2024-04-04, 02:00
Medlem
Full-Retards avatar
Man kan/ska ha vinterdäck sålänge det råder vinterväglag. Då det är en definitionsfråga kan man kolla när sista snön fallit på våren/sommaren de senaste 100 åren och ha på dem tills dess.

Man vet ju inte när snön kommer om den kommer, eller ska man stanna vid vägen och sätta på vinterdäck igen?

Förekomst av vinterväglag bestäms av den lokala polismyndigheten[1], men ska även bedömas av föraren.
Senast redigerad av Full-Retard 2024-04-04 kl. 02:07.
Citera
2024-04-04, 02:00
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Varför? Ha på vinterdäcken bara?

Jag tycker inte om att slita på dubben. Som sagt jag är snål.
Citera
2024-04-04, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Nej, kanske inte jätte normalt med stora snöfall i april, MEN man kan omöjligt ha missat den vädervarning som utfärdats, och om man mot all förmodan har gjort det så borde man ju som mogen bilförare tänka ”oj helvete vad det börjar snö, o jag som bara har sommardäck.. jaja, det får bli till o stanna hemma”
Förmodligen skiter folk totalt i vädervarningen, tror att dom är bäst på bilkörningen och att tänka på saker som varma kläder, nödprovians o liknande finns inte med i deras lilla världsbild - därför sitter dom o gråter ut i Aftonbladet om hur synd det är om dom i deras (helt självvalda) situation och klagar på trafikverket och regeringen. Klart som fan att dom ska läxas upp när det är dom själva som är problemet. Det är ingen grundläggande mänsklig rättighet att ha snöfria vägar eller ens ett körkort. Uppenbarligen fallerar dom som mogna förare eftersom dom inte verkar klara av att anpassa sin körning, eller tänka att det är en ganska dålig idé att ge sig ut när både smhi,trafikverket och polisen säger ”åk inte ut om du inte absolut måste”

Nej, det är trafikkaos för att bortskämda idiotiska svenskar inte klarar av att ta till sig väsentlig information.
Dom hade kunnat stanna hemma, lyssnat på vädervarningarna och sluppit sitta i kö. Men nej, såklart är ju dom så jävla speciella så dom ska minsann ha rätt att åka i snöstorm med sommardäcken för ”staten kan inte tvinga mig o vara hemma”.
Polisen borde fan rycka körkorten för dom som gett sig ut i detta väder med sommardäck, utan viktigt skäl för resan då dessa inte klarar av att framföra ett fordon på ett trafiksäkert sätt.

Anser man att man inte behöver lyssna på en utfärdad varning att man ska ge fan i o åka iväg någonstans så förtjänar man också att både sitta i kö, men även bli duktigt utskälld av både polis,räddningstjänst och politikerna. Hade dom inte gett sig ut, hade detta inte hänt (och jag lovar dig att 75% av alla dessa bilister saknar en vettig anledning till att trotsa utfärdade varningar men ger sig ut ändå)

Detta. Är man villig att gå på glödande kol, så kan man inte efteråt föröka hävda att det var någon annans fel att det var varmt. Förutsättningarna var kända, vill man ta risken måste man också ta konsekvenserna.

Precis som med allt som går åt skogen med samhället är det allt för många som inte ser sin egen del, utan alltid någon annan som borde gjort ditt och datt. Var är detta landet på väg?

Däremot behöver någon annan på riktigt ta tag i problemet med att tunga fordon fastnar i bredd och därmed stänger av hela vägen vid dessa tillfällen. Fråga mig inte hur.
Senast redigerad av Goran-Ekbrandt 2024-04-04 kl. 02:13.
Citera
2024-04-04, 02:41
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du har inte många rätt där.
Jag tog körkort på 70-talet och jobbade flera år på gummiverkstad i början, redan då körde dom allra flesta på dubbdäck på vintern om man använde bilen då. Jag tror inte att användningen av vinterdäck minskat under 90-talet. Och nej det gick inte så bra för dom som körde på sommardäck på vintern, därav den nya lagen om vinterdäck...

Man har ALDRIG tidigare saltat vägarna så mycket som man gör nu...

Carl-Oskar Bohlin är absolut inget "stolpskott", tvärt om så är han förhållandevis vettig för att vara en politiker. Dessutom kommer han från Borlänge så han har säkerligen kört en och annan mil själv, i vinterväglag.

Jo men bara för att du jobbade på en däckverkstad och bytte folks vinterdäck innebär ju inte det att resten av Sveriges befolkning körde med vinterdäck förr. Folk var inte så jävla skitnödiga på den tiden och man kunde köra bil med sommardäck på vintern vilket man även kan göra idag om man tar det lugnt. Vinterdäck, framförallt dubbfria är ju inget trolleri direkt utan man kan dansa i diket även med sånna.

Beträffande vägarna så har du också fel för så som det ser ut på motorvägarna och motortrafiklederna idag har det aldrig sett ut under min livstid om man bortser från de senaste 5 åren. Förr var plogbillarna ute tidigt och körde så fort det kom minsta gnutta snö. Idag är de stora lederna översnöade när man skall till jobbet och köerna är långa, man får krypköra på motorvägen. Om man nu saltar mer än någonsin så är det ogjort arbete eftersom man inte plogar. Dessutom tror jag även detta med saltet är fel för det har länge pratats om vilken miljöbov det är och att vi skall minska ner på saltandet av vägarna.

Och jo Carl Oscar är ett stolpskott som skyller på svenska folket när det främst var utländska lastbilar som orsakade kaoset. Dessutom sköts ju som sagt inte vägarna. Den där nissen tar nog inte bilen utan åker taxi till flygplatsen. Om han kört mycket i vinterväglag borde han veta att saker kan inträffa som man inte räknat med. Han kan ju börja med att ersätta SMHI med någon som faktiskt kan förutspå vädret. Folk litar inte på SMHI och eftersom prognoserna aldrig stämmer så kollar inte folk ens. Otaliga gånger har SMHI utfärdat varningar men så händer ingenting. Detta är effekten av ”vargen kommer” som dom kör med plus att de suger generellt på att leverera en pålitlig väderprognos.
Citera
2024-04-04, 03:17
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Jo men bara för att du jobbade på en däckverkstad och bytte folks vinterdäck innebär ju inte det att resten av Sveriges befolkning körde med vinterdäck förr. Folk var inte så jävla skitnödiga på den tiden och man kunde köra bil med sommardäck på vintern vilket man även kan göra idag om man tar det lugnt. Vinterdäck, framförallt dubbfria är ju inget trolleri direkt utan man kan dansa i diket även med sånna.

Beträffande vägarna så har du också fel för så som det ser ut på motorvägarna och motortrafiklederna idag har det aldrig sett ut under min livstid om man bortser från de senaste 5 åren. Förr var plogbillarna ute tidigt och körde så fort det kom minsta gnutta snö. Idag är de stora lederna översnöade när man skall till jobbet och köerna är långa, man får krypköra på motorvägen. Om man nu saltar mer än någonsin så är det ogjort arbete eftersom man inte plogar. Dessutom tror jag även detta med saltet är fel för det har länge pratats om vilken miljöbov det är och att vi skall minska ner på saltandet av vägarna.

Och jo Carl Oscar är ett stolpskott som skyller på svenska folket när det främst var utländska lastbilar som orsakade kaoset. Dessutom sköts ju som sagt inte vägarna. Den där nissen tar nog inte bilen utan åker taxi till flygplatsen. Om han kört mycket i vinterväglag borde han veta att saker kan inträffa som man inte räknat med. Han kan ju börja med att ersätta SMHI med någon som faktiskt kan förutspå vädret. Folk litar inte på SMHI och eftersom prognoserna aldrig stämmer så kollar inte folk ens. Otaliga gånger har SMHI utfärdat varningar men så händer ingenting. Detta är effekten av ”vargen kommer” som dom kör med plus att de suger generellt på att leverera en pålitlig väderprognos.

Nej jag vet inte allt för att jag jobbat på flera däckverkstäder på 70-talet, men vad vet du om hur det var då? Folk var inte skitnödiga, dom tog ansvar för att själva ta sig fram trots att det snöar på vintern, i alla fall här där jag bor. Stockholmarna har väl alltid haft problem när det kommer lite snö.
Sommardäck i vinterväglag är oansvarigt mot andra trafikanter, det var det då och är det fortfarande! Punkt.

Nej, jag har inte fel gällande vägarna. Jag var yrkesförare under 80 och 90-talen och kör fortfarande mycket så jag vet hur vägarna varit och skötts under många år och oavsett det så är det ändå varje förares ansvar att se till att bilen är rätt rustad och att avstå från att köra när väglaget är sämre än att man säkert klarar av att ta sig fram.
Att det gåtts ut med en varning om kraftigt snöfall och dåliga vägförhållanden ändrar knappast på det. Att det ibland kommer mycket snö på en gång så att inte plogbilarna hinner hålla rent överallt har förekommit någon gång då och då under alla år jag kan minnas, det är inget nytt.
Det nya är att folk är så förbannat korkade och bortskämda att dom tror att någon annan ska lösa alla problem åt dom, oavsett vilka förutsättningarna är.

Carl-Oscar har INTE skyllt på svenska folket, läs första inlägget i tråden så får du veta vad han sagt. Tror inte du vet något om honom utan bara är avundsjuk för att politiker får åka taxi till jobbet, vilket är helt normalt när man nått nivån att man är minister i riksdagen.
Att dåligt rustade och olämpliga kombinationer av utländska lastbilar är en stor del av problemet kan jag däremot hålla med om, så var det även förr med den skillnaden att dom inte alls var lika många då.
Citera
2024-04-04, 03:24
Medlem
Skvistens avatar
Bara curlade 80 och 90 talister med tjänstebilar som inte fattar att det kan snöa på valborg. Några varma dagar i mars betyder inte att sommardäck ska på.
Idioter är dessa som åker ut med sommardäck när orangevarning sker, sedan skyller de kaoset på samhället!
Citera
2024-04-04, 03:30
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Du värderar inte din tid särskilt högt i alla fall...
Har inte följt eran ordväxling ordagrant! Men du syftar på att det är väl använd tid att sitta fast i en snödriva X antal timmar i förhållande till ett däckskifte, har jag förstått dig rätt då?
Citera
2024-04-04, 06:11
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nej jag vet inte allt för att jag jobbat på flera däckverkstäder på 70-talet, men vad vet du om hur det var då? Folk var inte skitnödiga, dom tog ansvar för att själva ta sig fram trots att det snöar på vintern, i alla fall här där jag bor. Stockholmarna har väl alltid haft problem när det kommer lite snö.
Sommardäck i vinterväglag är oansvarigt mot andra trafikanter, det var det då och är det fortfarande! Punkt.

Nej, jag har inte fel gällande vägarna. Jag var yrkesförare under 80 och 90-talen och kör fortfarande mycket så jag vet hur vägarna varit och skötts under många år och oavsett det så är det ändå varje förares ansvar att se till att bilen är rätt rustad och att avstå från att köra när väglaget är sämre än att man säkert klarar av att ta sig fram.
Att det gåtts ut med en varning om kraftigt snöfall och dåliga vägförhållanden ändrar knappast på det. Att det ibland kommer mycket snö på en gång så att inte plogbilarna hinner hålla rent överallt har förekommit någon gång då och då under alla år jag kan minnas, det är inget nytt.
Det nya är att folk är så förbannat korkade och bortskämda att dom tror att någon annan ska lösa alla problem åt dom, oavsett vilka förutsättningarna är.

Carl-Oscar har INTE skyllt på svenska folket, läs första inlägget i tråden så får du veta vad han sagt. Tror inte du vet något om honom utan bara är avundsjuk för att politiker får åka taxi till jobbet, vilket är helt normalt när man nått nivån att man är minister i riksdagen.
Att dåligt rustade och olämpliga kombinationer av utländska lastbilar är en stor del av problemet kan jag däremot hålla med om, så var det även förr med den skillnaden att dom inte alls var lika många då.

Du får gärna tro att du har rätt men det har du inte. Tycker du att Sverige har blivit tryggare också? Att det var mer kriminalitet förr? Detta är lite samma mantra. Allt blir sämre och alla vet det utom en liten klick som är helt förblindade och hävdar att Sverige aldrig har varit tryggare. Samma som detta med vägarna som du säger. Det har aldrig varit så bra saltat och plogat som nu, tuggar du om och om igen. Fast det är alldeles uppenbart att så inte är fallet.

Och så kommer det där gamla hederliga påståendet fram att man är avundsjuk för att man kritiserar en idiot. Samma som när lilla Berra kommer hem blåslagen och säjer att Christian har slagit mig. Mamma säger då omedelbart att ”han är bara avundsjuk”. Avundssjuka är nog det mest utslitna ordet näst efter rasist, kränkt, klimatförnekare och homofob.
Senast redigerad av Tervull 2024-04-04 kl. 06:15.
Citera
2024-04-04, 06:13
Medlem
Alltid skönt att kunna skylla problem på andra. Dåliga däck på vissa bilar är anledningen till varför många stod still i 12 timmar trots bärgnings och plogbilar.

Många gånger i vinter har jag inte lyckats komma upp i backar i närheten med tung last trots dubbade vinterdäck med bra mönsterdjup. Lätt lastbil med släpvagn, då är jag trots allt en bra förare men att starta från stillastående i en dåligt snöröjd brant backe med framhjulsdrift går inte alltid. Bromsar bilen framför in och man är tvungen att bromsa in är det inte alltid man kommer upp för backen. Väglaget runt Jönköping har även varit under all kritik, med 5cm packad snö/slask börjar det bli svårt oavsett vilken bil man har.

Trafikkaoset beror på en kombination av dåliga däck, ovana chaufförer men allra mest en starkt eftersatt snöröjning.
Citera
2024-04-04, 06:56
Medlem
budkorpennings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunray
Oskar Bolin lägger alltså all skuld på personer och personbilar när problemet som vanligt är lastbilar som fastnar och blockerar vägar. Vilken idiot..

Det här är svaret. Om myndigheterna börjar med att städa upp bland alla utländska långtradare som kör runt med sommardäck året om, kan de sedan komma och ställa krav på andra. Personligen kör jag mycket bil i Norrland så dubben är fortfarande på, men det hjälper inte den dag jag hamnar i kö bakom tretton välta polska långtradare.
Citera
2024-04-04, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull

Jag håller helt med. "Förr var plogbillarna ute tidigt och körde så fort det kom minsta gnutta snö". Dessutom användes betydligt mer salt i Stockholms snöröjning på 90-talet jämfört med idag. Det är värt att fundera över varför skattepengar inte prioriteras för sådana grundläggande samhällstjänster, särskilt med tanke på att vi lever i ett land med en av världens högsta skattesatser.
Citera
2024-04-04, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Ironiskt nog skulle det vara runt + 8-10 nästa vecka.

Det ska va +15 i Sthlm. Men aprilväder bjuder alltid på snö och något kaos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in