2024-03-31, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Förklara hur smärta och njutning är "rätt likartade".
Som sagt så handlar det om fysiologi, hur kroppen fungerar.

"Emerging evidence from the pain and reward research fields points to extensive similarities in the anatomical substrates of painful and pleasant sensations. Recent molecular-imaging and animal studies have demonstrated the important role of the opioid and dopamine systems in modulating both pain and pleasure."
Källa: A common neurobiology for pain and pleasure (nature.com)
Citera
2024-03-31, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag tycker inte om smärta. Jag förstår däremot att andra tycker annorlunda än mig, och det är ganska välkänt.
Vilket sammanträffande.

Citat:
Att du envisas med att folk som tycker annorlunda är lögnare betyder inte så mycket annat än att du har en inskränkt syn på det hela.
Jag tror inte att folk ljuger jämt, om det säger att det gillar jeans över kostym så kommer jag nog köpa det.

Citat:
Ja det är ju religionsfrihet i Sverige, så det går bra att tro så om du vill.
Så har du någon trovärdig källa som påstår att det finns folk som amputeras utan bedövning för njutningens skull?

Citat:
En värdering kan inte vara objektiv. Om det hade varit objektivt så hade det inte funnits ett enda motexempel. Ännu striktare så innebär det att det inte ens skulle kunna finnas motexempel. Gravitation är ett exempel igen. Det påverkar precis alla, oavsett vad folk känner och tänker. Sen kanske en del känner och tänker att gravitation är bra och en del att det är dåligt. Värderingar är alltid subjektiva.
Smärta är också nåt som påverkar alla oavsett hur de känner och tänker. Ord som olidligt, outhärdligt, dåligt, aj osv är att sätt att beskriva denna fysiska känsla. Det är ingen värdering.
Citera
2024-03-31, 12:03
Bannlyst
Citat:

"Emerging evidence from the pain and reward research fields points to extensive similarities in the anatomical substrates of painful and pleasant sensations. Recent molecular-imaging and animal studies have demonstrated the important role of the opioid and dopamine systems in modulating both pain and pleasure."

Det är ju bara giltigt till en viss gräns. Tortyrartad smärta är mycket ovanligt att "njuta" av.
Citera
2024-03-31, 12:04
Medlem
Citat:

Så du googlar nånting och tror att du förstår det där? Beskriv med egna ord.
Citera
2024-03-31, 12:05
Bannlyst
Citat:
Vilket sammanträffande.

Jag tror inte att folk ljuger jämt, om det säger att det gillar jeans över kostym så kommer jag nog köpa det.

Så har du någon trovärdig källa som påstår att det finns folk som amputeras utan bedövning för njutningens skull?

Smärta är också nåt som påverkar alla oavsett hur de känner och tänker. Ord som olidligt, outhärdligt, dåligt, aj osv är att sätt att beskriva denna fysiska känsla. Det är ingen värdering.

Folk ljuger inte jämt men de flesta är livslögnare på något sätt. Svenskar är ju bland de mest extrema. De skulle äta koskit om deras avgudade Stat sa att det var hälsokost.
Citera
2024-03-31, 12:14
Medlem
Citat:
Vilket sammanträffande.
Japp, självklart. Jag skiljer mig också från en del, eftersom jag inte tycker det är nåt dåligt heller.

Citat:
Vad har det för relevans? Du påstår att folk ljuger även när det gäller väletablerade saker.

Citat:
Nope. Hade det gjort någon skillnad ifall jag hade det? Du kommer ju ändå bara tro att dom ljuger.

Citat:
Smärta i sig är som sagt inte subjektivt. Värderingen av smärta är det. Därför säger en del "åh vad skönt" istället för "aj vad dåligt."

Vill du fortsätta missförstå det här så är det gott och väl. Jag har gjort det jag ids i det här ämnet nu; det är som sagt okej att tro nåt orimligt om saker och ting.
Citera
2024-03-31, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Folk ljuger inte jämt men de flesta är livslögnare på något sätt. Svenskar är ju bland de mest extrema. De skulle äta koskit om deras avgudade Stat sa att det var hälsokost.
Ja, inte bara om livets mening och förträfflighet utan om sina egna agendor och livsval gällande allt möjligt.
Citera
2024-03-31, 12:21
Medlem
Citat:
Japp, självklart. Jag skiljer mig också från en del, eftersom jag inte tycker det är nåt dåligt heller.
Mm, men du vill absolut inte orsaka dig själv smärta.

Citat:
Vad har det för relevans? Du påstår att folk ljuger även när det gäller väletablerade saker.
Nej det har ingen relevans egentligen.

Citat:
Nope. Hade det gjort någon skillnad ifall jag hade det? Du kommer ju ändå bara tro att dom ljuger
Ja, det hade gjort hela skillnaden.

Citat:
Smärta i sig är som sagt inte subjektivt. Värderingen av smärta är det. Därför säger en del "åh vad skönt" istället för "aj vad dåligt".
Det är ju en ren lögn.
Om jag tar din plånbok och sen säger att jag inte gjort det, är det subjektivt då? Samma princip.
Citera
2024-03-31, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ja, inte bara om livets mening och förträfflighet utan om sina egna agendor och livsval gällande allt möjligt.

Precis. Det är väldigt beklämmande att ständigt se 😐
Citera
2024-03-31, 12:47
Medlem
Thalefrastuss avatar
Citat:
Ja, men du är ju bland de få som hävdar att det inte skulle vara dåligt. Vi skulle ju också kunna intervjua folk som blivit amputerade utan bedövning, och fråga läkare varför man bedövar/söver ned patienter som ska amputeras och sen drar en logisk slutsats att det är dåligt.
Tycker det är tråkigt när någon av deltagarna i intressanta diskussioner vägrar ta till sig förståelse som erbjuds av välmenande motparter enbart med anledningar grundade i ren ovilja att lära sig förstå. Är det så att du egentligen inte alls vill förstå, eller är det helt enkelt bara så att du är oförmögen att förstå de argument som bjudits dig?

Hur stor behöver andelen som hävdar något normativt vara för att värdeomdömet som hävdas skall bli objektivt?
Hur många måste tycka att deras eget liv är viktigare än ditt och att de själva är bättre än dig för att du rent objektivt ska vara världens oviktigaste och sämsta människa?

Vad är det som skiljer bra saker från dåliga?
Hur kan vi avgöra om något är bra eller inte?
När vet jag säkert att frågorna fått rätt/bra svar?
Varför tror du att det finns objektiva värden?

Det går inte alls att dra slutsatser om huruvida någonting är bra eller dåligt, det är faktiskt t.om en logisk omöjlighet.

Därför att alla logiska slutsatser man kan dra också av logisk nödvändighet finns implicita redan i premisserna så förutsätter en härledning av svaret alltså att vi svarar explicit på frågan redan direkt i premisserna!
”Slutsatser” som återfinnes explicit i premisserna är tautologier, alltså rena cirkelresonemang.

Om vi bevisar att det enda positiva/goda/bra/rätta som finns i världen är smärta och döden, samt att det alltid är dåligt/fel att inte anstränga sig för att allt levande skall få uppleva så ond och stark smärta som möjligt innan världen slutligen uppfyller den objektiva meningen med hela kosmos, döden. - Allt härleds från premissen att det naturligtvis är precis såhär det är därför att det är precis så det är. QED
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Den stora gåtan för mig är varför så många som tycker sitt eget liv är meningslöst är så drivna i att försöka övertyga alla andra att deras liv också är meningslösa. Vad är det för mening i att argumentera om livet ändå är meningslöst? Om ni har rätt så måste det väl vara bättre att ruttna bort i tysthet i någon koja i skogen, utan att anstränga sig mer än vad som krävs för att lyckas med denna av ödet bestämda trista uppgift?
Jag gissar att dessa lever i bindgalen förvissning om att deras enda möjlighet att försöka ursäkta sin egen ynkliga existens är genom att arrogant ignorera sin uselhet och projicera den på andra de möter.

Om de själva är värdelösa och utan mening, samt vet om det, -då finns kanske tröst i hopp om alla andras sällskap?
Ressentiment
Senast redigerad av Thalefrastus 2024-03-31 kl. 13:02.
Citera
2024-03-31, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thalefrastus
Tycker det är tråkigt när någon av deltagarna i intressanta diskussioner vägrar ta till sig förståelse som erbjuds av välmenande motparter enbart med anledningar grundade i ren ovilja att lära sig förstå. Är det så att du egentligen inte alls vill förstå, eller är det helt enkelt bara så att du är oförmögen att förstå de argument som bjudits dig?
Förstå vad jag säger och tyck som mig, för jag säger så.

Citat:
Hur stor behöver andelen som hävdar något normativt vara för att värdeomdömet som hävdas skall bli objektivt?
0

Citat:
Hur många måste tycka att deras eget liv är viktigare än ditt och att de själva är bättre än dig för att du rent objektivt ska vara världens oviktigaste och sämsta människa?
Var det här menat som en förolämpning? Men 0 skulle jag säga.

Citat:
Det går inte alls att dra slutsatser om huruvida någonting är bra eller dåligt, det är faktiskt t.om en logisk omöjlighet att göra det.
Det är inte så att vi slår en tärning om vad som är bra eller dåligt. Vi beter oss på ett visst sätt för att främja vår överlevnad. Det som främjar är bra, det som hindrar är dåligt. Vad som är bra och dåligt är ingen värdering, för vi kan inte värdera att vi behöver X eller måste undvika Y, det är naturens lagar som avgör det. Vi kan intala oss att X är bra eller dåligt, men om vi äter när vi är hungriga mår vi bra, om vi svälter mår vi dåligt.

Jag slår in din skalle med basebollträ = dåligt.
Jag ger dig en bit mat när du är hungrig = bra.

Om vi säger att ingenting är bra eller dåligt, då skulle allting vara ett rent kaos. Du skulle våldta, mörda, stjäla non stop för det finns ju inget som är bra eller dåligt. Det är inte dåligt att du skadar andra, det är inte dåligt att du hamnar i fängelse eller blir bestraffad på något sätt, det är inte dåligt att du dör eller lever. Hur går det ihop med verkligheten?

Citat:
Därför att alla logiska slutsatser man kan dra också av logisk nödvändighet finns implicita redan i premisserna så förutsätter en härledning av svaret alltså att vi svarar explicit på frågan redan direkt i premisserna!
”Slutsatser” som återfinnes explicit i premisserna är tautologier, alltså rena cirkelresonemang.
Så vad är problemet med resonemanget?

Citat:
Om vi bevisar att det enda positiva/goda/bra/rätta som finns i världen är smärta och döden, samt att det alltid är dåligt/fel att inte anstränga sig för att allt levande skall få uppleva så ond och stark smärta som möjligt innan världen slutligen uppfyller den objektiva meningen med hela kosmos, döden. - Allt härleds från premissen att det naturligtvis är precis såhär det är därför att det är precis så det är. QED
Vems resonemang är detta, ditt eget?

Citat:
Jag gissar att dessa lever i bindgalen förvissning om att deras enda möjlighet att försöka ursäkta sin egen ynkliga existens är genom att arrogant ignorera sin uselhet och projicera den på andra de möter.
Så jag är usel för att jag inte håller med nånting som du tycker eller tror dig veta, och jag vill projicerar detta på dig? Det är ju du som säger att jag är usel och har en ynklig existens. Vill också veta varför min existens är ynklig jämfört med din.
Senast redigerad av Nyepost 2024-03-31 kl. 13:27.
Citera
2024-03-31, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är ju bara giltigt till en viss gräns. Tortyrartad smärta är mycket ovanligt att "njuta" av.
Visst, mycket ovanligt. I vilket fall så är det ett sidospår.

En värdering av något är inte objektivt i vilket fall. Även om varenda människa någonsin gör samma värdering så blir den inte objektiv för det.

Sen så kan man ju bara säga att allt är meningslöst och då inse att smärta inte heller är bra eller dåligt. Det är meningslöst.

Eftersom det är subjektivt kan man däremot ha en åsikt om smärta, trots att det är meningslöst, precis som att man kan föredra glass framför fruktsallad trots att det är meningslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in