2024-04-04, 15:12
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Det är inget vanligt att bilar med automat saknar P. Jag har kört automat i 30 år och aldrig sett det.
Jag hade ställt mig i en backe och testat mig fram.
Kan det vara så att start/stop-knappen läser hjulen, ISG-knappen tror jag den heter på Kia.

Jodå det fanns, både den sk. remjohan Volvo 343 & Volvo 66/DAF 66 saknade P-läge.
Det var parkeringsbroms som gällde annars rullade bilen iväg när motorn slogs av.
Men något har väl moderna bilar utvecklats på den fronten, eller….?
Citera
2024-04-04, 15:14
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Hej,
Jag har just köpt en billig ny bil med automatisk vxl-låda. Dock så saknas parkeringsväxel, det finns bara Drive+/-, R, N och en mekanisk handbroms. Nu så är jag ganska novis på automatiska bilar, kan man ställa den med Drive när Drive 1 ligger i, eller måste jag ställa den i neutral + handbroms?

Vad står det i bilens handbok kanske man först ska fråga sig?
Citera
2024-04-04, 15:37
Medlem
8bitrages avatar
Picanto finns med en Automatisk manuell växellåda (alltså en i botten manuell växellåda med automatisk växling). D motsv alltså att lämna den i ettan på en manuell bil, och R som back.

Därav finns inte heller någon P, då det är specifikt för automatiska lådor

så parkera den som om du hade en manuell bara!
Citera
2024-04-04, 15:38
Medlem
Följde det inte med en instruktionsbok till bilen? Annars så har Kia säkert det.
Citera
2024-04-04, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
så parkera den som om du hade en manuell bara!

Fast Kia skriver att ha i en växel eller parkeringsläge ersätter inte parkeringsbromsen. D.v.s. TS ska använda parkeringsbromsen, och att ha i en växel används som komplement bl.a. vid parkering i backe.
Citera
2024-04-04, 15:50
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Fast Kia skriver att ha i en växel eller parkeringsläge ersätter inte parkeringsbromsen. D.v.s. TS ska använda parkeringsbromsen, och att ha i en växel används som komplement bl.a. vid parkering i backe.
Ja? Det gäller väl manuella bilar också, finns inte en tillverkare som tycker det räcker att bara lämna den i växel...

Så, parkera den som en manuell gäller ju precis som jag skriver.
Citera
2024-04-04, 16:03
Medlem
feemaxxxs avatar
Växellådan är en inte "automat". Det är en manuell växellåda med växlingsautomat. AMT

När man parkering i sluttning ska man se till att handbromsen griper och inte växellådan. Därför bör man följande procedur:

1. Lägg neutralen [N] i. Fotbromsa så att bilen inte rullar.
2. Aktivera Parkeringsbromsen
3. Släpp fotbromsen och låt bilen rulla till handbromsen griper (typ 0-3cm).
4. Lägg i en växel.

Vet dock inte om proceduren funkar på din KIA.
Citera
2024-04-04, 16:54
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Hej,
Jag har just köpt en billig ny bil med automatisk vxl-låda. Dock så saknas parkeringsväxel, det finns bara Drive+/-, R, N och en mekanisk handbroms. Nu så är jag ganska novis på automatiska bilar, kan man ställa den med Drive när Drive 1 ligger i, eller måste jag ställa den i neutral + handbroms?

Kan du inte lägga upp en bild, skulle vara så intressant att se
Citera
2024-04-04, 17:04
Medlem
Kia Picanto från 2023 finns med två olika typer av automatlåda.

Det ena är en momentomvandlare, alltså en traditionell automatlåda, sådana som brukar ha parkeringsväxel.

Det andra är en manuell låda med robotväxel (AMT, automatic manual transmission). Denna typen av växellåda har ingen parkeringsbroms, på samma sätt som att en manuell låda inte har någon parkeringsbroms.

Troligen har du modellen med robotväxel. Om du inte kan hitta vad som sitter i din bil så kan du räkna växlar. Momentomvandlaren är fyrväxlad och robotväxeln är femväxlad.
Senast redigerad av Snigel 2024-04-04 kl. 17:08.
Citera
2024-04-04, 17:14
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Jodå det fanns, både den sk. remjohan Volvo 343 & Volvo 66/DAF 66 saknade P-läge.
Det var parkeringsbroms som gällde annars rullade bilen iväg när motorn slogs av.
Men något har väl moderna bilar utvecklats på den fronten, eller….?
Det där stämmer ju inte, det fanns P-läge på dessa.
Citera
2024-04-04, 17:41
Medlem
TELAVIV91s avatar
Att de saknar p-läge är drygt men värre är att de bilar med amt jag kört så har växlingarna varit ryckiga och även i normal acceleration så åker överkropp och huvud fram i växlingsögonblicket och tillbaka mot sätet när nya växeln är aktiverad.
Hemska att köra med i längden
Senast redigerad av TELAVIV91 2024-04-04 kl. 17:53.
Citera
2024-04-04, 17:49
Medlem
Problemen var till en början stora då Posten köpte FIAT-bilar.
Heller inget P-läge, bara Neutral.
Många postbilar som rullat för sig själva medans postiljonen lättat på ändan för att nå vissa brevlådor.
Har själv hjälpt "frirullande" postbilar ur diken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in