Citat:
Ursprungligen postat av
Comitium
Det finns många olika länder i Europa med olika kulturella skillnader. Men där finns också väldigt mycket gemensamt i den västerländska civilisationen som har utvecklats under tusen år - och mer än två tusen år (2700 år) om man tar med det gamla Grekland och Rom, och det ska man naturligtvis göra.
"Jag vill leva och dö i Europa". Så sjöng Jan Hammarlund överväldigad av känslan av sin europeiska tillhörighet. Kanske lite påtänd också, vem vet?
Du kan ju bara jämföra den västerländska civilisationens historia och utveckling inom vetenskap, filosofi, konst, arkitektur, teknologi, musik, litteratur o.s.v. o.s.v. Vad har Ryssland?
Du kan fråga hen om dennes bevekelsegrunder för att stötta Ryssland.
Fred men dela på Ukraina. Varför då?
Folkmord i Donbass. Men inte. Argument saknas.
38% i Donbass var etniska ryssar. Låt oss anta att de håller av Putin. Men de är en minoritet.
Lever i Ukraina. Medborgare i Ukraina? Och vill ha invasion…?
Om Putin ville skydda den ryska kulturen, folket, egenarten, varför tog han inte hem denna minoritet till Ryssland?
Det har skrivits i tråden om litteratur som jag också har läst.
Rekommenderar dessa.
Oscar Jonsson. Hotet från Ryssland. För att förstå vilka som styr och ställer. Eliten i Ryssland.
Bengt Jangefält. Vi och de. Ryssland som ide. För att få en inblick i rysk mentalitet.
Många här gör felet i att bedöma/värdera Ryssland och ryssar utifrån västerländska måttstockar. Blir helt fel.
I boken finns en kommentar som har satt sig i mitt huvud.
”Vi är inte som ni, säger en ryss. Ska vi behöva klä oss i rutigt för att ni ska fatta.”
Ibland känner jag att detta passar väl in på ryssapologeter också.