Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
Att få träff i 80% av misstänkta försändelser skulle jag säga är ett bra resultat.
Tror inte heller att någon lägger tid att LÄSA brev i försändelser som inte innehåller det dom söker efter, men skulle dom läsa något jag skickat eller som är adresserat till mig så kan jag leva med det för sakens goda avsikter.
Knarkare göder kriminalitet och dom förtjänar uppmärksamhet, ingen kommer att förlora körkort eller jobb om dom inte ertappas påverkade heller.
Bara för att du är en totalt ointressant individ så behöver inte det betyda att alla andra är det, det skickas mycket känsliga uppgifter med posten, privata personuppgifter, affärshemligheter osv osv. Varför tror du att postlagen skapades från början?
Jo, i Sverige riskerar man körkort om du så mycket som misstänks för narkotika, även om du inte ens äger ett fordon eller kört på flera år. Alla narkotikadomar skickas till transportstyrelsen som sen väljer vilka dom vill utreda och eventuellt plocka körkorten av
https://www.polemikum.se/2021/12/19/korkort-narkotikabrott/
Citat:
Anser åklagaren att du är skyldig till narkotikabrottet kan åklagaren i vissa fall utfärda ett strafföreläggande eller väcka åtal i domstol. En fällande dom, såväl som ett godkänt strafföreläggande, innebär att det hamnar uppgifter om brottet i belastningsregistret. Vid en fällande dom angående narkotikabrott skickar domstolen automatiskt domen till Transportstyrelsen som läser igenom domen och tar ställning till om det finns anledning att se över ditt körkortsinnehav. Även polisen är skyldig att underrätta Transportstyrelsen om en mängd olika brott som begåtts av enskilda, bl.a. narkotikabrott.
Transportstyrelsen kan även inleda en utredning innan du blivit dömd för brottet. När en person är skäligen misstänkt för narkotikabrott registreras detta i ett misstankeregister som Transportstyrelsen kan ta del av. Ett körkort kan återkallas interimistiskt (så kallat tillsvidarebeslut) redan innan det finns en fällande dom.
Det vill säga om jag skickar ett knarkbrev till din adress och posten/polisen rotar i det så kan det resultera i att du tillfälligt eller långvarigt blir av med ditt körkort även om du inte ens blir dömd för det. Speciellt om jag gör det upprepade gånger, då blir det ditt jobb att bevisa för transportstyrelsen att det inte är du som beställer.
Kör du buss, taxi, lastbil, budbil, truck, lyftkran eller någon annan typ av fordon så betyder det att du därmed är arbetslös även fast du inte ens är dömd.