2022-12-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagharingaben
Vad spelar det fr roll om man mtt dopamin/noradrenalin niverna i samband med att medicinerna tagit fram om man nd gjort det vid ett senare tillflle?

.....
Senast redigerad av jagharingaben 2022-12-15 kl. 15:02.
Citera
2022-12-15, 15:01
Medlem
Citat:
Vad spelar det fr roll om man mtt dopamin/noradrenalin niverna i samband med att medicinerna tagit fram om man nd gjort det vid ett senare tillflle?

Min pong r att dessa mediciner kar mngden noradrenalin - detta vet du redan antar jag?

Noradrenalin fristts vid bl.a. stress - detta verkar du inte tro p?

Edit: Svarade 2 gnger istllet fr att ndra min kommentar.
Citera
2022-12-15, 15:25
Medlem
Fummys avatar
Citat:

Min pong r att dessa mediciner kar mngden noradrenalin - detta vet du redan antar jag?

Noradrenalin fristts vid bl.a. stress - detta verkar du inte tro p?

Att vakenheten kar vid stress r inte s konstigt, men du verkar inte begripa det utan tror att de rr sig om ngot helt annat.
Som att noradrenalin skulle vara ngot mne som utsndras vid stress, det utsndras massa andra hormoner vid stress och det beror p vad fr form av stress det rr sig om.

Det finns bde positiv och negativ stress.

Att du drar fram nn gammal studie dr 11 personer deltog varav hlften fick placebo r inte vad man anser r vl utfrda studier eller uppfljning. Det har allts scannat hjrnan p 5-6 personer.
Trots de s finns de mngder med studier som talar om att alla reagerar olika.

Vad r grunden vi tjafsar om?
Det r fr du har sagt att man fr ngest av medicinen utan att de rr sig om yttre faktorer, eftersom att de kar noradrenalin.
Nr jag har sagt att det grundar sig p psykiska besvr som triggar igng ngesten, snt dr behver man arbeta med sig sjlv om man har ngest.
Du hvdar det beror p amfetamin och nej det gr det inte.
Du lnkar till pubmed som r en databas av lkare och forskare med blandade agendor, men du behandlar de som att det r 100% sanning i allt som str dr utan att tnka efter sjlv.

t.s r skert hypokondriker s bra jobbat.
Citera
2022-12-15, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Att vakenheten kar vid stress r inte s konstigt, men du verkar inte begripa det utan tror att de rr sig om ngot helt annat.
Som att noradrenalin skulle vara ngot mne som utsndras vid stress, det utsndras massa andra hormoner vid stress och det beror p vad fr form av stress det rr sig om.

Det finns bde positiv och negativ stress.

Att du drar fram nn gammal studie dr 11 personer deltog varav hlften fick placebo r inte vad man anser r vl utfrda studier eller uppfljning. Det har allts scannat hjrnan p 5-6 personer.
Trots de s finns de mngder med studier som talar om att alla reagerar olika.

Vad r grunden vi tjafsar om?
Det r fr du har sagt att man fr ngest av medicinen utan att de rr sig om yttre faktorer, eftersom att de kar noradrenalin.
Nr jag har sagt att det grundar sig p psykiska besvr som triggar igng ngesten, snt dr behver man arbeta med sig sjlv om man har ngest.
Du hvdar det beror p amfetamin och nej det gr det inte.
Du lnkar till pubmed som r en databas av lkare och forskare med blandade agendor, men du behandlar de som att det r 100% sanning i allt som str dr utan att tnka efter sjlv.

t.s r skert hypokondriker s bra jobbat.

Okej, vi tror olika helt enkelt.
Citera
2023-02-04, 06:15
Medlem
Jag testade nstan alla antidepressiva, stabiliserande och ngestdmpande som anvnds i Sverige. (Ja de va ca 15-20-mer?) sjukt frustrerande och var s trtt p det..

Fr 2 r sen fick jag en ADHD-diagnos och fick d brja med medicin. Elvanse har funkat bra mot min depression pga klarar t ex(ntligen) av att slutfra saker = fr bttre sjlvfrtroende = mr bttre, men ngesten har den inte haft nn srskild effekt mot.

MEN. Samtidigt som jag tagit elvanse har jag fortsatt bocka av de sista antidepressiva hade jag 1 mjligt alternativ kvar, vilket var Gabapentin. Och jag trodde verkligen inte det men denna kombo r den bsta jag haft! Elvanse mot depression och gabapentin mot ngest, fler borde testa det.
Citera
2023-02-07, 11:22
Har sttt p metylfenidat i mnga r och fick obehag i kroppen samt ngest nr det avtog. Inte konstigt eftersom detta som anvndes som bantningspreparat frr och det sger sig sjlvt att gr man ner i vikt p fel stt s reagerar kroppen och psyket med. Jag klippte concertan i tu och tuggade dem vilket blev en bttre effekt och kortvarig ca 40 minuter sen sugen p mer men effekten avtog nr jag tuggade den 6e 54mg.
...och s hll det p ngra r..
Elvanse kom in i mitt liv sedan och visst mste jag sga att den ska man nog inte experimentera med. Oavsett om du r beroende av den eller inte vilket jag inte r s kan den nog ka risken fr depression eller depressiva knslor och tankar. Vissa fr ju ngest av den och vissa nr effekten avtar. D r det bara ett psykiskt beroende som personer hller p att utveckla fr substansen verkar i ungefr 12-13 timmar. Sjlv fr jag ingen ngest av detta bedvningspulver nr det avtar. Knner inte s mycket nr jag tar det men mer nr jag inte tar det och d inte av psykiska besvr utan mer fysiska om man sger s.

Krde Lyrica kombo ett bra tag och inget jag skulle rekommendera ngon att gra. Denna kombo stter igng mycket i din kropp och psyke. Sdant som inte r nyttigt fr dig ven om det absolut fungerar-Lyrica mot ngesten.
Den person som hller p med denna kombination kan jag ltt sga att hen vet inte vad hen sysslar med och det har inte enbart med ngon tillvnjnings risk att gra. Det farliga r att du frstr inte vad du pysslar med fastn du tror att du vet. Svrt att frklara riktigt . Att stta frs p hela centrala nervsystemet och samtidigt brka med receptorer kan tyvrr sluta riktigt illa.

Vill man ha en kick fr bde ngest och depression s finns lkemedel som aktivera R2 och r inte lika lmskt som tex Elvanse som faktiskt kar risken fr deppression och/eller depressiva tankar och knslor framfrallt vid lngvarigt bruk. Vilket sger sig sjlvt att amfetamin pverkar bara dopaminreceptoren medans metylfenidat pverka noradrenalin som styr knslor etc.
Sen hurvida alla reagerar p medlen r olika och s r det med allt. Det finns alltid ngon eller ngra som sticker ut men generellt och strsta allmnhet vgar jag pst att Elvanse inte r nn bra substans mot depression Nej!

Den r inte heller till fr att knna ngot av substansen. Den ska mer visa hur du fungerar i din vardag p arbetet eller hemma. Att vga fr och nackdelar. r det vrt att anvnda Elvanse eller kanske du klarar dig utan den nd ven om du inte fungerar helt. Man klarar mer n man tror.

Va rdda om er
Citera
2023-02-07, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOG77
Har sttt p metylfenidat i mnga r och fick obehag i kroppen samt ngest nr det avtog. Inte konstigt eftersom detta som anvndes som bantningspreparat frr och det sger sig sjlvt att gr man ner i vikt p fel stt s reagerar kroppen och psyket med. Jag klippte concertan i tu och tuggade dem vilket blev en bttre effekt och kortvarig ca 40 minuter sen sugen p mer men effekten avtog nr jag tuggade den 6e 54mg.
...och s hll det p ngra r..
Elvanse kom in i mitt liv sedan och visst mste jag sga att den ska man nog inte experimentera med. Oavsett om du r beroende av den eller inte vilket jag inte r s kan den nog ka risken fr depression eller depressiva knslor och tankar. Vissa fr ju ngest av den och vissa nr effekten avtar. D r det bara ett psykiskt beroende som personer hller p att utveckla fr substansen verkar i ungefr 12-13 timmar. Sjlv fr jag ingen ngest av detta bedvningspulver nr det avtar. Knner inte s mycket nr jag tar det men mer nr jag inte tar det och d inte av psykiska besvr utan mer fysiska om man sger s.

Krde Lyrica kombo ett bra tag och inget jag skulle rekommendera ngon att gra. Denna kombo stter igng mycket i din kropp och psyke. Sdant som inte r nyttigt fr dig ven om det absolut fungerar-Lyrica mot ngesten.
Den person som hller p med denna kombination kan jag ltt sga att hen vet inte vad hen sysslar med och det har inte enbart med ngon tillvnjnings risk att gra. Det farliga r att du frstr inte vad du pysslar med fastn du tror att du vet. Svrt att frklara riktigt . Att stta frs p hela centrala nervsystemet och samtidigt brka med receptorer kan tyvrr sluta riktigt illa.

Vill man ha en kick fr bde ngest och depression s finns lkemedel som aktivera R2 och r inte lika lmskt som tex Elvanse som faktiskt kar risken fr deppression och/eller depressiva tankar och knslor framfrallt vid lngvarigt bruk. Vilket sger sig sjlvt att amfetamin pverkar bara dopaminreceptoren medans metylfenidat pverka noradrenalin som styr knslor etc.
Sen hurvida alla reagerar p medlen r olika och s r det med allt. Det finns alltid ngon eller ngra som sticker ut men generellt och strsta allmnhet vgar jag pst att Elvanse inte r nn bra substans mot depression Nej!

Den r inte heller till fr att knna ngot av substansen. Den ska mer visa hur du fungerar i din vardag p arbetet eller hemma. Att vga fr och nackdelar. r det vrt att anvnda Elvanse eller kanske du klarar dig utan den nd ven om du inte fungerar helt. Man klarar mer n man tror.

Va rdda om er
Elvanse pverkar ven noradrenalin som Metylfenidat.
Citera
2024-03-28, 19:07
Medlem
Folketstempels avatar
Det gjordes en underskning fr tio r sedan om Vyvanse (Elvanse i Sverige) mot depression.

Men Vyvanse lyckades inte visa signifikant effekt jmfrt med placebo i ngon av studierna, och nu lgger fretaget ner frsken p den indikationen.
https://www.lakemedelsvarlden.se/fun...ot-depression/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6375494/
Min sikt r att underskningen gav en orttvis bild av det hela.
Bupropion (Voxra) r ett lkemedel som anvnds som antidepressivum, vid rkavvnjning samt vid ADHD-behandling.
Bupropion verkar genom att hmma terupptaget av dopamin och noradrenalin i det centrala nervsystemet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bupropion
Mnga individuella patienter vittnar om att Elvanse och liknade depottabletter
varit det enda som fungerat p just dem, eftersom obalansen av signalsubstanser ser olika ut och behver annan medicinering n majoriteten (vilka bara framstr i en underskning som denna).

Somliga har lg halt av just dopamin och eller noradrenalin och depressionen blir obemedlad medicinskt. D finns oftast bara ECT, elchocksbehandling kvar p listan, ELLER att stta in Voxra p prov fr att se om de svarar jttebra p den.

Voxra r en svag medicin med snabb vergende verkan. Toleransen kommer efter ett par veckor. Men ger en diagnos p att Elvanse br sttas in d det passar patientens hjrnkemi.
Senast redigerad av Folketstempel 2024-03-28 kl. 19:11.
Citera
2024-04-01, 21:13
Medlem
Kalle-Dussin-XIIs avatar
Som allt annat r det hgst individuellt.
Amfetamin skrevs ut mot depression p -50 talet men uppenbarligen s var det inte optimalt eftersom det inte lngre grs.
P individniv s pstr nog ganska mnga att det r en bra medicin mot depression men i det stora hela inte.
Personligen s tycker jag inte att det r en bra medicin fr det ndamlet. Jag har experimenterat med Amfetamin mot min depression i tidigare r, bde Dexamfetamin och gatutjack [racemat dex & levo], och det fungerar inte i lngden. Man mr absolut bttre fr stunden men det r inte vrt alla biverkningar nr det gr ur kroppen.
Fr mig blev rddningen Venlafaxin och Mirtazapin. Jag har inte mtt s bra sedan jag var tonring efter att jag brjade med det
Citera
2024-04-01, 23:52
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Elvanse har antidepressiva egenskaper.
Citera
2024-04-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Elvanse har antidepressiva egenskaper.
Men inte alls s bra sdana, dessutom s har det negativa effekter p hlsan, hjrnan. Har ocks dliga effekter p blodkrlen t.ex.
Man br inte konsumera det om man verkligen inte behver det, och allt annat inte funkat (vilket r mycket osannolikt d det finns hur mnga alternativ till adhd/add och depression som helst).

Finns vldigt mnga effektiva naturliga antidepressanter som beprvats i typ tusentals r, fredrar det alla dagar i veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin-XII
Som allt annat r det hgst individuellt.
Amfetamin skrevs ut mot depression p -50 talet men uppenbarligen s var det inte optimalt eftersom det inte lngre grs.
P individniv s pstr nog ganska mnga att det r en bra medicin mot depression men i det stora hela inte.
Personligen s tycker jag inte att det r en bra medicin fr det ndamlet. Jag har experimenterat med Amfetamin mot min depression i tidigare r, bde Dexamfetamin och gatutjack [racemat dex & levo], och det fungerar inte i lngden. Man mr absolut bttre fr stunden men det r inte vrt alla biverkningar nr det gr ur kroppen.
Fr mig blev rddningen Venlafaxin och Mirtazapin. Jag har inte mtt s bra sedan jag var tonring efter att jag brjade med det
Hller med om att det inte r hllbart i lngden, skippat sdant i mnga r och mr mycket bttre s. Det sliter hjrna, kropp och sjl.

Dremot s rekommenderar jag inte ssri/snri d det kan ge allvarliga biverkningar i form av likgiltighet/personlighetsfrndringar, sexuell impotens t.ex.
Mirtazapin ger allvarlig viktuppgng, men kan hjlpa att ta vid behov vid mycket oro/ngest och depressioner (funkar ocks att konsumera vid behov ven om det skrivs ut till att konsumera dagligt).

Rekommenderar folk att prva den naturliga vgen frst. Fr mig har naturliga antidepressanter ssom rosenrot, gurkmeja(koncentrat med mycket biotillgnglig curcumin), reishi, tulsi, ginseng, L-theanine (mer ngestdmpande men r ocks antidepressivt) funkat mycket bttre p alla stt och vis, orsakat mindre biverkningar.
Finns givetvis mnga fler alternativ, som jag ven prvat och vet r effektiva men det var ngra axplock.
Senast redigerad av N0.N4M3 2024-04-05 kl. 22:14.
Citera
2024-04-05, 23:09
Medlem
Folketstempels avatar
Som jag var inne p s stlls en medicin mot DRI och slutsatsen blir vilken medicin flest gillar. Inte vad som r bst individuellt: Men detta r nd med i slutsatsen om man skummar genom till pongen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dopami...take_inhibitor
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4837968/

D jag lste lnkar till olika underskningar det refererades till s sg jag att DRI har positiv effekt fr Parkinson-sjuka vilket inte frvnar mig. Snarare tvrtom s r det logiskt. Men det r tydligen av ekonomiska syften som mediciner skapas. Gamla mediciner avvisas d det inte finns pengar i att ge Concerta till Parkinson-sjuka fast forskningen visar att det fungerar bra.

Stigmatiseringen av kokain och amfetamin som knark hjlper big pharma att skapa nya dyra ondiga mediciner fast det redan finns alternativ men r "frbjudna".

Experimental Dopamine Reuptake Inhibitors in Parkinsons Disease: A Review of the Evidence
https://www.tandfonline.com/doi/full...47/JEP.S267032

Vi vet ju hur lnge det tog innan Elvanse blev rumsrent, samma sak fast nya murar mste rivas inom andra sjukdomar, som fr livet lttare fr patienter om inte endast pengar styr vrlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in