folk inte skall ha yttrandefrihet på nätet.

I det här fallet kan dock juryn tyvärr gå på samma linje pga opionstryck, trots utgivningsbevis.

Citat:
Jag vet inte vad du menar med att de blivit dömda "själva," men om de har blivit dömda i en domstol så får man i allmänhet inte hänga ut dem, om det skulle vara ägnat att utsätta dem för andras missaktning.
Citera
2024-04-05, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincciman
De flesta delar inte din uppfattning om #342.

”Så #342 kan inte smetas ner med att han ville "våldta ett barn".”
Det kan han, för det är många som gör det. Han kommer alltid vara gäddan som försökte våldta ett barn.

Nix, det gjorde han inte rent formellt. Och Hor-Sara & Kola-Patriks hela verksamhet bygger på förutsättningen att det finns potential att ha sex med minderåriga. De tror att de hittat ett idiotsäkert sätt att med skydd av utgivningsbevis kunna förtala människor i storpack.

Problemet är rent formellt att inga brott har begåtts, men de som de lockat fram har ändå hängts ut som pedofiler. Något som bland annat orsakat fyra självmord.

Det Hor-Sara och Kola-Patrik lyckats med är möjligen ett stort antal underlag till anmälningar för grooming. Det är olagligt och det man har är nog tillräckligt för fällande domar. Kruxet är att man inte lämnat det till polisen utan i stället har man själva hängt ut personerna, fullt identifierar, som pedofiler.

Det verkar även finnas indikationer på att "gädforna" ska kunna ha fått köpa sig fria från uthängning genom att betala 135 000 till nån jävla coach vis namn "Impulskollen". Ockerpengar som Hor-Sara & Kola-Patrik själv har procent på. För egen del tycker jag att det är misstänkt likt utpressning.

Jag tror forma Nilsson & Sjöbergs imperium är på väga att rämna. Organiserad brottslighet som t.ex. utpressning med fungerade barn som arbetsmetod är motbjydande och jag hoppas att de döms till långa fängelsestraff om någon har ork och tid att anmäla dem.
Citera
2024-04-05, 11:36
Medlem
goofers avatar
Är rekvisiten för förtal uppfylld, dvs har dumpen pekat ut någon som klandervärd? Ja!

Är dumpen "skyddad" av ett utgivningsbevis? Nej! Flera fall finns där utgivningsbevis inte räcker som skydd om man gör sig skyldig till förtal.

Kommer en åklagare att ta det till rättegång/granskning? Säkert om anmälaren står på sig.

Fantastiskt att endast en gädda vågar anmäla men det blir spännande att se hur utgången blir.
Citera
2024-04-05, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 640523
Detta rättsfall blir prejudicerande och på så sätt oerhört viktigt i en alltmer digital tidsålder.

Fallet gäller självfallet inte bara anklagelser om pedofili utan kan appliceras på anklagelser om vad som helst inklusive publicering av personinformation och bilder.

Frias Dumpen är det fritt fram för saker vi nog inte vill ha.
Det är det som oroar mig lite. Helst skulle jag vilja se en fällande rättegång om något mindre kontroversiellt först.

Men jag vet inte hur prejudicerande sådana här mål är. Trots allt är ju bara domen offentlig i tryckfrihetsmål, inte domskälen. Så jag antar att domarna inte har speciellt stor prejudicerande verkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in