2024-03-31, 10:47
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Tanken är väl inte att du skall bo där hela li et. Utan någon gång skall du klara dig själv?
Då är ett naturligt steg att börja söka andra lägenheter, vilket kan ta tid om du inte bor i en håla i Västernorrland.
Jo men farsan köper en till mig men nu vill jag ej bo själv utan måste hitta partner först
Citera
2024-03-31, 11:02
Medlem
SodaFointains avatar
Det var en satellit lägenhet innan men sen gjorde de om den till träningslägenhet..... Då hade jag bott här i 13 år i huset
Citera
2024-03-31, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Kan jag bli utslängd? Står i lokala bostadskön och måste söka andra lägenheter. Stått 4 år i kön. Tror ej man får 4 år i kön. De kan ej köra ut en innan väl. Kontraktet går ut på valborg. På tisdag uppföljning om jag vill fortsätta med min boendestöd. Inte kan jag säga jag vill byta boendestödjare

Jätteviktigt om du kan posta vad som faktiskt står i kontraktet här.

Är det så att kontraktet verkligen löper ut ett datum, känns det ju otroligt viktigt att du har någon som kan hjälpa dig.
Boendestöd har väl bara befogenhet att "tjata om" det.

När du har uppföljning med ditt boendestöd säg att du vill ha hjälp med att stanna kvar i ditt nuvarande boende, ex 12 månader till.
Citera
2024-03-31, 12:09
Medlem
SodaFointains avatar
Fast det finns en del som har första hands kontrakt som även dem har träningslägenhet. Målsättningen är att stoppa isoleringen. jag frågade varför hon satte mig i bostadskön den förra lssen. har haft 7 på 17 år. då skrev hon i mejl att en dag kommer jag vilja flytta. jasså. till särme lägenheter? morsan har sagt jag ej kan bo på markplanen då med men gör det nu! Målsättningen är att stoppa isoleringen så ska väl flytta ihop med nån med många vänner.
Citera
2024-04-01, 16:11
Medlem
Citat:
Fast det finns en del som har första hands kontrakt som även dem har träningslägenhet. Målsättningen är att stoppa isoleringen. jag frågade varför hon satte mig i bostadskön den förra lssen. har haft 7 på 17 år. då skrev hon i mejl att en dag kommer jag vilja flytta. jasså. till särme lägenheter? morsan har sagt jag ej kan bo på markplanen då med men gör det nu! Målsättningen är att stoppa isoleringen så ska väl flytta ihop med nån med många vänner.

Viktiga frågeställningen nu är om ditt kontrakt löper ut och du kommer att tvingas att flytta?

Vill du inte visa kontraktet här, skicka ett mail till din boendestödjare och be denna förklara kontraktet för dig.
Citera
2024-04-01, 18:29
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Lagman
Viktiga frågeställningen nu är om ditt kontrakt löper ut och du kommer att tvingas att flytta?

Vill du inte visa kontraktet här, skicka ett mail till din boendestödjare och be denna förklara kontraktet för dig.
nej men i vissa orter får man bara bo i 4 år men de kan ej köra ut en innan man har en ny!
Senast redigerad av SodaFointain 2024-04-01 kl. 18:32.
Citera
2024-04-01, 18:30
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Lagman

har inget kontrakt men 30 april så går det ut men man förlänger 1 år i taget
Citera
2024-04-01, 19:29
Medlem
godboys avatar
Begreppen träningslägenhet, satilitlägenhet, socialt kontrakt används lite olika över landet. Men jag antar att du bott i LSS boende tidigare men nu fått möjligheten att prova på att bo själv?

Kraven för dessa lägenheter är individuella, men tanken är att du på sikt ska kunna ha ett helt eget kontrakt och stå på egna ben. Nu menar jag inte att vara elak, men många som haft träningslägenheter och/eller socialt kontrakt och som slussats ut på den allmänna bostadsmarknaden har ofta farit illa. De har avsagt sig all service, inte klarat sköta lägenheten på adekvat sätt, hamnat i missbruk, stört grannar osv, vilket har lett till att de blivit bostadslösa.

Träningslägenhet kan i princip betyda socialt kontrakt, och har du någon av dessa ska du ha minst en kontaktperson som ser till dig frekvent. Det verkar du ju ha då du har veckolig tilltittning. Ett socialt kontrakt innebär att du har specificerat vad du ska klara av och sköta. Du kan även få ett vanligt kontrakt men ha rätt till boendestödjare ändå.

Har du LSS beslut så har kommunen rätt omfattande skyldigheter för ditt väl och ve. Det behöver dock inte betyda att du håller med dem, men det kan vara aktuellt att flytta (tillbaka?) till gruppboende om du inte klarar att sköta din lägenhet enligt överenskommet.
Citera
2024-04-01, 19:57
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Begreppen träningslägenhet, satilitlägenhet, socialt kontrakt används lite olika över landet. Men jag antar att du bott i LSS boende tidigare men nu fått möjligheten att prova på att bo själv?

Kraven för dessa lägenheter är individuella, men tanken är att du på sikt ska kunna ha ett helt eget kontrakt och stå på egna ben. Nu menar jag inte att vara elak, men många som haft träningslägenheter och/eller socialt kontrakt och som slussats ut på den allmänna bostadsmarknaden har ofta farit illa. De har avsagt sig all service, inte klarat sköta lägenheten på adekvat sätt, hamnat i missbruk, stört grannar osv, vilket har lett till att de blivit bostadslösa.

Träningslägenhet kan i princip betyda socialt kontrakt, och har du någon av dessa ska du ha minst en kontaktperson som ser till dig frekvent. Det verkar du ju ha då du har veckolig tilltittning. Ett socialt kontrakt innebär att du har specificerat vad du ska klara av och sköta. Du kan även få ett vanligt kontrakt men ha rätt till boendestödjare ändå.

Har du LSS beslut så har kommunen rätt omfattande skyldigheter för ditt väl och ve. Det behöver dock inte betyda att du håller med dem, men det kan vara aktuellt att flytta (tillbaka?) till gruppboende om du inte klarar att sköta din lägenhet enligt överenskommet.
ja jag vet folk med första hands kontrakt som har boendestöd. För när jag var inne och kollade under bostad bytet där de som har kontrakt kunde byta stod min fd boendestödjare där som kontaktperson till den personen som ville byta.
Citera
2024-04-01, 19:59
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
ja jag vet folk med första hands kontrakt som har boendestöd. För när jag var inne och kollade under bostad bytet där de som har kontrakt kunde byta stod min fd boendestödjare där som kontaktperson till den personen som ville byta.
Aldrig bott i gruppboende denna lägenhet var satellit lägenhet innan. Bott här 17 år. Efter 13 år gjorde de om den till träningslägenhet
Citera
2024-04-01, 20:13
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ja, det går bra att bo i ordinär hyresrätt med boendestöd. Det kan till och med vara fördel att ha boendestödjare.
Citat:
Aldrig bott i gruppboende denna lägenhet var satellit lägenhet innan. Bott här 17 år. Efter 13 år gjorde de om den till träningslägenhet
Ja, ibland är det bara begreppen som görs om och att det i praktiken inte innebär något. Men en bostad kan också konverteras till annat kontrakt. Det kan i vissa lägen vara möjligt att göra om ett socialt kontrakt till ett vanligt hyreskontrakt. Det är flera saker som påverkar detta. Ligger lägenheten inhyst i ett ordinarie hyreshus så kan det i vissa kommuner gå att göra så. Är hela huset bestående av träningslägenheter/satellitlägenheter eller sociala kontrakt så kan det vara svårare. Det beror helt på hur kommunen hanterar denna typ av bostäder och det kan som sagt variera rätt mycket.
Citera
2024-04-01, 20:29
Medlem
Citat:
Det var en satellit lägenhet innan men sen gjorde de om den till träningslägenhet..... Då hade jag bott här i 13 år i huset

Tjenis.

Kontakta din kommun och fråga om det inte finns nåt projekt (som jag råkar veta finns på vissa håll i Sverige numera) där personer inom LSS kan få förtur till lägenhet med förstahandskontrakt.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in