2024-03-31, 00:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag är emot hela principen att inte låta människor bekosta sin egna sjukvård och samtidigt även få ta precis vad dom vill - total frihet. Men det är besides the point och med min syn så är allt sosseri egentligen, en överstatlighet som ska bestämma för oss som inte "kan" fast nu när CHAT GPT4 vinner mot läkare i långa tester så har makten överförts till folket.

Jag är medveten om att det är en diabetes medicin men det är lika mycket en viktminskningsmedicin. Jag tror fetma är ett mer allvarligt epidemi än diabetes. Diabetes försvinner i princip om du börjar äta KETO vad jag förstår den senaste forskningen (men vad vet jag).
Typ 1 diabetes går inte att bota, det är en kronisk livslång sjukdom. Blir det ett större lager Ozempic kan du möjligen få det utskrivet. Men det lär bli brist ändå, ju större lager Ozempic ju mer skrivs det ut så det blir brist på Ozempic ändå till slut igen
Senast redigerad av BMH 2024-03-31 kl. 00:19.
2024-03-31, 00:48
Medlem
slutbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMH
Typ 1 diabetes går inte att bota, det är en kronisk livslång sjukdom. Blir det ett större lager Ozempic kan du möjligen få det utskrivet. Men det lär bli brist ändå, ju större lager Ozempic ju mer skrivs det ut så det blir brist på Ozempic ändå till slut igen

Det var nog typ-2 som det var frågan om här. Tror inte ettorna får ozempic ordinerat.
2024-03-31, 03:58
Medlem
CookieClickers avatar
Ozempic och flera liknande läkemedel är slut på apoteken oavsett så det är bättre att inte förlita sig på dessa läkemedel.
2024-03-31, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Kör via appen Yazen. Där får du recept direkt och bara att hämta ut hos närmsta apotek. Tänk på att det inte täcks av högkostnadsskyddet så du får räkna med 1000kr/mån.

Är dom mindre restriktiva än vanlig sjukvård i Sverige? Låter dom människor vara vuxna och själva ta eget ansvar för vad man gör med sitt liv menar du?
2024-03-31, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Yazen skriver ut utan problem

Tips på vad man ska säga / göra för att få det utskrivet hos dom då?
2024-03-31, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMH

Typ 1 vet jag inget om men typ 2 är för att man har kört för hårt på socker, precis som en alkholist kör för hårt på alkohol.

Men om man börjar äta keto och tar bort allt socker/kolhydrater så tror jag man kan dra tillbaka sin typ 2. Det är vad senaste forsknigen visar iaf
2024-03-31, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
ozempic har brutala biverkningar. Dessutom är en stor del av viktminskningen muskelmassa.

Dels för att dom som äter det är inte keto dvs äter inte mycket kött tror jag. Biverkningarna räknar jag kallt med
2024-03-31, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaTulpanen
Seriöst? BMI på 26 och du klagar? Vet du hur många som lider av fetma men inte får ut Ozempic? Dessutom är det en medicin för diabetes! Brist på det för att människor som inte är sjuka i diabetes får det utskrivet hipp som happ av oseriösa läkare. Är det rättvist tycker du?

Be om Saxenda istället. Men ändra din inställning måste du göra annars blir det ändå inte långsiktigt! Om du nu är så bra och ansvarig så klarar du dig utan medicin med!

Låt Ozempic vara till dem som faktiskt behöver. Herregud, du har inte ens fetma!

PS - glöm Kry. De skriver INTE ut Ozempic till icke diabetiker, speciellt inte digitalt! Kanske Saxenda och det osannolikt på ett BMI som är 26!

Ozempic eller liknande preparat eftersöker jag. Ta det lugnt jag kommer inte rensa lagrena.
2024-03-31, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Jadu.. nog kört.

För extremt hög efterfråga - att det kommer ta tid att få det. Wegovy finns som är samma verksamsubtans men där man får betala ur egen ficka. (3k/mån?)

https://www.apoteket.se/produkt/wegovy-flex-touch-injektionsvatska-losning-i-forfylld-injektionspenna-17-mg-1-x-4-doser-forfylld-inj ektionspenna-1564218/

Personligen tycker jag vi ska bygga egen produktion av läkemedel som safety i Sverige, och inte vara lika beroende av alla andra. Det är ju brist på väldigt många läkemedel nu.. även barn alvedon (sup).. sen länge.

Men vad vet jag. Det är förmodligen dyrt. Sen kan jag tänka mig att de är brist på vissa ingredienser också.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2023/12/diabeteslakare-efterlyser-mer-action-kring-ozempic-fran-regionerna/

Jag är inte dogmatisk i att använda Ozempic. Jag är intresserad av det verksamma ämnet och bryr mig inte om det är Ozempic eller något annat märke på medicinen.
Hur får man utskrivet detta då utan att behöva ljuga i 20 månader?
2024-03-31, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutbit
Det här var en rolig tråd.

Vi har demokrati, ditt liberterianparti har inte tagit makten, du bor inte i USA, sossarna har inte heller makten som du skrev.

Du vill inte att mina skattepengar ska gå till pensionärer med typ-2-diabetiker då de kan äta KETO-diet, det ska istället gå till att finansiera Ozempic för att trimma bort din kalaskula?

Jag kan summera problemet såhär:
Du är född på 2000-talet, du får ditt nyhetsflöde från tiktok/fb, du känner dig privilegierad att slippa jobba hela 8 timmar per dag, du lyssnar på rap och du använder varje ledig stund att titta på mobilen.

Väx upp och rätta in dig i ledet.

Du har verkligen jättefel. Jag jobbar på bank och har inte alls den kulturella tillhörigheten du försöker tillskriva mig. Jag är bara inte glad i att inte få vara helt fri och vuxen. Hur kan du tro att jag lyssnar på rap? Jag avskyr rapp. Du har helt fel bild av mig
2024-03-31, 07:55
Medlem
Är du verkligen vuxen och kan ta ansvar för din egen hälsa när du sitter där med vinballe och övervikt som du inte klarar av att lösa på egen hand? Kolla på dig själv noga.

Slapp och övervikt är egentligen otroligt enkelt att lösa utan mediciner för i övrigt friska människor, du behöver bara mer karaktär...

Det kan chatgpt garanterat oxå säga till dig bara du frågar
2024-03-31, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Ozempic eller liknande preparat eftersöker jag. Ta det lugnt jag kommer inte rensa lagrena.
Vad är LIKNANDE för dig? Saxenda är en annan substans men effektiv med. Du behöver inte något som Ozempic återigen.

Och jo, du slösar på det en annan sjuk människa skulle behöva mer än du som är bortskämd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in