2024-04-03, 23:39
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Var perfekt väder nu i påsk att skifta. En sån chans får man bara en gång i livet
Man ska inte köra när det är vinterväglag mannen
Citera
2024-04-03, 23:52
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Man får ha dubbdäck till 15:e april. I år är det en måndag vilket gör Tiburtiusdagen den 14:e till en alldeles utmärkt dag för hjulskiftning. Du har ju hela helgen på dig, som det heter.

Varför göra det tidigare? Är det för att man vill sätta fart så att sommaren kommer?

Man skiftar inte hjulen bara för ens egen skull. När det gäller skiftet till dubbdäck är det även för andras säkerhets skull det görs. Dubbdäck och grovmönstrade vinterdäck fungerar sämre mot vattenplaning, så även dessa skiftas för mer än ens egen skull. Trafiken är ett samarbete, vilket är tydligt när man är trafikant och något som man också får höra på trafikskolan.

Ger man sig ut i vinterväglag med sommardäck på bilen så är det nära på en garanti att man hamnar i diket. Hur kan man ens få för sig att skylla någon annan för det?
Senast redigerad av AbortRetryIgnore 2024-04-04 kl. 00:08.
Citera
2024-04-04, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Alla som har levt tillräckligt länge för att veta vad de olika årstiderna är vet att det snöar i april.
Ironiskt nog skulle det vara runt + 8-10 nästa vecka.
Citera
2024-04-04, 00:10
Medlem
Ändra lagen låt folk köra med dubbdäck till sista april.
Citera
2024-04-04, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Bra, dags att sluta med daltandet.

För politiker också?
Citera
2024-04-04, 00:20
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/mans-satt-fast-pa-e4-hela-natten-hemskt

Måns satt fast hela natten.
Citera
2024-04-04, 00:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
En del kanske byter då vädret inte direkt är normalt för årstiden i Södra Sverige, i alla fall inte trafikkaos på detta sätt. https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1261142-e4-strandade-kan-bli-fast-hela-natten

Varför läxar ministern upp oss på det sätt han gör?

Har jag fel?

Kanske har han fått information om att det har hänt?
Citera
2024-04-04, 00:47
Medlem
skalman1973s avatar
Det tar så kort tid att skifta däcken att det är en ickefråga . Jag bytte till sommardäck inför helgen och bytte till vinterdäck när vädervarningen kom .

Klarar man inte däckskifte själv så stannar man antingen hemma eller nyttjar kollektivtrafiken .

Man borde straffa olycksdrabbade/inblandade med sommardäck betydligt hårdare ( Dör eller skadas någon bör det automatiskt klassas som vållande och straff avtjänas samt skadestånd därefter )
Citera
2024-04-04, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Jag har varit på snowboard semester uppe i sälen, vemdalen och åre i 2,5 månad med sommardäck på min husbil.

Inga problem alls om man har något innanför pannbenet när det gäller körningen 😉
Men det kanske inte var orange varning?
Citera
2024-04-04, 01:44
Medlem
Running_mans avatar
Påsken var ju förra veckan och påsken har ju alltid varit osäker när det gäller vädret. Även i södra Sverige.

Kan ju vara 15 grader varmt eller snöstorm. Att då montera sommarhjul kring påsk och bege sig ut på roadtrip när varningar utfärdas -då får man skylla sig själv.
Citera
2024-04-04, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
En del kanske byter då vädret inte direkt är normalt för årstiden i Södra Sverige, i alla fall inte trafikkaos på detta sätt. https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1261142-e4-strandade-kan-bli-fast-hela-natten

Varför läxar ministern upp oss på det sätt han gör?

Har jag fel?

Läxar upp? Är ni så jävla dumma så att ni tar risken att byta till sommardäck när ni vet att snön kan komma enda fram till slutet av april. Ja då förtjänar ni att få höra det också.

Antingen så byter man tillbaka till dubbdäck eller så ger man fan I att åka ut på vägen när det är orange varning. Det är ingen raketforskning.

Hur kan man ens ta illa upp över det Bohlin skriver? Det är bara självklarheter. Tror det är många som är trötta på att ta hand om ansvarslösa idioter ute på vägarna och köerna som uppstår efter det.
Senast redigerad av Guldvask 2024-04-04 kl. 01:50.
Citera
2024-04-04, 01:55
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Du värderar inte din tid särskilt högt i alla fall...

Det tar 15min. Så länge du inte är förståndshandikappad förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in