Citat:
Ursprungligen postat av
Tervull
Jo men bara för att du jobbade på en däckverkstad och bytte folks vinterdäck innebär ju inte det att resten av Sveriges befolkning körde med vinterdäck förr. Folk var inte så jävla skitnödiga på den tiden och man kunde köra bil med sommardäck på vintern vilket man även kan göra idag om man tar det lugnt. Vinterdäck, framförallt dubbfria är ju inget trolleri direkt utan man kan dansa i diket även med sånna.
Beträffande vägarna så har du också fel för så som det ser ut på motorvägarna och motortrafiklederna idag har det aldrig sett ut under min livstid om man bortser från de senaste 5 åren. Förr var plogbillarna ute tidigt och körde så fort det kom minsta gnutta snö. Idag är de stora lederna översnöade när man skall till jobbet och köerna är långa, man får krypköra på motorvägen. Om man nu saltar mer än någonsin så är det ogjort arbete eftersom man inte plogar. Dessutom tror jag även detta med saltet är fel för det har länge pratats om vilken miljöbov det är och att vi skall minska ner på saltandet av vägarna.
Och jo Carl Oscar är ett stolpskott som skyller på svenska folket när det främst var utländska lastbilar som orsakade kaoset. Dessutom sköts ju som sagt inte vägarna. Den där nissen tar nog inte bilen utan åker taxi till flygplatsen. Om han kört mycket i vinterväglag borde han veta att saker kan inträffa som man inte räknat med. Han kan ju börja med att ersätta SMHI med någon som faktiskt kan förutspå vädret. Folk litar inte på SMHI och eftersom prognoserna aldrig stämmer så kollar inte folk ens. Otaliga gånger har SMHI utfärdat varningar men så händer ingenting. Detta är effekten av ”vargen kommer” som dom kör med plus att de suger generellt på att leverera en pålitlig väderprognos.
Nej jag vet inte allt för att jag jobbat på flera däckverkstäder på 70-talet, men vad vet du om hur det var då? Folk var inte skitnödiga, dom tog ansvar för att själva ta sig fram trots att det snöar på vintern, i alla fall här där jag bor. Stockholmarna har väl alltid haft problem när det kommer lite snö.
Sommardäck i vinterväglag är oansvarigt mot andra trafikanter, det var det då och är det fortfarande! Punkt.
Nej, jag har inte fel gällande vägarna. Jag var yrkesförare under 80 och 90-talen och kör fortfarande mycket så jag vet hur vägarna varit och skötts under många år och oavsett det så är det ändå varje förares ansvar att se till att bilen är rätt rustad och att avstå från att köra när väglaget är sämre än att man säkert klarar av att ta sig fram.
Att det gåtts ut med en varning om kraftigt snöfall och dåliga vägförhållanden ändrar knappast på det. Att det ibland kommer mycket snö på en gång så att inte plogbilarna hinner hålla rent överallt har förekommit någon gång då och då under alla år jag kan minnas, det är inget nytt.
Det nya är att folk är så förbannat korkade och bortskämda att dom tror att
någon annan ska lösa alla problem åt dom, oavsett vilka förutsättningarna är.
Carl-Oscar har INTE skyllt på svenska folket, läs första inlägget i tråden så får du veta vad han sagt. Tror inte du vet något om honom utan bara är avundsjuk för att politiker får åka taxi till jobbet, vilket är helt normalt när man nått nivån att man är minister i riksdagen.
Att dåligt rustade och olämpliga kombinationer av utländska lastbilar är en stor del av problemet kan jag däremot hålla med om, så var det även förr med den skillnaden att dom inte alls var lika många då.