2024-03-30, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
En del ser extremt väder som en naturupplevelse. Kan man inte tänka sig att han faktiskt ville ut och uppleva snöstormen, som något positivt? Luften blir ren av snöfall, och efter en dag inomhus som svetsare är det kanske välkommet.

En snöstorms främsta egenskap är att du inte kan se den. Allt blir vitt och kallt. Eller vid tiden mörkt och kallt, om du inte befinner dig vid en lampa.

Ja, jag kan tänka mig att man vill uppleva en snöstorm, men att dra från Skellefteå hela vägen till Piteå, bara för att hitta nedfarten till isen och köra ut på isen, för att se något som ser precis likadant ut hemma? Nä.
Citera
2024-03-30, 22:55
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Att folk ens skriver om denna snubbe fortfarande. Han finns i vattnet. När han körde va det världens snöstorm, inga problem alls att åka ut i plurret vid Jävre.
Citera
2024-03-31, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Att folk ens skriver om denna snubbe fortfarande. Han finns i vattnet. När han körde va det världens snöstorm, inga problem alls att åka ut i plurret vid Jävre.
Även om man ej vill tro det så anar man att Elliot kört av vägen i Jävre och hamnat i vattnet. 😥
Våren ger oss nog svaret på vad som hänt Elliot.
Citera
2024-04-01, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel

Alla bilräcken och viltstängsel är intakta. Så länge han inte har bilen från flykten från framtiden så har han inte kört ner i vattnet där.
Citera
2024-04-01, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SickC
Alla bilräcken och viltstängsel är intakta. Så länge han inte har bilen från flykten från framtiden så har han inte kört ner i vattnet där.
Nu är det ett tag sedan jag passerade Jävre så jag vet ju inte hur det ser ut idag. Tittar man på Google Earth så finns inget viltstängsel mot Jävreån. Där vägräcket börjar är det mindre än 20 meter till vattnet när man mäter på kartan. Vägräcket börjar med en lutande balk från vägbanan som bildar en perfekt ramp som kan ge ev. påkörande en liten flygtur. Dessutom är det fullt möjligt att den delen av räcket var täckt av plogvall.
Har dykare undersökt botten på Jävreån?
Citera
2024-04-01, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladusvalan55
Nu är det ett tag sedan jag passerade Jävre så jag vet ju inte hur det ser ut idag. Tittar man på Google Earth så finns inget viltstängsel mot Jävreån. Där vägräcket börjar är det mindre än 20 meter till vattnet när man mäter på kartan. Vägräcket börjar med en lutande balk från vägbanan som bildar en perfekt ramp som kan ge ev. påkörande en liten flygtur. Dessutom är det fullt möjligt att den delen av räcket var täckt av plogvall.
Har dykare undersökt botten på Jävreån?

Ja, precis. Och det räcker med att en bil får sladd så kan den volta.
Vad jag hört så har de ännu inte haft dykare som bottensökt i Jävre ån.
Citera
2024-04-01, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artmovie
Ja, precis. Och det räcker med att en bil får sladd så kan den volta.
Vad jag hört så har de ännu inte haft dykare som bottensökt i Jävre ån.

Man kan gå över Jävreån utan att blöta ner kallingarna sommartid. När snön lägger sig och flödet avtar så är det gissningsvis svårt att gömma en plattfisk i ån. En dykare skulle antagligen inte ens kunna simma där utan att skrapa cyklopet mot botten.

Men, bilen kan ligga i åfåran under snö som ansamlats, precis som den kan ligga på flera andra ställen i terrängen. Snö, vegetation och håligheter kan gömma mycket.
Citera
2024-04-02, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Man kan gå över Jävreån utan att blöta ner kallingarna sommartid. När snön lägger sig och flödet avtar så är det gissningsvis svårt att gömma en plattfisk i ån. En dykare skulle antagligen inte ens kunna simma där utan att skrapa cyklopet mot botten.

Men, bilen kan ligga i åfåran under snö som ansamlats, precis som den kan ligga på flera andra ställen i terrängen. Snö, vegetation och håligheter kan gömma mycket.

Min känsla är att man ska inrikta sig mot alla skogsvägar i trakten. Dessa var nog svårundersökta när all snö kom i samband med försvinnandet.

Jag hade nog trott att snöskotersäsongen skulle ha gett resultat men nu är det påsklov och snöskotersäsongen är inte slut än.
Citera
2024-04-02, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Min känsla är att man ska inrikta sig mot alla skogsvägar i trakten. Dessa var nog svårundersökta när all snö kom i samband med försvinnandet.

Jag hade nog trott att snöskotersäsongen skulle ha gett resultat men nu är det påsklov och snöskotersäsongen är inte slut än.

Jag har också stort hopp till påsk-åkning med skoter, och sedan till alla dem som tar sig fram på de sista snösträngarna i diken och på skuggade leder.

Hur är det generellt, är det ok att köra skoter på småvägar, eller tycker man att det packar snön i onödan?

Min oro är att bilen står/ligger i vegetation som kommer att grönska och dölja den till våren.
Citera
2024-04-02, 23:16
Medlem
Citat:
Jag har också stort hopp till påsk-åkning med skoter, och sedan till alla dem som tar sig fram på de sista snösträngarna i diken och på skuggade leder.

Hur är det generellt, är det ok att köra skoter på småvägar, eller tycker man att det packar snön i onödan?

Min oro är att bilen står/ligger i vegetation som kommer att grönska och dölja den till våren.
Sista snösträngarna? Snön ligger väl där än?
Citera
2024-04-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Sista snösträngarna? Snön ligger väl där än?

Jag tänkte framåt, när det fortfarande finns farbar snö, men att mycket av terrängen är barsmält (i synnerhet stora bilar).
Citera
2024-04-03, 03:50
Medlem
Citat:
Jag tänkte framåt, när det fortfarande finns farbar snö, men att mycket av terrängen är barsmält (i synnerhet stora bilar).

Finns uppemot en meter snö när jag tittar ut och mer förväntas till helgen. Full vinter vad snö anbelangar än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in