Citat:
Ursprungligen postat av
Iradeorum
Fast jag frågade hur du menar att min användning av begreppet förnuftsöverordning var udda? Du har väldigt svårt för att konkretisera hörrudu.
Det är litet av ett sidospår. Emellertid så var mitt intryck att Du enbart kastade ur Dig ett påstående utan särskild koppling till vår diskussion.
Citat:
Fast nog förstår du att det är stor skillnad mellan förr och nu när USA snart kan få rigga upp kärnvapen på svensk mark genom ockupationsavtalet som svenska folkförrädarpolitiker gått med på? Sverige kommer i så fall att bli en direkt måltavla för ryska hypersoniska missiler med kärnstridsspetsar.
Jag skulle tro att den amerikanska kärnvapenstrategin snarare lär gå ut på att gruppera kärnvapenbärande ubåtar i Norra ishavet, än markgrupperade robotförband i Sverige. Det är inte 1980-talet längre, med Pershing II-robotar, som dåtidens ryssdrängar protesterade emot.
Citat:
I andra sammanhang är du närmast tvärsäker på framtiden. Men det är klart…såpass mycket ekonomi begriper du att du vet att USAs enorma skuldbörda hänger ihop med USDs dominerande status. Det är liksom rätt kört utan det senare. Utöver det verkar det bara vara skräpkulturen och skräpmaten i USA som du hyllar. Vad gäller friheten så har den successivt varit på väg bort länge i USA. Åtminstone för vanliga normala människor. Att fattiga människor gärna flyttar till rika länder säger förövrigt väldigt lite förutom att det är självklart historiskt.
Lägg märke till jag överhuvudtaget inte hyllar USA - jag förklarar för Dig vad många runt världen uppskattar med USA. Du har fö fel i att det enkom skulle röra sig om fattiga som flyttar till USA. Landet har en enorm dragningskraft på intellektuella, kulturmänniskor, forskare, tänkare, affärsmän m fl. USA är ett favoritland för studenter som vill komma åt akademiskt intressanta miljöer.
Citat:
Du sprider bara desperata kålsuparskrönor från den skränande Putlerhatarmaffian. Alla vet egentligen att väst är HBTQ-främjande medan Ryssland inte är det.
Vet Du var kålsuparteorin går/gick ut på? Jag likställer alls inte olika storheter här - jag är tydlig med att rysk imperialism är klart lägre önskvärd för Europa, emedan den är ett ständigt hot mot våra värden. Det är önskvärt för Europa att får bort Ryssland från Östersjön och helst dela av Västryssland från Moskovitriket för en buffert. Realismen däri återstår att se.
Kanske roar det Dig att just Douglas Murray gärna går till storma mot HBTQ-etablissemanget:
https://www.youtube.com/shorts/pmlRRVUhRHM
Citat:
Allting har gått Rysslands och Kinas väg hittills. Ryssland är militärt, ekonomiskt och politiskt starkare än innan 2022. Väst har försvagats på samtliga dessa områden. Du borde dra ned på konsumtionen av Bagdad Bob propaganda som du blir serverad i väst. NATO är en papperstiger. Jag kan lova dig att generalerna och politikerna i väst skitit i brallan när de sett hur Ryssland med endast en bråkdel av sin militära kapacitet skoningslöst malt ned Ukrainas NATO-utrustade och synnerligen omfattande militärmakt.
På allvar? Ingenting har gått Rysslands väg, och Kina har det minst sagt knackigt. Med Kina kan man aldrig veta, men Ryssland har det svårt i Ukraina och man förlorar nu i rask takt sin oljeproduktion och kan inte exportera olja i nuläget.
Vi får se hur det utvecklas, men hur än utfallet blir så är det ett stort nederlag för Ryssland och Putin att inte ha lyckats besegra Ukraina på 8+2 år.