Citat:
Det finns ju dock ett nytt brott som skulle kunna vara aktuellt här, och det är uppmaning till självmord, och framförallt oaktsam uppmaning till självmord.
Jag känner dock inte till några rättsfall för det brottet. Det verkar inte krävas att man specifikt uppmanar till självmord, utan det räcker med att man "utövar psykisk påverkan mot någon att begå självmord".
Men det kanske är för fluffigt, jag vet inte.
Jag känner dock inte till några rättsfall för det brottet. Det verkar inte krävas att man specifikt uppmanar till självmord, utan det räcker med att man "utövar psykisk påverkan mot någon att begå självmord".
Men det kanske är för fluffigt, jag vet inte.
Brottet Uppmaning till självmord tar sikte på att uppmana, eller på liknande sätt, utöva psykisk påverkan mot någon att begå självmord. Det räcker då med att gärningen varit ägnad att medföra en "inte obetydlig fara" för att motparten skulle ta sitt liv. Precis som du säger finns det också ett oaktsamhetsbrott som handlar om att man varit oaktsam gällande de omständigheter som inneburit en inte obetydlig fara för självmord. Det finns inga HD-avgöranden varken avseende uppsåtsbrottet eller oaktsamhetsbrottet. Men det finns fällande underrättsdomar där exempelvis en man upprepade gånger sagt till sin fru att han hoppas att hon skall ta livet av sig för att hon är ful, äcklig och värdelös, samt att hon skall kasta sig framför tåget. Det finns också en dom där en pappa sagt till sin 14-åriga dotter att han ska mobba henne tills hon begår självmord, samt att han ska få henne att må så dåligt att hon tar sitt liv.
Det skall också sägas att Uppmaning till självmord kvalificeras även om vederbörande inte försöker/tar sitt liv. Det räcker alltså med själva uppmaningen för att det skall vara straffbart. Så med din logik så är ju samtliga av Dumpens uthängningar att betrakta som Uppmaning till självmord.
Tar vi just oaktsamhetsbrottet (vilket är det du verkar efterfråga) så är detta inriktat mot situationer där gärningsmannen uppsåtligen uppmanar någon att ta sitt liv, men saknar uppsåt till att uppmaningen inneburit fara för självmord. Gärningsmannen skall alltså ha varit oaktsam i förhållande till omständigheter som innebär att en (abstrakt) fara för självmord föreligger. Man har i förarbetena angett exempel som att någon skriver en uppmaning till någon annan att ta livet av sig i ett nätforum, utan att känna till att mottagaren lider av psykisk ohälsa.
Min tolkning av de relativt få domar som finns, samt förarbetena, är att det krävs en relativt konkret uppmaning eller påverkan att ta sitt liv. Detta är ju ingenting "Dumpen-journalisterna" gör - tvärtom så uppmanar dom ju ofta personerna att uppsöka vård och t.o.m tipsar om vilka vårdgivare som finns. Jag ser också att det skulle kunna bli svårigheter att leva upp till rekvisitet "om gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för en sådan handling" då man faktiskt kan påvisa att självmord inte är särskilt vanligt vid sådana här typer av uthängningar. Man skulle då från Dumpens sida kunna hävda att faran/risken för självmord var obetydlig. Just detta har man varit inne på i förarbetena där man sagt att man vid sådana här bedömningar skall beakta hur en person som motsvarar målsäganden i allmänhet kan förväntas reagera. /Sammanfattningsvis kan vi se detta brottet som uteslutet.