Citat:
Ursprungligen postat av
Thalefrastus
Tycker det är tråkigt när någon av deltagarna i intressanta diskussioner vägrar ta till sig förståelse som erbjuds av välmenande motparter enbart med anledningar grundade i ren ovilja att lära sig förstå. Är det så att du egentligen inte alls vill förstå, eller är det helt enkelt bara så att du är oförmögen att förstå de argument som bjudits dig?
Förstå vad jag säger och tyck som mig, för jag säger så.
Citat:
Hur stor behöver andelen som hävdar något normativt vara för att värdeomdömet som hävdas skall bli objektivt?
0
Citat:
Hur många måste tycka att deras eget liv är viktigare än ditt och att de själva är bättre än dig för att du rent objektivt ska vara världens oviktigaste och sämsta människa?
Var det här menat som en förolämpning? Men 0 skulle jag säga.
Citat:
Det går inte alls att dra slutsatser om huruvida någonting är bra eller dåligt, det är faktiskt t.om en logisk omöjlighet att göra det.
Det är inte så att vi slår en tärning om vad som är bra eller dåligt. Vi beter oss på ett visst sätt för att främja vår överlevnad. Det som främjar är bra, det som hindrar är dåligt. Vad som är bra och dåligt är ingen värdering, för vi kan inte värdera att vi behöver X eller måste undvika Y, det är naturens lagar som avgör det. Vi kan
intala oss att X är bra eller dåligt, men om vi äter när vi är hungriga mår vi bra, om vi svälter mår vi dåligt.
Jag slår in din skalle med basebollträ = dåligt.
Jag ger dig en bit mat när du är hungrig = bra.
Om vi säger att ingenting är bra eller dåligt, då skulle allting vara ett rent kaos. Du skulle våldta, mörda, stjäla non stop för det finns ju inget som är bra eller dåligt. Det är inte dåligt att du skadar andra, det är inte dåligt att du hamnar i fängelse eller blir bestraffad på något sätt, det är inte dåligt att du dör eller lever. Hur går det ihop med verkligheten?
Citat:
Därför att alla logiska slutsatser man kan dra också av logisk nödvändighet finns implicita redan i premisserna så förutsätter en härledning av svaret alltså att vi svarar explicit på frågan redan direkt i premisserna!
”Slutsatser” som återfinnes explicit i premisserna är tautologier, alltså rena cirkelresonemang.
Så vad är problemet med resonemanget?
Citat:
Om vi bevisar att det enda positiva/goda/bra/rätta som finns i världen är smärta och döden, samt att det alltid är dåligt/fel att inte anstränga sig för att allt levande skall få uppleva så ond och stark smärta som möjligt innan världen slutligen uppfyller den objektiva meningen med hela kosmos, döden. - Allt härleds från premissen att det naturligtvis är precis såhär det är därför att det är precis så det är. QED
Vems resonemang är detta, ditt eget?
Citat:
Jag gissar att dessa lever i bindgalen förvissning om att deras enda möjlighet att försöka ursäkta sin egen ynkliga existens är genom att arrogant ignorera sin uselhet och projicera den på andra de möter.
Så jag är usel för att jag inte håller med nånting som du tycker eller tror dig veta, och jag vill projicerar detta på dig? Det är ju du som säger att jag är usel och har en ynklig existens. Vill också veta varför min existens är ynklig jämfört med din.