2024-04-04, 08:39
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Men en trafikolycka vill du orsaka?

Du har bättre grepp på asfalt med sommardäck än med dubb. Jag sa ju att jag skiftar beroende underlag och väderlek. Det är ju inte så att "säsongsdäck" magiskt blir säkrare eller osäkrare vid speciella datum som många verkar tro. Snöar det i Maj åker dubbdäcken på och är det en solig +10 vecka i Mars åker dom av.
Citera
2024-04-04, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Har inte följt eran ordväxling ordagrant! Men du syftar på att det är väl använd tid att sitta fast i en snödriva X antal timmar i förhållande till ett däckskifte, har jag förstått dig rätt då?

Nej
Citera
2024-04-04, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Det tar 15min. Så länge du inte är förståndshandikappad förstås.

Då är majoriteten av Sveriges befolkning förståndshandikappad. Jag skulle nog klara det på 20-30min om jag har allt framme annars med att bära undan däck landar vi på en 1h.

En kvart tar det för däckverstaden
Citera
2024-04-04, 08:56
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Om vi skall ta vårt ansvar varför slipper staten så sitt? Och vad får vi för skattepengarna? Har du någonsin funderat på det? Troligtvis inte.
För skattepengarna får du bland mycket annat en vision om noll skadade i trafiken under ett år. Att det utfärdas varningar för väder och med det besvärligheter i trafiken som följd är en del av denna vision.

Ingen skattenivå kan göra sommar av vårvinter. Väder, klimat eller andra naturkrafter är något vi behöver förhålla oss till, inte förvänta oss att vi kan styra i önskade riktningar. Is är halkig och vissa bilar går sämre vid vissa väderförhållanden och det kan vi inte göra något åt.

Allt detta går tillbaka till den gamla slitna klyschan om frihet under ansvar. Har du skiftat till sommardäck innan 15:e april och kör fast i diket i ymnigt snöfall? Då har du brustit i ditt egenansvar. Har du vägrat att vaccinera dig mot covid och delar av den privata sektorn håller stängt pga smittorisk? Då har du brustit i ditt egenansvar. Har du köpt knark och med det skapat en marknad med skjutningar och sprängningar som följd? Då har du brustit i ditt egenansvar.

Politikerna är kraftlösa inför denna enda sanna demokrati som hela tiden råder genom folks egenintresse. Vissa gånger försöker dessa kringgå den, med resultatet som är våra höga skatter.
Citera
2024-04-04, 09:26
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Då är majoriteten av Sveriges befolkning förståndshandikappad. Jag skulle nog klara det på 20-30min om jag har allt framme annars med att bära undan däck landar vi på en 1h.

Det som är mest avgörande för hur lång tid det tar att byta hjul är ifall man är medlem på Flashback eller inte. För Flashback-medlemmar tar det högst en kvart. Ofta går det betydligt snabbare. För dem är det inget problem att byta hjul på morgonen innan de kör till jobbet, ifall de ser att det drar ihop sig till snö. Den lilla tid de eventuellt förlorar tar de igen igenom att köra fortare.

För vanliga människor tar det minst en timme, ofta ännu längre. Har de vinterhjul i ett källarförråd kan det ta dem en halvtimme bara att flytta hjulen ut till parkeringen där bilen står. Sedan ska de andra hjulen tillbaka samma väg.

Om de nu alls kan byta hjulen själva. Har de haft sin bil på verkstad och de dragit fast hjulmuttrarna med mutterknackare sitter de ofta så hårt att endast Flashbackare orkar lossa dem.
Senast redigerad av MagisterBister 2024-04-04 kl. 09:29.
Citera
2024-04-04, 09:26
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking

Visserligen har jag garage. Men hur kan det ta dig 30min att bära undan däcken? Har du förrådet 1km bort eller något?

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det som är mest avgörande för hur lång tid det tar att byta hjul är ifall man är medlem på Flashback eller inte. För Flashback-medlemmar tar det högst en kvart. Ofta går det betydligt snabbare. För dem är det inget problem att byta hjul på morgonen innan de kör till jobbet, ifall de ser att det drar ihop sig till snö. Den lilla tid de eventuellt förlorar tar de igen igenom att köra fortare.

Skippar bara morgonpasset om smhi sviker med dygnsrapporten. Så jag kommer iväg i vanlig tid även i "kris" situationer.
Senast redigerad av zobra 2024-04-04 kl. 09:37.
Citera
2024-04-04, 09:27
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Du får gärna tro att du har rätt men det har du inte. Tycker du att Sverige har blivit tryggare också? Att det var mer kriminalitet förr? Detta är lite samma mantra. Allt blir sämre och alla vet det utom en liten klick som är helt förblindade och hävdar att Sverige aldrig har varit tryggare. Samma som detta med vägarna som du säger. Det har aldrig varit så bra saltat och plogat som nu, tuggar du om och om igen. Fast det är alldeles uppenbart att så inte är fallet.

Och så kommer det där gamla hederliga påståendet fram att man är avundsjuk för att man kritiserar en idiot. Samma som när lilla Berra kommer hem blåslagen och säjer att Christian har slagit mig. Mamma säger då omedelbart att ”han är bara avundsjuk”. Avundssjuka är nog det mest utslitna ordet näst efter rasist, kränkt, klimatförnekare och homofob.

Jag har bara skrivit att det aldrig tidigare saltats så mycket som nu och det står jag fast vid, plogningen har jag över huvud taget inte nämnt.

Resten kan du ta i någon annan tråd, den här handlar om ett snöoväder med klass 2 varning.
Citera
2024-04-04, 09:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Hur många gånger ska herr Bohlin få slänga ur sig grodor innan han får AVGÅ?

Det finns ingen van bilåkare som kör i sommardäck med vädervarning och potentiellt vinterväglag.
Citera
2024-04-04, 09:33
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Hur länge tar det med manuell kraft (handkraft) på verktygen? Alla har inte maskiner.

Menar du PER DÄCK så håller jag med, inräknat promenad till garaget och framplock av verktyg, däck, etc.
Citera
2024-04-04, 09:36
Medlem
MagisterBisters avatar
Har inte däckens betydelse blivit ganska överdriven? Det verkar som om ifall man har sommardäck fastnar bilen direkt om det kommer minsta lilla snö. Har man vinterdäck fastnar bilen aldrig, oavsett hur mycket det snöar.

Är det tillräckligt mycket snö fastnar man oavsett vilka däck man har. Innan lagen om vinterdäck kom var det vanligt att folk körde året runt med sina sommardäck. Men inte var det så att det stod massa bilar fastkörda efter vägarna för det.
Citera
2024-04-04, 09:41
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hur länge tar det med manuell kraft (handkraft) på verktygen? Alla har inte maskiner.

Menar du PER DÄCK så håller jag med, inräknat promenad till garaget och framplock av verktyg, däck, etc.

Ja, kör du manuellt tar det mig också runt 45min. Men verktyg och däck ligger framme i osäkra tider, fattar inte hur så många kan gnälla på det.
Citera
2024-04-04, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Har inte däckens betydelse blivit ganska överdriven? Det verkar som om ifall man har sommardäck fastnar bilen direkt om det kommer minsta lilla snö. Har man vinterdäck fastnar bilen aldrig, oavsett hur mycket det snöar.

Är det tillräckligt mycket snö fastnar man oavsett vilka däck man har. Innan lagen om vinterdäck kom var det vanligt att folk körde året runt med sina sommardäck. Men inte var det så att det stod massa bilar fastkörda efter vägarna för det.

Men är folk så naiva att det tror att kravet på vinterdäck bara har kommit p g a fastna eller inte…? Herre jösses, är okunnighet och naivitet så erbarmligt stor att folk inte kan tänka längre än så…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in