Citat:
Ursprungligen postat av
Cheddarjoe
Jag förstår din oro och det är snällt av dig att tänka på andra. Men vet du, det handlar om att hitta vad som är bäst för min egen hälsa. Och oroa dig inte, det finns system på plats för att se till att alla som verkligen behöver dessa mediciner får tillgång till dem. Det är viktigt att vi alla tar hand om oss själva så att vi kan vara våra bästa jag för de runt omkring oss.
Ozempic och Saxenda innehåller båda två Semaglutid så det är nog liknande medicin.
Men fortfarande. Du har ett helt OK BMI. Och man ska inte göra sig blind på BMI heller.
Du pratar som om du hade svår fetma som skapar problem för din hälsa och beteendet för omgivningen?!
Haha, ”det finns system på plats för att se till att alla som VERKLIGEN behöver dessa mediciner får tillgång till dem”. Ja, till de som verkligen behöver.
Jag fick tips av en väldigt bra medmänniska här på FB om hur jag kan gå ner i vikt och det effektivt. Har funkat väldigt bra!
5kg borta på 1.5 månad. Hade jag inte fuskat lite hade jag troligen gått ner 8kg på 1 månad.
Tog Saxenda själv under vintern och jag mådde skit och hamna på akuten! Gav upp för att jag ansåg att det inte alls var värt bieffekterna. Trots att jag hade ett BMI på över 30 och var frustrerad för att ta mig till ett BMI på 20 som jag hade för bara 2 år sedan dessutom.
Så dök det upp en här som hjälpt och peppat mig för ett mycket hälsosammare alternativ till att gå ner i vikt. Det viktiga är MOTIVATION och VILJESTYRKA. Jag fick mer kontroll dessutom.
Du klarar det utan medicin. Men om du påverkas så pass gå och be om andra preparat som är till för det och inte en medicin som diabetiker behöver. Dessutom så är det fortfarande olika substanser! Men effektivt om man tål medicinen och håller sig borta från det skit man inte ska äta!
Tycker det inte är etiskt helt enkelt!