2024-04-04, 15:56
Medlem
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstock
Jag grundar det på min juridiska utbildning.

Tror du missade en del lektioner utifrån de missuppfattningar du har gett uttryck för i tråden.
Citera
2024-04-04, 15:59
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Beror väl på om hon sagt/påståyy något eller inte. De finns också ett visst nyhetsvärde som kommer skydda henne. Skulle bli intressant o se hur de går i en rättegång. De verkar inte finnas en tydlig praxis utan journalister kan bli dömda för förtal hit o dit.

Om hon skriver. "Anders nissebengtson påkommen i konversationen med fejkad midnreårig" så är det sant och har ett viss samhällsnytta och är sant. Sanning är inte avgörande för förtal men endå på sätt och vis lite avgörande. Sen hur naturligt du behandlar frågan och utsållande bör väga in? Deras konversationer läggs ju upp offentligt så så länge du inte skriver att de är pedofiler och med allt för grafiska bilder som UPPENBARLIGEN försöker snedvrider bilden av dom som person lär dumpen kunna vinna? Har jag fel?
Citera
2024-04-04, 16:01
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Även om inte Dumpen vinner stämningen så kommer de vinna på precis alla andra sätt av det här.

Sara kan få fängelse och skyhöga böter som hon aldrig kan betala. Är det en vinst?

Jag en vän till mig fick försäkringskassan på sig för att han bar en väska modell mindre när han var sjukskriven? Sara har rest landet runt. Det ligger säkert redan ett antal tips hos försäkringskassan.
Citera
2024-04-04, 16:01
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstock
Jag grundar det på min juridiska utbildning.

Din obefintliga juridiska utbildning.
Citera
2024-04-04, 16:03
Medlem
Karmans avatar
Om personerna som hängs ut inte ens är dömda i domstol för det förmodade brott de hängs ut för, är det väl solkart förtal? Jag kan inte förstå det på något anna sätt ur en juridisk mening.
Citera
2024-04-04, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
Med källa: ETC.

Jag har kollat stämningsansökan, målet är ett brottmål. Däremot är det inte allmänt åtal drivet av åklagare, utan ett enskilt åtal drivet av en privatperson med juridiskt ombud. Det är kanske därför som ETC tror det är civilrätt.
Du har inte koll, alla kärande i tvister anser så klart att den svarande begått ett brott av något slag, det gör det inte till ett brottmål, då måste en åklagare väcka åtal. Det här är ett civilrättsligt tvistemål.
Citera
2024-04-04, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Sara kan få fängelse och skyhöga böter som hon aldrig kan betala. Är det en vinst?

Jag en vän till mig fick försäkringskassan på sig för att han bar en väska modell mindre när han var sjukskriven? Sara har rest landet runt. Det ligger säkert redan ett antal tips hos försäkringskassan.
Fängelse? Aldrig. Dagsböter på sin höjd.
Citera
2024-04-04, 16:14
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Det finns ett allmänintresse rörande kändisar och deras agerande, det allmänintresset saknas när Samhall Stig-Åke, 56 år, sexchattar med en person som låtsas vara 14 år.
Det kan dock sägas finnas ett allmänintresse för allmänheten i Stig-Åkes grannskap/stad/ort att veta att Stig-Åke raggar på barn. Åtminstone blir det något sådant hon får försöka argumentera för i det här fallet.
Citera
2024-04-04, 16:16
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rashygien
Det bästa vore väl om det kom till en lagändring som gör det olagligt att söka efter barn i sexuellt syfte. Så kan dumpen läggas ner och fisket skötas av riktiga poliser.
Brottsprovokation är fortfarande inte tillåtet i Sverige, att Sara och Patrik inte verkar förstå detta är ju bara sorgligt.
Citera
2024-04-04, 16:17
Medlem
Firewaias avatar
Klart de åker dit, det är 100% förtal oavsett vad man tycker om företeelsen med civilgarden som dumpen.
Är det ens en debatt?
Citera
2024-04-04, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Att de grundläggande rekvisiten är uppfyllda är ju uppenbart "utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning". Att hänga ut pedos med namn och bild/film räcker gott där.

Det kommer därmed juridiskt sannolikt att röra sig runt en tolkning av förtalsparagraftens "med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken" vilket i sin tur handlar om att det skall finnas ett "allmänt intresse" (alltså en allmän nytta, inte att folk är intresserade). Tröskeln för vad man får tåla är högre om man är en offentlig person men här är det väl alltid fråga om i princip helt okända privatpersoner.

Antar att hon kommer att argumentera för att det finns en allmän nytta i att varna folk för pedofiler. Han kommer att argumentera att det i sig inte räcker för att det skall anses vara försvarligt. Sannolikt även att risken är stor för att oskyldiga hängs ut och lider skada när det inte finns någon dom.

Hoppas personligen att hon frias.
Ur den aspekten har den här gäddan, med säkerhetsklassad tjänst, ett sämre läge än måmga andra avslöjade slemgäddor. Det eftersom utpressningsfaktorn är överhängande. I hans fall var det troligen ännu mer av allmänintresse att han avslöjades, så han hade tillgång till hemligstämplad information som kunde hamnat i mycket orätta händer. Den som övertalat honom att stämma har gort stackaren en riktig björntjänst. Det kommer dra ut på tiden läääänge också och sätta honom och alla andra gäddor ännu mer i spotlighten än de varit hittills.
Citera
2024-04-04, 16:23
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det kan dock sägas finnas ett allmänintresse för allmänheten i Stig-Åkes grannskap/stad/ort att veta att Stig-Åke raggar på barn. Åtminstone blir det något sådant hon får försöka argumentera för i det här fallet.
Fast om man jämför det med att sätta upp en skylt utanför ett hus eller dela ut flygblad i ett kvarter där det står "I det här huset, Husgatan 1 i Grönköping, bor Peter Fil, som sexchattar med barn" så förstår de flesta att det rör sig om förtal, det hade aldrig varit någon diskussion om det hela.

Men när den skylten eller flygbladet plötsligt förflyttar sig till nätet så verkar folk plötsligt ändra uppfattning, "men det är ju sant, då är det väl inte förtal?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in