Citat:
Ursprungligen postat av
Nyepost
Nej det beror inte på kontext. Det är en reaktion i kroppen. Det är alltid dåligt. Det du gör, är att säga att smärta är subjektivt men det är inte sant. Även om någon påstår sig njuta av smärta, så känner den smärta och den är objektiv. Vad nån säger att den tycker är inte intressant.
Du blandar ihop saker, jag säger inte att smärta i sig är subjektivt. Jag säger att värderingen av den är subjektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Smärta existerar på riktigt. Man kan inte värdera den bra eller dåligt för den är objektivt negativ, dålig. Jag kan säga att jag är en enhörning, är jag en enhörning då? Nej, det är ungefär lika seriöst att säga att man njuter av smärta. De som njuter av smärta gör det i nån form av emotionell kontext och njuter väl inte av smärtan i sig. De njuter av att bli förnedrade tex sexuellt men de skulle inte njuta av att bli amputerade utan bedövning.

Visst njuter dom av smärtan i sig.
"A masochistic person gains pleasure from experiencing various forms of pain. This can involve gaining sexual pleasure from pain or humiliation, but it can also refer to situations where people seek out or enjoy activities that create distress, discomfort, or pain."
Däremot stämmer det mest troligt att de flesta inte skulle njuta av amputering, men när man vet att det finns dom som frivilligt amputerar sig och masochister är det inte så svårt att tänka sig en kombination. ^^
Som jag sa från första början så upplever du känslor och tankar och tror att dom är objektiva. Du kanske har svårt att förstå hur någon annan kan tycka så annorlunda? Nå, i vilket fall är det inga konstigheter i slutändan. Smärta är objektivt (nästan iallafall, det finns dom som kan låta bli att känna smärta också) men värderingar är inte objektiva. Givetvis.