Citat:
En robust utredning i botten och ett som jag brukar kalla "brett" åtal, alltså flera åtalspunkter så kanske åklagaren får in vederbörande bakom lås o bom iaf ett tag. Det har ju varit i mina ögon mord där man skyllt på varandra, det har inte med 100% kunna sägas vem som bragt personen om livet helst om det är flera inblandade, "utom rimligt tvivel". Då det går till åtal vilket det säkerligen kommer göras men det kommer ta väldigt lång tid då man ännu inte hittat paret som är på flykt.
Jag är inte så hemma på just juridiken men om man typ hjälpt med flykt, pengar etc så kan man knappast dömas för medhjälp till mord dock t.ex. främjande av flykt enligt min högst amatörmässiga bedömning.
Var väl en yngre tjej som för något/några år sedan blev mördad i en lägenhet där två andra tjejer åtalades för mord och brott mot griftefriden, jag tror båda dömdes för mord i tingsrätten men sedan blev den ena friad för mord i hovrätt och dömdes endast till griftefridsbrott om jag nu minns rätt.
Här är det fem personer, två gripna och tre häktad i sin utevaro samt en som släppts men fortfarande misstänkt för griftefridsbrott tror jag, alltså totalt sex personer och det kan bli fler. För att få detta i mål behövs det nog en väldigt robust utredning och starka tekniska samt digitala bevis för att få samtliga dömda, dock knappast alla för mord för som jag skrev, det var knappast en pluton på plats när BO mördades. Blir intressant att se var detta landar.