2024-03-31, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yaric
Att inte meddela polisen om man vet om att någon kommer att mördas är väl också ett brott? Men om man hjälper till med förberedelserna till mordet, hjälper till att fly, då tycker jag nästan att man gjort sig skyldig till medhjälp till mord. Vad krävs där egentligen?

En robust utredning i botten och ett som jag brukar kalla "brett" åtal, alltså flera åtalspunkter så kanske åklagaren får in vederbörande bakom lås o bom iaf ett tag. Det har ju varit i mina ögon mord där man skyllt på varandra, det har inte med 100% kunna sägas vem som bragt personen om livet helst om det är flera inblandade, "utom rimligt tvivel". Då det går till åtal vilket det säkerligen kommer göras men det kommer ta väldigt lång tid då man ännu inte hittat paret som är på flykt.
Jag är inte så hemma på just juridiken men om man typ hjälpt med flykt, pengar etc så kan man knappast dömas för medhjälp till mord dock t.ex. främjande av flykt enligt min högst amatörmässiga bedömning.
Var väl en yngre tjej som för något/några år sedan blev mördad i en lägenhet där två andra tjejer åtalades för mord och brott mot griftefriden, jag tror båda dömdes för mord i tingsrätten men sedan blev den ena friad för mord i hovrätt och dömdes endast till griftefridsbrott om jag nu minns rätt.

Här är det fem personer, två gripna och tre häktad i sin utevaro samt en som släppts men fortfarande misstänkt för griftefridsbrott tror jag, alltså totalt sex personer och det kan bli fler. För att få detta i mål behövs det nog en väldigt robust utredning och starka tekniska samt digitala bevis för att få samtliga dömda, dock knappast alla för mord för som jag skrev, det var knappast en pluton på plats när BO mördades. Blir intressant att se var detta landar.
Citera
2024-03-31, 19:00
Medlem
Hej. Ny här o följt tråden.
Har funderat på om själva orsaken till mordet.
Mgk var involverad med bo. Kan det inte vara så att senaste barnet är Bo barn o han vill ha faderskapstest för att se om det är hans. Då blir barnet ett bevis på att hon varit otrogen. Då försöker hon först med atg hon blivigt våldtagen o besöksförbud för att få bort Bo från hennes liv. När inte detta fungerar tror Bo att de på besöket hos mgk ska prata om faderskapstest eller framtiden för honom o barnet. Då han visste att barnen skulle vara hemma var han inte så orolig för att gå dit men visste samtidigt stt samtalet inte skulle vara så angenämt då hon anklagat honom i rätten. Hon visste kanske att barnet var hans o då var hon tvungen att få bort beviset- brotsoffret för att släkten inte skulle få reda på hennes klanderfulla liv. Kanske kört hårt med att han våldtaget henne inför släkten. Bara en tanke om orsak till att Bo var tvungen att tas om daga.
Citera
2024-03-31, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmmthinking8
Mgk var involverad med bo. Kan det inte vara så att senaste barnet är Bo barn o han vill ha faderskapstest för att se om det är hans. Då blir barnet ett bevis på att hon varit otrogen. Då försöker hon först med atg hon blivigt våldtagen o besöksförbud för att få bort Bo från hennes liv. När inte detta fungerar tror Bo att de på besöket hos mgk ska prata om faderskapstest eller framtiden för honom o barnet. Då han visste att barnen skulle vara hemma var han inte så orolig för att gå dit men visste samtidigt stt samtalet inte skulle vara så angenämt då hon anklagat honom i rätten. Hon visste kanske att barnet var hans o då var hon tvungen att få bort beviset- brotsoffret för att släkten inte skulle få reda på hennes klanderfulla liv. Kanske kört hårt med att han våldtaget henne inför släkten. Bara en tanke om orsak till att Bo var tvungen att tas om daga.
Barnet borde vara för gammalt för att vara BOs.
Citera
2024-03-31, 22:36
Medlem
Citat:

Som andra användaren precis skrev är barnet fött innan de träffades. Även om de skulle ha kunnat träffas längre än några månader är det inte troligt att det rör sig om en flerårig relation. Då hade *ko mördats långt tidigare. Det är, som vi kommit fram till i tråden, ett hedersmord.
Citera
2024-03-31, 22:45
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:

Möjligt med tanke på att halva släkten skriver om sig på nya lägenheter, inför hemlig adress, och blir verksamma på olika bolag i Sverige inom dagar.

Du har säkert läst om de konstiga ändringar som sket i bolag där några av de MGM är verksamma. Tom en bostadsrätt.

Kan vara politiskt mot A eller utpressning. Många från Pakistan eller Afghanistan har aldrig bott i deras hemland, utan i Iran.

Sverige krävde inte pass, ID eller fingeravtryck på många år.

Alla tillstånda från Syrien som sa att de var därifrån fick söka Asyl. Betalt boende under ansökan med fickpengar från Svea Rike.
Vi införde fingeravtryck relativt nyligen. 2 år sedan.
Står kvar i samma position, vilka är dessa människor egentligen.
Senast redigerad av Pandalina4 2024-03-31 kl. 22:50.
Citera
2024-04-01, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Som andra användaren precis skrev är barnet fött innan de träffades. Även om de skulle ha kunnat träffas längre än några månader är det inte troligt att det rör sig om en flerårig relation. Då hade *ko mördats långt tidigare. Det är, som vi kommit fram till i tråden, ett hedersmord.

Citat:
Ursprungligen postat av Yaric
Barnet borde vara för gammalt för att vara BOs.

Ok. Jag tycktr jag läst på olika ställen i denna långa mapp att någon hade kommigt fram till stt barnet bara var nångra månader o någon sa han var uppåt året men jag viker mig för massorna.
Taack
Citera
2024-04-01, 09:15
Medlem
Citat:
Ok. Jag tycktr jag läst på olika ställen i denna långa mapp att någon hade kommigt fram till stt barnet bara var nångra månader o någon sa han var uppåt året men jag viker mig för massorna.
Taack
Yngsta barnet är fött år 2022 efter 9 månaders graviditet och pappans bror har registrerats som far på barnet troligen för att brodern skulle få uppehållstillstånd.
Citera
2024-04-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Yngsta barnet är fött år 2022 efter 9 månaders graviditet och pappans bror har registrerats som far på barnet troligen för att brodern skulle få uppehållstillstånd.

Det verkar jättemärkligt att registrera ett barn på pappans bror. Man får inte uppehållstillstånd för att man har barn här heller. Undrar om det beror på något annat. Den här familjen blir ju bara mer och mer snurriga ju mer man läser om dem.
Citera
2024-04-01, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborita
Det verkar jättemärkligt att registrera ett barn på pappans bror. Man får inte uppehållstillstånd för att man har barn här heller. Undrar om det beror på något annat. Den här familjen blir ju bara mer och mer snurriga ju mer man läser om dem.

Långsökt, men det kan vara ett sätt att göra det svårare för kvinnan att resa utomlands med barnen?

"Enligt svensk lag ska föräldrar gemensamt fatta beslut som rör barnets angelägenheter. Vid gemensam vårdnad innebär det att ena föräldern inte ensam kan besluta om barnet ska få resa utomlands. Ett beslut från båda vårdnadshavarna måste alltså ges."

Källa: Utrikesgruppen

Länk: https://utrikesgruppen.se/aka-utomlands-med-barn-gemensam-vardnad/

Det skulle således behövas godkännande från båda "fäderna" om hon ska resa med barnen. Men i detta fall var väl den yngre brodern inte längre vårdnadshavare för det yngre barnet, så här bör kvinnan kunnat röra sig fritt med det yngre barnet...?

Oavsett och över lag verkar det bara besynnerligt och besvärligt för alla parter att dikta ihop detta arrangemang om det inte skulle stämma att familjekonstallationen verkligen ser ut på detta sätt. Bara märkligt. Men det verkar ha varit flera konstigheter här som är svårt för utomstående att förstå.

Hade de tänkt sig att detta skulle ge uppehållstillstånd för yngre brodern, bekräfta släktbanden dem emellan (men på felaktiga grunder) och senare låta biologiska fadern närståendeadoptera sitt eget barn? Så konstigt och märkligt förfarande i så fall, känns ogenomtänkt. Men det går nog inte förstå hur dessa resonerar i så fall.

Kanske måhända är helt rätt och riktigt att barnen har olika fäder och det är i sin ordning. Har hänt förr att barn varit syskon, halvsyskon och kusiner... samtidigt.
Senast redigerad av neveroddoreven 2024-04-01 kl. 18:27.
Citera
2024-04-01, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neveroddoreven
Långsökt, men det kan vara ett sätt att göra det svårare för kvinnan att resa utomlands med barnen?

"Enligt svensk lag ska föräldrar gemensamt fatta beslut som rör barnets angelägenheter. Vid gemensam vårdnad innebär det att ena föräldern inte ensam kan besluta om barnet ska få resa utomlands. Ett beslut från båda vårdnadshavarna måste alltså ges."

Källa: Utrikesgruppen

Länk: https://utrikesgruppen.se/aka-utomlands-med-barn-gemensam-vardnad/

Det skulle således behövas godkännande från båda "fäderna" om hon ska resa med barnen. Men i detta fall var väl den yngre brodern inte längre vårdnadshavare för det yngre barnet, så här bör kvinnan kunnat röra sig fritt med det yngre barnet...?

Oavsett och över lag verkar det bara besynnerligt och besvärligt för alla parter att dikta ihop detta arrangemang om det inte skulle stämma att familjekonstallationen verkligen ser ut på detta sätt. Bara märkligt. Men det verkar ha varit flera konstigheter här som är svårt för utomstående att förstå.

Hade de tänkt sig att detta skulle ge uppehållstillstånd för yngre brodern, bekräfta släktbanden dem emellan (men på felaktiga grunder) och senare låta biologiska fadern närståendeadoptera sitt eget barn? Så konstigt och märkligt förfarande i så fall, känns ogenomtänkt. Men det går nog inte förstå hur dessa resonerar i så fall.

Kanske måhända är helt rätt och riktigt att barnen har olika fäder och det är i sin ordning. Har hänt förr att barn varit syskon, halvsyskon och kusiner... samtidigt.

Känns inte helt klarlagt hur det egentligen förhåller sig med faderskapen här.

Oavsett har yngsta barnets far (svågern) avsagt sig vårdnaden om barnet.
Citera
2024-04-01, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Undrar varför de inte dumpade *ko vid Kapellskär som är en udde i Norrtälje kommun. Kapellskär ligger förstås cirka 90 kilometer nordost om Stockholm. De kanske inte hade tillräckligt med tid för att köra dit. Kapellskär är Stockholms nordligaste hamn och den är viktig för passagerartrafik och godstransporter mot Finland och Estland.

Känns inte som att det som sker efter mordet är särskilt genomtänkt. De kunde lika bra ha stoppat ner honom direkt i kofferten på hans bil och sänk den från någon pir som du säger vid mörkrets inbrott.

Det är inte direkt några smarta personer så inte förvånad att det ser ut som det gör kring dumpningen och flykten.
Citera
2024-04-02, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborita

När du blir vuxen kan du inte längre få uppehållstillstånd med anknytning till en bror som haft asylskäl utan som 18 årig man måste du själv ha orsak till uppehållstillstånd. Vi har inte anknytningsbarn som i USA, men om du har barn i Sverige får du oftast tillfälligt uppehållstillstånd en period till. Det är vad jag TROR har hänt i detta fallet. Jag tror inte familjen skulle acceptera att hennes mans bror fick barn med henne på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in