2026-01-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det finns ju dock ett nytt brott som skulle kunna vara aktuellt här, och det är uppmaning till självmord, och framförallt oaktsam uppmaning till självmord.

Jag känner dock inte till några rättsfall för det brottet. Det verkar inte krävas att man specifikt uppmanar till självmord, utan det räcker med att man "utövar psykisk påverkan mot någon att begå självmord".

Men det kanske är för fluffigt, jag vet inte.

Brottet Uppmaning till självmord tar sikte på att uppmana, eller på liknande sätt, utöva psykisk påverkan mot någon att begå självmord. Det räcker då med att gärningen varit ägnad att medföra en "inte obetydlig fara" för att motparten skulle ta sitt liv. Precis som du säger finns det också ett oaktsamhetsbrott som handlar om att man varit oaktsam gällande de omständigheter som inneburit en inte obetydlig fara för självmord. Det finns inga HD-avgöranden varken avseende uppsåtsbrottet eller oaktsamhetsbrottet. Men det finns fällande underrättsdomar där exempelvis en man upprepade gånger sagt till sin fru att han hoppas att hon skall ta livet av sig för att hon är ful, äcklig och värdelös, samt att hon skall kasta sig framför tåget. Det finns också en dom där en pappa sagt till sin 14-åriga dotter att han ska mobba henne tills hon begår självmord, samt att han ska få henne att må så dåligt att hon tar sitt liv.

Det skall också sägas att Uppmaning till självmord kvalificeras även om vederbörande inte försöker/tar sitt liv. Det räcker alltså med själva uppmaningen för att det skall vara straffbart. Så med din logik så är ju samtliga av Dumpens uthängningar att betrakta som Uppmaning till självmord.

Tar vi just oaktsamhetsbrottet (vilket är det du verkar efterfråga) så är detta inriktat mot situationer där gärningsmannen uppsåtligen uppmanar någon att ta sitt liv, men saknar uppsåt till att uppmaningen inneburit fara för självmord. Gärningsmannen skall alltså ha varit oaktsam i förhållande till omständigheter som innebär att en (abstrakt) fara för självmord föreligger. Man har i förarbetena angett exempel som att någon skriver en uppmaning till någon annan att ta livet av sig i ett nätforum, utan att känna till att mottagaren lider av psykisk ohälsa.

Min tolkning av de relativt få domar som finns, samt förarbetena, är att det krävs en relativt konkret uppmaning eller påverkan att ta sitt liv. Detta är ju ingenting "Dumpen-journalisterna" gör - tvärtom så uppmanar dom ju ofta personerna att uppsöka vård och t.o.m tipsar om vilka vårdgivare som finns. Jag ser också att det skulle kunna bli svårigheter att leva upp till rekvisitet "om gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för en sådan handling" då man faktiskt kan påvisa att självmord inte är särskilt vanligt vid sådana här typer av uthängningar. Man skulle då från Dumpens sida kunna hävda att faran/risken för självmord var obetydlig. Just detta har man varit inne på i förarbetena där man sagt att man vid sådana här bedömningar skall beakta hur en person som motsvarar målsäganden i allmänhet kan förväntas reagera. /Sammanfattningsvis kan vi se detta brottet som uteslutet.
Citera
2026-01-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
4 kap. 7 a § brottsbalken om någon är nyfiken.

Hmm..

" om uppmaning till självmord Den som uppmanar eller på annat liknande sätt utövar psykisk påverkan mot någon att begå självmord döms, om gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för en sådan handling"

Med tanke på vad dom gör (i onödan) - det behövs inte för uppnå syftet. Så medför det en risk ja. Högst luddig zon detta, men vore intressant hur det skulle bedömas rättsligt.

Hänvisar till detta inlägg som svar: (FB) Uthängd stämmer Dumpen – första fallet
Citera
2026-01-16, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Utan att lägga vikt vid huruvida detta är ett tryckfrihetsbrott, eller inte, /.../

(Jag har letat bakåt i tråden utan att hitta svar, ha tålamod med mig om det här redan klarats ut)

Ser du nåt skäl till att målet skulle kunna bedömas som nåt annat än ett tryckfrihetsmål? Jag har förstått att man inte behöver vara journalist för att skyddas, men marken gungar ju under sajterna som till exempel publicerar dömda brottslingar, så nån slags verkshöjd verkar ju krävas?
Citera
2026-01-16, 12:15
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
(Jag har letat bakåt i tråden utan att hitta svar, ha tålamod med mig om det här redan klarats ut)

Ser du nåt skäl till att målet skulle kunna bedömas som nåt annat än ett tryckfrihetsmål? Jag har förstått att man inte behöver vara journalist för att skyddas, men marken gungar ju under sajterna som till exempel publicerar dömda brottslingar, så nån slags verkshöjd verkar ju krävas?

Som jag tolkar allting (kan ha fel), det handlar om proportionalitet och nödvändighet. Även om syftet påstås vara legitimt måste grovt förtal vara ett nödvändigt och proportionerligt medel för att uppnå det. Att peka ut privatpersoner med namn och bild inför en masspublik är svårt att försvara juridisk - och sällan eller aldrig nödvändigt för uppnå sitt syfte.

I det fallet hjälper inte heller TG/YGL, man får inte gå till överdrifter likt ovan bara för det.

Det jag lärt mig för bedöma hurvida det är legitimt är en enkel tumregel:

Hade syftet kunnat uppnås med mindre ingripande medel? - är svaret på det Ja, då har man gjort fel helt enkelt.
Citera
2026-01-18, 19:52
Medlem
rallykalle69s avatar
Hon skrev i ett inlägg att imorgon ska hon upp i rätten. Så det kanske blir av nu då.
Citera
2026-01-18, 20:01
Medlem
Blessed81s avatar
Citat:
Hon skrev i ett inlägg att imorgon ska hon upp i rätten. Så det kanske blir av nu då.
vet du mera? man borde åka dit och kolla.
Citera
2026-01-18, 20:04
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
vet du mera? man borde åka dit och kolla.

Vet inte mera, men här är hennes inlägg nu tidigare idag.

"En man med en säkerhetsklassad anställning s**chattade och skickade bild på sitt kön till barnet i bild. Nu har han väckt enskilt åtal för grovt förtal och imorgon ska vi upp i Göteborgs tingsrätt.
Ur led är tiden när landets rättssalar används för att skydda vuxnas rykten, medan barnens säkerhet reduceras till metadebqtter och bakgrundsbrus. När den som har pengar kan köpa sig en plats som offer och målsägande, samtidigt som den som pekar på handlingar som borde vara kriminella ställs till svars, då har någonting gått allvarligt snett."

Handlar inte om att skydda något hit eller dit, det handlar om grovt förtal, hon verkar ha svårt att skilja på sak och sak.
Citera
2026-01-18, 20:17
Medlem
Blessed81s avatar
Citat:
Vet inte mera, men här är hennes inlägg nu tidigare idag.

"En man med en säkerhetsklassad anställning s**chattade och skickade bild på sitt kön till barnet i bild. Nu har han väckt enskilt åtal för grovt förtal och imorgon ska vi upp i Göteborgs tingsrätt.
Ur led är tiden när landets rättssalar används för att skydda vuxnas rykten, medan barnens säkerhet reduceras till metadebqtter och bakgrundsbrus. När den som har pengar kan köpa sig en plats som offer och målsägande, samtidigt som den som pekar på handlingar som borde vara kriminella ställs till svars, då har någonting gått allvarligt snett."

Handlar inte om att skydda något hit eller dit, det handlar om grovt förtal, hon verkar ha svårt att skilja på sak och sak.
fan jag planerade åka dit och ge stående ovationer när hon gör bort sig.
Citera
2026-01-18, 22:26
Medlem
upplysas avatar
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/goteborgs_tingsratt/veckans-forhandlingar/webb_forhandlingar_v4-2026.pdf

Stämningsansökan
Göteborgs tingsrätt
B 6005-24
https://gofile.io/d/KityPj

Upplysa= Anti-pedophile
Senast redigerad av upplysa 2026-01-18 kl. 23:21.
Citera
2026-01-18, 22:48
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upplysa
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/goteborgs_tingsratt/veckans-forhandlingar/webb_forhandlingar_v4-2026.pdf

Stämningsansökan
Göteborgs tingsrätt
B 6005-24
https://gofile.io/d/KityPj

Hjälte! Såtillvida juryn inte är mutade eller för fega för stå för sin åsikt, så ser det mörkt ut för team Sara.
Senast redigerad av rallykalle69 2026-01-18 kl. 22:53.
Citera
2026-01-19, 08:35
Medlem
Någon som vet om man kan följa rättegången lajv någonstans?
Citera
2026-01-19, 08:36
Medlem
Blessed81s avatar
Citat:
Hjälte! Såtillvida juryn inte är mutade eller för fega för stå för sin åsikt, så ser det mörkt ut för team Sara.
Det var ett sammandrag på tv4 nyheterna om det nu med det är idag och exerperna säger det är bra det utreds hur långt man får gå med sådana här verksamheter.

Dessutom sa de om dumpen fälls så kommer troligtvis flera stämma dem det kommer ju isf innebära deras undergång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in