2024-04-03, 13:28
Medlem
Efter insatserna mot postterminalerna i Stockholm och Göteborg, har turen kommit till Malmö.

Citat:
600 misstänkta brev kontrollerades – varav 500 bar på knark, dopingpreparat och olagliga läkemedel. Så lyder resultatet av en riktad kontroll vid en av Malmös postterminaler tidigare i år, rapporterar Sydsvenskan.

De flesta av brevens mottagare, som blivit polisanmälda. är okända av polisen.

– Det här visar hur utbrett det är att skicka narkotika på det här sättet, säger Nils Norling, Malmöpolisens presstalesperson, till tidningen.
https://www.sydsvenskan.se/2024-04-03/500-knarkbrev-hittade-vid-insats-i-malmo/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1238542

Vad vet vi mer?

Tidigare FB-trådar om polisen och Postnords samarbete:
(FB) Stort knarkbeslag på postterminal i Rosersberg – över 800 knarkbrev
(FB) Postanställda hittade 1300 knarkbrev - över 1000 personer misstänkta för brott
(FB) Har posten riktade insatser emot knarkbrev just nu?
Citera
2024-04-03, 14:01
Medlem
sykkelpumps avatar
Fascinerande att Postmord äntligen gör något rätt...
Citera
2024-04-03, 14:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
härligt, nu sitter det små darrande hemmaknarkare i stugorna och väntar på en knackning på dörren. Hoppas att det är mamma eller pappa som öppnar dörren dessutom.
Citera
2024-04-03, 14:44
Medlem
Raktinyllets avatar
Fast de måste ju bevisa att man köpt narkotika, annars kan man ju skicka narkotika till folk man vill jävlas med. Vem som helst kan ju skicka vad som helst till vem som helst.

Bara ett sätt för polisen att skrämma upp färskingar, precis som med swishlistorna
Citera
2024-04-03, 16:22
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Fast de måste ju bevisa att man köpt narkotika, annars kan man ju skicka narkotika till folk man vill jävlas med. Vem som helst kan ju skicka vad som helst till vem som helst.

Bara ett sätt för polisen att skrämma upp färskingar, precis som med swishlistorna

Precis, man måste i princip erkänna för att dömas för att ha beställt knark hem, så det är nog mest för att skrämma bort folk från att beställa knark på posten dom håller på. Och visst nu har dom hittat ett par tusen försändelser, det är ingenting emot vad som skickas, jag kommer fortsätta beställa med gott mod iallafall.
Citera
2024-04-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
härligt, nu sitter det små darrande hemmaknarkare i stugorna och väntar på en knackning på dörren. Hoppas att det är mamma eller pappa som öppnar dörren dessutom.
Det är det nog ingen som gör, i stort sätt alla som beställer vet redan att det bara är att meddela polisen att man inte beställt det och sen gå hem och beställa igen. Alternativt väljer man att istället att gå ut och ge sina pengar till den lokala gängverksamheten.

Men önsketänka kan du ju alltid göra, men det som egentligen skett här är att vi fått en ny lag som inskränker på postens integritet för att polisen ska kunna bränna skattepengar och resurser på att öppna en massa brev utan några som helst resultat.

Dom som är mest sannolik att åka dit på det här är vanliga ärliga svenssons som erkänner när polisen ringer och frågar, så blir dom dömd, förlorar körkort och blir av med jobb så att dom istället får leva på dina skattepengar. Verkligen win-win, slösa skattepengar för att få fler som går på bidrag.

Det som också är värt att uppmärksammas här är att 20% av breven inte innehöll något knark, känns det bra att folk ska öppna och läsa din post enligt den nya lagen?
Citera
2024-04-03, 18:46
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Det är det nog ingen som gör, i stort sätt alla som beställer vet redan att det bara är att meddela polisen att man inte beställt det och sen gå hem och beställa igen. Alternativt väljer man att istället att gå ut och ge sina pengar till den lokala gängverksamheten.

Men önsketänka kan du ju alltid göra, men det som egentligen skett här är att vi fått en ny lag som inskränker på postens integritet för att polisen ska kunna bränna skattepengar och resurser på att öppna en massa brev utan några som helst resultat.

Dom som är mest sannolik att åka dit på det här är vanliga ärliga svenssons som erkänner när polisen ringer och frågar, så blir dom dömd, förlorar körkort och blir av med jobb så att dom istället får leva på dina skattepengar. Verkligen win-win, slösa skattepengar för att få fler som går på bidrag.

Det som också är värt att uppmärksammas här är att 20% av breven inte innehöll något knark, känns det bra att folk ska öppna och läsa din post enligt den nya lagen?

Att få träff i 80% av misstänkta försändelser skulle jag säga är ett bra resultat.
Tror inte heller att någon lägger tid att LÄSA brev i försändelser som inte innehåller det dom söker efter, men skulle dom läsa något jag skickat eller som är adresserat till mig så kan jag leva med det för sakens goda avsikter.
Knarkare göder kriminalitet och dom förtjänar uppmärksamhet, ingen kommer att förlora körkort eller jobb om dom inte ertappas påverkade heller.
Citera
2024-04-03, 21:05
Medlem
Många skrev om sina förlorade semaglutidleveranser. Antar en del av dessa är med. olagligt läkemedel - jamen när Novo Nordisk säljer något för upp till 955 dollar för något som enligt studie från förra veckan kan tillverkas för under en dollar(?) så förstår man ju att man vill ha wish-kopian 😅
Senast redigerad av Dr.guld 2024-04-03 kl. 21:06. Anledning: Rättning
Citera
2024-04-04, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Precis, man måste i princip erkänna för att dömas för att ha beställt knark hem, så det är nog mest för att skrämma bort folk från att beställa knark på posten dom håller på. Och visst nu har dom hittat ett par tusen försändelser, det är ingenting emot vad som skickas, jag kommer fortsätta beställa med gott mod iallafall.

Tyckte det lät FÖR BRA för att vara sant...500 och 80%!! Kan det vara sant? Undrar också om de riktat in sig på brev utomlands ifrån? 🤔
Citera
2024-04-04, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Att få träff i 80% av misstänkta försändelser skulle jag säga är ett bra resultat.
Tror inte heller att någon lägger tid att LÄSA brev i försändelser som inte innehåller det dom söker efter, men skulle dom läsa något jag skickat eller som är adresserat till mig så kan jag leva med det för sakens goda avsikter.
Knarkare göder kriminalitet och dom förtjänar uppmärksamhet, ingen kommer att förlora körkort eller jobb om dom inte ertappas påverkade heller.
Bara för att du är en totalt ointressant individ så behöver inte det betyda att alla andra är det, det skickas mycket känsliga uppgifter med posten, privata personuppgifter, affärshemligheter osv osv. Varför tror du att postlagen skapades från början?

Jo, i Sverige riskerar man körkort om du så mycket som misstänks för narkotika, även om du inte ens äger ett fordon eller kört på flera år. Alla narkotikadomar skickas till transportstyrelsen som sen väljer vilka dom vill utreda och eventuellt plocka körkorten av
https://www.polemikum.se/2021/12/19/korkort-narkotikabrott/
Citat:
Anser åklagaren att du är skyldig till narkotikabrottet kan åklagaren i vissa fall utfärda ett strafföreläggande eller väcka åtal i domstol. En fällande dom, såväl som ett godkänt strafföreläggande, innebär att det hamnar uppgifter om brottet i belastningsregistret. Vid en fällande dom angående narkotikabrott skickar domstolen automatiskt domen till Transportstyrelsen som läser igenom domen och tar ställning till om det finns anledning att se över ditt körkortsinnehav. Även polisen är skyldig att underrätta Transportstyrelsen om en mängd olika brott som begåtts av enskilda, bl.a. narkotikabrott.

Transportstyrelsen kan även inleda en utredning innan du blivit dömd för brottet. När en person är skäligen misstänkt för narkotikabrott registreras detta i ett misstankeregister som Transportstyrelsen kan ta del av. Ett körkort kan återkallas interimistiskt (så kallat tillsvidarebeslut) redan innan det finns en fällande dom.

Det vill säga om jag skickar ett knarkbrev till din adress och posten/polisen rotar i det så kan det resultera i att du tillfälligt eller långvarigt blir av med ditt körkort även om du inte ens blir dömd för det. Speciellt om jag gör det upprepade gånger, då blir det ditt jobb att bevisa för transportstyrelsen att det inte är du som beställer.

Kör du buss, taxi, lastbil, budbil, truck, lyftkran eller någon annan typ av fordon så betyder det att du därmed är arbetslös även fast du inte ens är dömd.
Citera
2024-04-04, 18:22
Medlem
Post Nords anställda har enligt den nya lagen rätt att lägga undan paket/brev som de misstänker innehåller narkotika. Jag vet inte om dom öppnar själva men det är klart många håller extra koll av någon anledning därav antalet.
Citera
2024-04-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Efter insatserna mot postterminalerna i Stockholm och Göteborg, har turen kommit till Malmö.

https://www.sydsvenskan.se/2024-04-03/500-knarkbrev-hittade-vid-insats-i-malmo/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1238542

Vad vet vi mer?

Tidigare FB-trådar om polisen och Postnords samarbete:
(FB) Stort knarkbeslag på postterminal i Rosersberg – över 800 knarkbrev
(FB) Postanställda hittade 1300 knarkbrev - över 1000 personer misstänkta för brott
(FB) Har posten riktade insatser emot knarkbrev just nu?

Malmös självutnämnda krogkungs son som sitter häktad. Har jobbat som värd på etage.

(Devglan länk: tH8bxtL73cnBf1PEOM7iNylSyNq41Jj5D5gBZvy67DecjqheTd 6+T1oZm8n734ipx8xQDrXbiTMu4FHdg2Vtwa7xPxKWTKh3menL 7c+z95eUNAK3D9D8WW4TTJHgPaOUvbYLQfflCk3v1ngCxvsgtX eYM0nswWyC1taxbIE9JwQk6/DyWXL3A52aApRioN7V)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in