Citat:
Ursprungligen postat av
Leif.Jennekvist
Elvanse har antidepressiva egenskaper.
Men inte alls s bra sdana, dessutom s har det negativa effekter p hlsan, hjrnan. Har ocks dliga effekter p blodkrlen t.ex.
Man br inte konsumera det om man verkligen inte behver det, och allt annat inte funkat (vilket r mycket osannolikt d det finns hur mnga alternativ till adhd/add och depression som helst).
Finns vldigt mnga effektiva naturliga antidepressanter som beprvats i typ tusentals r, fredrar det alla dagar i veckan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle-Dussin-XII
Som allt annat r det hgst individuellt.
Amfetamin skrevs ut mot depression p -50 talet men uppenbarligen s var det inte optimalt eftersom det inte lngre grs.
P individniv s pstr nog ganska mnga att det r en bra medicin mot depression men i det stora hela inte.
Personligen s tycker jag inte att det r en bra medicin fr det ndamlet. Jag har experimenterat med Amfetamin mot min depression i tidigare r, bde Dexamfetamin och gatutjack [racemat dex & levo], och det fungerar inte i lngden. Man mr absolut bttre fr stunden men det r inte vrt alla biverkningar nr det gr ur kroppen.
Fr mig blev rddningen Venlafaxin och Mirtazapin. Jag har inte mtt s bra sedan jag var tonring efter att jag brjade med det
Hller med om att det inte r hllbart i lngden, skippat sdant i mnga r och mr mycket bttre s. Det sliter hjrna, kropp och sjl.
Dremot s rekommenderar jag inte ssri/snri d det kan ge allvarliga biverkningar i form av likgiltighet/personlighetsfrndringar, sexuell impotens t.ex.
Mirtazapin ger allvarlig viktuppgng, men kan hjlpa att ta vid behov vid mycket oro/ngest och depressioner (funkar ocks att konsumera vid behov ven om det skrivs ut till att konsumera dagligt).
Rekommenderar folk att prva den naturliga vgen frst. Fr mig har naturliga antidepressanter ssom rosenrot, gurkmeja(koncentrat med mycket biotillgnglig curcumin), reishi, tulsi, ginseng, L-theanine (mer ngestdmpande men r ocks antidepressivt) funkat mycket bttre p alla stt och vis, orsakat mindre biverkningar.
Finns givetvis mnga fler alternativ, som jag ven prvat och vet r effektiva men det var ngra axplock.