2024-03-31, 04:38
Medlem
Hej, hoppas denna hamnat i rätt forum.

Jag bor i Thailand sen ca 10 år tillbaka. Vi har haft ryska turister som började komma för några år sedan så det är ju inget konstigt i sig.
Det jag ser här nu däremot sedan kriget inleddes, är på en helt annan skala. Det är tamigfan ryssar överallt!
Vart man än går, vilken restaurang man än besöker så är de där i stora skalor. Phuket/Pattaya känns nästan invaderat av ryssar. Turister? Ja säkert många, men väldigt många som vill bo här längre.

När andra länder nekade ryssar att komma in i landet öppnade Thailand sitt hjärta och välkomnade dem med öppna armar. De kan nu t.o.m flyga direkt från Ryssland till Thailand, något som inte var möjligt tidigare.
Så vad ser vi då, jo jag går även på en skola för att lära mig bättre Thailändska och de utfärdar 1års visum om man studerar. De mängder av Ryska pass jag såg där är häpnadsväckande. Säkert 200 Ryska pass låg i staplar där de ansöker om 1 års studentvisum. Detta är ju bara 1 av 100tals skolor som finns här. Det betyder ju att de vill bo här en längre tid och lämna sitt land.

De är totalt verklighetsfrånvända och likgiltliga angående kriget och jag har hamnat i tjaffs många gånger och nästan hamnat i bråk med dem just för att de beter sig som svin. Klär sig som svin, äter som svin, högljudda och allmänt obehagliga.

Sen kriget utbröt känns de som att de flyr hit, eller kanske är rädda för att bli draftade till armén?

Tankar?

MvH
Citera
2024-03-31, 06:42
Medlem
Att folk flyr från förtryck är väl inget nytt? Jag är förvånad att inte alla drar.

Däremot har jag fått intrycket av att det är medelklass/ rika turister som grisar sönder semesterorterna. Jag vet ingenting, jag bara gissar och har haft ett och annat dåligt bemötande och något bråk. Min teori är att en växande medelklass och några få nyrika personer glömmer censuren och blundar för misären när de fått mat på bordet och pengar till semester. Sen är man nog stolt och lite mer patriotisk, som i många öst-länder, och lever upp till den macho image som förväntas. Kgb-Putin skulle minsann inte skulle nöja sig med kalla pommes, han startar bråk med servitören. Han rider ju barbacka och brottas med björnar på fritiden.

Folk som står för rättvisa och yttrandefrihet brukar inte lyckas så bra i korrupta diktaturer, men vad vet jag? Finns det någon rysk Greta thunberg vid liv? Skulle hon komma och bete sig som ett rövhål på en semesterort? Mina fördomar och teorier igen, men jag tror inte det?
Citera
2024-03-31, 06:45
Medlem
Kiddieoxos avatar
Flyr och sjunger allsång till Shaman och röstar på Putin på ambassaden?
Det är okey att andra dör men inte just dom själva.
Citera
2024-03-31, 06:45
Medlem
Mullrets avatar
De åker hem när kriget är slut. Ingen vill bli inkallad till putins krig.
Citera
2024-03-31, 07:04
Medlem
M_A_Rs avatar
Riktigt osmart av Thailand att öppna sina gränser för detta smutsiga hundfolk. Dock är jag övertygad om att när ryssmongolernas sanna natur sakta går upp för dem, så kommer thailändarna inte längre att tillåta rysshundar på sitt territorium, åtminstone inte i samma omfattning.
Citera
2024-03-31, 08:52
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceOfHaze

Sen kriget utbröt känns de som att de flyr hit, eller kanske är rädda för att bli draftade till armén?

Tankar?

MvH

Cirka 3 miljoner ryssar sägs ha lämnat landet sedan kriget mot Ukraina startade.
Ett mindre antal i början, men i samband med mobiliseringen hösten 2022 tog det fart ordentligt.
Det är huvudsakligen män som dragit utomlands, och ja, det är ju för att undvika risken att hamna vid fronten.
De flesta har tagit sig över gränserna till forna Sovjetrepubliker eller till turistländer i Sydostasien.
Citera
2024-03-31, 09:11
Medlem
sliskets avatar
Bali och Thailand är fullt av ryssar just nu som ligger lågt och gömmer sig från Putin
Citera
2024-03-31, 09:13
Medlem
Det Stenballe säger stämmer, finns åtskilliga rapporter om hur minst 1 miljon ryssar lämnat landet, huvudsakligen unga män. Antalet är svårt att bedöma, för det är ju inte som att Ryssland själva tänker publicera data som går emot den patriotiska propagandan om att alla vill slåss för Putins vision. Samtidigt som:

1. Media tappade intresse rätt snabbt när det inte längre var lika uppenbart, så det saknas uppdaterad data. De milslånga köerna vid gränsstationerna dagarna efter mobiliseringen utlystes 2022 blir ju mer dramatiska bilder än någon tabell över vilka länder som sett kraftig ökning av beviljade visum till ryska medborgare.

2. Antalet fluktuerar och kan vara svårt att bedöma, för det blev en stor rusning att sticka 2022, men i de flesta fall är ju visumen begränsade i tid och av de som drog 2022 har nu de flesta/alla behövt åka hem igen och antingen stannat eller bara åkt hem och vänt, eller dragit vidare direkt till annat tredje land där de också kan vistas visumfritt under en period.

Generellt kan sägas att lägre medelklass flytt till andra länder i forna Sovjet t.ex Georgien, Azerbaijan osv, de med mer pengar drar till turistländer i Sydostasien med generösa visumregler. I städer som Astana, Almaty och Tbilisi börjar ryssarna verkligen bli hatade; inte bara svinar de och beter sig som herrefolk, de har totalt förintat bostadsmarknaden för lokalbefolkningen. I början var det också en del från ffa techsektorn som försökte etablera sig i Indiens växande IT-sektor men indierna tolererade inte deras svineri så därifrån har de flesta dragit vidare.

Har för övrigt själv turistat på en del ställen populära bland ryssar, bl.a Egypten, detta var tidigt 2010-tal. Man kände igen dem på långt håll till sist för de hade en viss klädstil (killarna ofta som en föregångare till dagens becknare, tjejerna ofta i någon slags väldigt slampigt 90-talsmode) och att de alltid var så fulla att de vinglade och skrek och ställde till bråk.
Citera
2024-03-31, 09:41
Medlem
Permafloxs avatar
Smarta Ryssar flyr landet. Alla är inte onda. Men många verkar ju vara det.
Citera
2024-03-31, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox

Hur jag en vrider och vänder på det så konstaterar jag att orsaken till varför man beter sig som skit, rädsla, hjärntvätt etc. Är oviktigt då man trots allt beter sig som skit. Men det är just vad som kommer ur ett rövhål.

Skömt åsido, det är klart att det finns bra Ryssar, alla jag träffat utom samtliga som varit på semester. Ödmjukt får man väl erkänna att man troligtvis hade varit lika kuvad själv. En riktig bajskorv. Vi är nog där snart vi också, vi kan snacka då när uffe sitter topless på en häst och vinner med 88% av rösterna.
Citera
2024-03-31, 11:27
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceOfHaze
Hej, hoppas denna hamnat i rätt forum.

Jag bor i Thailand sen ca 10 år tillbaka. Vi har haft ryska turister som började komma för några år sedan så det är ju inget konstigt i sig.
Det jag ser här nu däremot sedan kriget inleddes, är på en helt annan skala. Det är tamigfan ryssar överallt!
Vart man än går, vilken restaurang man än besöker så är de där i stora skalor. Phuket/Pattaya känns nästan invaderat av ryssar. Turister? Ja säkert många, men väldigt många som vill bo här längre.

När andra länder nekade ryssar att komma in i landet öppnade Thailand sitt hjärta och välkomnade dem med öppna armar. De kan nu t.o.m flyga direkt från Ryssland till Thailand, något som inte var möjligt tidigare.
Så vad ser vi då, jo jag går även på en skola för att lära mig bättre Thailändska och de utfärdar 1års visum om man studerar. De mängder av Ryska pass jag såg där är häpnadsväckande. Säkert 200 Ryska pass låg i staplar där de ansöker om 1 års studentvisum. Detta är ju bara 1 av 100tals skolor som finns här. Det betyder ju att de vill bo här en längre tid och lämna sitt land.

De är totalt verklighetsfrånvända och likgiltliga angående kriget och jag har hamnat i tjaffs många gånger och nästan hamnat i bråk med dem just för att de beter sig som svin. Klär sig som svin, äter som svin, högljudda och allmänt obehagliga.

Tankar?

MvH
Ryssar får inte semestra i Europa så det blir fler i andra länder istället.
Citera
2024-03-31, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox

Det finns trevliga ryzzar och de verkar främst vara de som har sett sig om lite i världen och vet att det finns andra länder än ryzzland och att allting inte fungerar som hemma överallt.

En lustig anekdot är en ryzz som jobbade som säljare för det företag jag jobbade för då. Han älskade Sverige och var här så ofta han kunde. Det värsta han visste var att stöta på andra ryzzar när han var här och han gjorde allt han kunde för att undvika dem.

De gillar alltså inte ens varandra. Det låter som ett ganska dysfunktionellt land…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in