2024-03-31, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Uppgiften är att han inte finns med i några resultatblad från och med 1994. Det får väl tolkas som att han deltar i någon utsträckning under 1993 (då klubben anordnar skytte hela året). Han uppfyller kraven för guldmärket i april detta år (och det är sista gången).

Annars verkar det börja gå utför med skyttet 1992.

Tackar.
Christer A slutar således att skjuta ute hos APK längre tid efter MOP 1986 plus att han inte skjuter mera efter det att PU tar sin första kontakt med honom i Januari 1994.
Christer anför som skäl till varför han slutar skjuta efter 1993 åldersmässiga synförändringar.
Samtidigt så vet vi att han inte längre behöver använda glasögon då han genomgått ögonoperation som korrigerat tidigare synfel.
Christer A är vid tillfälle han slutar skjuta 41 år gammal.

Som Dr Dengroth sa...jag är skeptisk.
Citera
2024-03-31, 19:04
Medlem
Citat:
På vilket sätt skulle det hänga ihop i sådana fall, menar du?

Ja. Det gör han inte. Han säljer inga andra vapen eller annat för att kunna reglera hela den skuld (20 000:-) han anger som orsak till den illegala revolverförsäljningen. (Skulden utgörs av obetalda avgifter till bostadsrättsföreningen. Lägenheten har han vid tiden redan sålt och ska frånträda. Anledningen till försäljningen är att rädda sig kvar i lägenheten, enligt vad han uppger).

Senare pantsätter han jaktvapen och tillbehör.

Värt att vidare notera är att Christer inte använder pengarna från den påstådda spädgrisförsäljningen till att delreglera hyresskulden.Denna regleras senare med andra pengar.
Christer påstod ju att han kände sig tvingad att sälja revolvern eftersom han låg efter med hyran.
Citera
2024-03-31, 19:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Jag antog att det hängde ihop med en större avyttring av vapen, därav min följdfråga. Men så var det kanske inte.

Men man vet alltså att han behöll i princip alla vapen utom den suspekta revolvern?

Ok.

Ja, att han behållit övriga vapen 1992 verkar varit fallet.

-Han uppger detta själv.

-Två jaktgevär (av tre) finns senare (1994) hos pantbanken. Ett försäljs, ett löser han ut.

-Två jaktgevär och sportpistolen är han fortsatt innehavare av enligt register när han avlider 2008.

(Hans registrerade vapeninnehav efter 1990 är en Magnumrevolver, en sportpistol och tre jaktvapen)
Citera
2024-03-31, 19:22
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ok.

Ja, att han behållit övriga vapen 1992 verkar varit fallet.

-Han uppger detta själv.

-Två jaktgevär (av tre) finns senare (1994) hos pantbanken. Ett försäljs, ett löser han ut.

-Två jaktgevär och sportpistolen är han fortsatt innehavare av enligt register när han avlider 2008.

(Hans registrerade vapeninnehav efter 1990 är en Magnumrevolver, en sportpistol och tre jaktvapen)

Tack.

Mot bakgrund av den sammanställningen verkar det inte troligt att han sålt de övriga vapnen på svarta marknaden. Gevär har han redan varit på pantbanken med och en sportpistol ger nog inte mycket mer pengar på gatan än legalt.

Men om man måste välja ut ett av hans vapen som troligast att sälja på gatan vore det ju förstås revolvern. Finns mycket bus som betalar premium för en sån.
Citera
2024-03-31, 19:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Tack.

Mot bakgrund av den sammanställningen verkar det inte troligt att han sålt de övriga vapnen på svarta marknaden. Gevär har han redan varit på pantbanken med och en sportpistol ger nog inte mycket mer pengar på gatan än legalt.

Men om man måste välja ut ett av hans vapen som troligast att sälja på gatan vore det ju förstås revolvern. Finns myckenhet bus som betalar premium för en sån.

Ja, ett jaktvapen hade förmodligen inte en sydländsk knarklangare som försökt sälja till honom på stan varit så intresserad av.

Men det var i jaktvapnen det fanns pengar.
Citera
2024-03-31, 19:51
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Tackar.
Christer A slutar således att skjuta ute hos APK längre tid efter MOP 1986 plus att han inte skjuter mera efter det att PU tar sin första kontakt med honom i Januari 1994.
Christer anför som skäl till varför han slutar skjuta efter 1993 åldersmässiga synförändringar.
Samtidigt så vet vi att han inte längre behöver använda glasögon då han genomgått ögonoperation som korrigerat tidigare synfel.
Christer A är vid tillfälle han slutar skjuta 41 år gammal.

Som Dr Dengroth sa...jag är skeptisk.

Värt att poängtera är att laserbehandling ofta inte är den mirakelkur som media framställer det som. Det kan rätta till ett fel men skapa nya. Har själv en släkting som gjort det och ångrat sig. Och då var det cirka 2020 och inte med ny experimentell tidig 90-talsteknik.

Att ögonoperationen nästan sammanfaller med hans minskade sportskytte behöver inte vara suspekt. Han kan helt enkelt ha fått en ny sorts ögonproblematik av lasern eller inte fått önskad effekt.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-03-31 kl. 19:53.
Citera
2024-03-31, 20:10
Medlem
Citat:
Värt att poängtera är att laserbehandling ofta inte är den mirakelkur som media framställer det som. Det kan rätta till ett fel men skapa nya. Har själv en släkting som gjort det och ångrat sig. Och då var det cirka 2020 och inte med ny experimentell tidig 90-talsteknik.

Att ögonoperationen nästan sammanfaller med hans minskade sportskytte behöver inte vara suspekt. Han kan helt enkelt ha fått en ny sorts ögonproblematik av lasern eller inte fått önskad effekt.

Det är endast en spekulativ tankegång från min sida det medges.
Vad vi verkligen vet i sammanhanget avslutat skytte efter 1993 är dock att Christer inte längre behöver glasögon plus att han skjutit upp för,samt klarat av,guldmärket.Det anger att kvalitetsnivå av hyggligt mått gällande skytte fanns 1993.
Vi vet dessutom vad Christer själv har uppgivit som skäl till att han slutat skjuta hos APK.
Åldersmässiga förändringar säger han i förhör.
Man kan möjligen tycka att han istället borde ha angett den förklaringsmodell du själv beskriver i din post,om det berott på problem som ögonoperationen varit upphov till.
Han gör dock inte detta..och det är ju lite märkligt i sådant fall kan man tycka.

Man måste även notera den initiala PU kontakt som sker i Januari 1994.Taskig tajming igen för Christer?
Citera
2024-03-31, 21:29
Medlem
FANTOMBILDENS ansiktsdrag jämfört med CHRISTER A och GÄRNINGSMANNEN

https://www.youtube.com/watch?v=9UDO6I-A27c
Citera
2024-04-01, 07:30
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det finns ju en hel del pulver kring fallet CA

Ok, nu leker vi att du, som är mer klartänkt och kunnig, ansvarade för utredningen på nittiotalet.

Man har genomfört den stora provskjutningsaktionen, med uttalat syfte att bland annat identifiera udda beteenden hos innehavare som att göra sig av med vapnet istället för att lämna in det. I aktionen återstår till slut en individ och som gjort sig av med vapnet (på ett sätt ingen tror på) och ignorerat kallelserna. Personen har vidare, som man bedömer det, lämnat oriktiga uppgifter om sin belägenhet vid tiden för mordet. Personen bor nära mordplatsen och har för vana att cirkulera i city.

På årsdagarna vid den här tiden övervakar man av någon anledning mordplatsen och dess omgivning. Personen som beskrivs dyker upp där. När man kollar detta visar det sig att han efter mordet och flytten från stan regelbundet börjat besöka konditoriet/salladsbaren mittemot modplatsen.

När man berättar detta för dig, vilka direktiv basuneras då ut bakom din skämskudde?

"Honom ska vi inte utreda vidare, det är trakasseri. Min spontana känsla säger mig att han orkade väl inte bry sig om kallelser och ogillar myndigheter. Så strunt i kallelserna och vapnet. Och jag gissar att han hade någon form av autism, så det är helt tokstolligt att ens nämna att samma person stryker omkring mordplatsen, det var ju hans trygga punkt och inget konstigt - tvärtom. Nästa."

Eller vad föreslås?

Några tillrättalägganden/frågeställningar.

Citat:
Många dedikerade CA-vänner vill ju göra gällande att CA sköt på sin teve när Palme en gång blossade upp - det är en så kallad "trådsanning", rent trams.

Det är en uppgift från PU som utreddes en hel del och som emanerade från anhöriga. Den har senare visat sig härröra från en kusin som berättar att CA själv sagt detta till honom på åttiotalet. Att han skjutit med revolvern inne i sin bostad och in i sin teve är ostridigt.

Citat:
besöker ett och samma fik 3-4 ggr i veckan, och häckar där i timmar

Mer riktigt var nog 1-3 gånger i veckan och han häckar inte i timmar. Snarare en stund.

Citat:
I mitt tycke blev han smått trakasserad av PU under ett antal år, eventuellt drev se honom i döden rent av.

Kan det utvecklas vad dessa trakasserier skulle bestått av? Man bedriver en liten utredningen av honom 1995 med anledning av vapnet, kollar två årsdagar och förhör honom 2000 och 2007 (1,5 år före självmordet).

Borde man på samma sätt inte heller utrett övriga vapen det fanns frågetecken kring?

Citat:
Den oförklarliga flytten 1987? Bytte han inte bara ner sig från bostadsrätt till hyresrätt? Minns inte om det var 1987 han ansökte om socialbidrag, men du får ju inte äga en bostadsrätt och erhålla socialbidrag. Han gjorde väl några dundertabbar gällande det ekonomiska, och blev barskrapad 1987? Han blev det inte februari 1986?

Citat:
Ja, bostadsrätt är ju billigare än hyresrätt på flera vis. Jag har inte hundra koll på när han blev pank, eller vad som exakt föranledde haveriet. För migär det ingen gåta att han tvingades flytta.

Han gör sin ekonomiska ruin i början av nittiotalet, fram till dess är finanserna intakta. Han säljer 1987 den sekelskiftestvåa vid Odenplan han förvärvat efter sin miljonvinst för att flytta till en bostadsrätt i utkanten av Västerhaninge med tre gånger så hög avgift. För hans omgivning framstår flytten som gåta.

Eftersom den gör det för dig, så kan du kanske utveckla varför han "tvingades" flytta?

Citat:
Vapnen som var ämnade att döda Palme var antingen oregistrerade/olagliga revolvrar, eller möjligen registrerade, men hörde hemma utanför de områden som PU senare samlade in. Varför inte från Täby?

Täby ligger i Stockholms län och ingick således i provskjutningsaktionen.

Citat:
Ammunitionen var som sagt inte så ovanlig, men får för mig att den var vald för att tränga igenom Palmes skyddsväst.

Hur "inte så ovanlig" var den då?

Om någon nu hade den befängda idén att Palme skulle gå runt på stan med skyddsväst, så klarade vald ammunition förmodligen inte att penetrera sådan. Den var dessutom utdaterad, tillverkades inte längre och sedan länge omsprungen av annan typ av ammunition med betydligt högre penetrationsförmåga om den egenskapen nu var intressant för en GM som planerade attentatet på förhand.
Citera
2024-04-01, 08:15
Medlem
Citat:

Fast då borde han kanske ha nämnt just detta i förhör, eftersom det är en lika god om inte bättre förklaring än ”åldersförändringar” bara.. Så det blir lite tveksamt som förklaring.

Men visst, åldersförändringar och synfelet han hade kanske inte alls hängde ihop öht. Det är möjligt..
Senast redigerad av Macke85 2024-04-01 kl. 08:55.
Citera
2024-04-01, 08:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Fast då borde han kanske ha nämnt just detta i förhör, eftersom det är en lika god om inte bättre förklaring än ”åldersförändringar” bara.. Så det går helt bort som förklaring.

Även om man opererar bort medfött synfel så får man åldersförändringar av synen på samma sätt som alla andra.

Men sådana synförsämringar med tiden hindrar väl inte fortsatt sportskytte.

Jag vet dock inte vad det att han avvecklar skyttet har så mycket med något att göra. Det tycks ske efterhand vid en tid då allt rasar för honom.

Om MOP på något sätt har med detta att göra, så handlar det i sådana fall om att han går och bekymrar sig om att han av någon mycket potent anledning inte kan/vill lämna in sitt vapen till PU, vilken den nu var. Och att han kan räkna med att de plingar på vilken dag som helst.

Det skulle ju sannerligen kunna verka oroande i tillvaron.
Citera
2024-04-01, 09:04
Medlem
Citat:
Även om man opererar bort medfött synfel så får man åldersförändringar av synen på samma sätt som alla andra.

Men sådana synförsämringar med tiden hindrar väl inte fortsatt sportskytte.

Nej vi vet inte riktigt, och polisen verkar inte överdrivet intresserade av honom i förhören, de ställer få följdfrågor och nöjer sig med hans svar. Så vi vet inte.

Däremot verkar han inte va särskilt medgörlig och samarbetsvillig i förhören.

Fast å andra sidan, om jag själv hade kallats in till polisen för att höras i nåt ärende jag var öht inte hade med att göra vet jag inte hur jag hade betett mig. Kanske hade jag också varit irriterad och gett trötta svar. Jag vet inte, jag har inte varit i den situationen.. Han är ju också lite konstig hela han, så ja det blir svårt att läsa in för mycket utav förhören av den anledningen. Vi vet lite för lite om honom.

Men han känns inte som en helt pålitlig individ.
Senast redigerad av Macke85 2024-04-01 kl. 09:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in